När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Kommer jobba med äventyrs- och träningsesor. Säljer till svenska kunder. Allt arbete bedrivs i Sverige men själva resorna är förlagda till ett område i Norge. Velar fram o tillbaka om vi ska ha Ltd eller AB. Söker efter råd, erfarenheter o kunskap i ämnet. Fördelar o nackdelar med Ltd o AB. Om ni har ngn bra o seriös aktör som säljer Ltd-lösningar så tas tips tacksamt emot!
Hej Peder!
Vi startade ett engelskt ltd bolag med filial i Sverige för några år sedan och jag kan inte rekommendera det. Visst du slipper att binda upp 50 000 kr i aktiekapital men jag tror det är den enda fördelen gentemot ett aktiebolag.
Nackdelen är att det blir extra arbete med papper som ska skickas till England varje år till Companies house (Motsvarighet till svenska Bolagsverket). De som hjälpte oss igång var hjälpsamma tills den dagen de slutade med tjänsten och då tog det många timmar att hitta någon som kunde reglerna. Vi åkte dessutom på böter för att vi inte hann lämna in våra papper i tid. Företaget som hjälpte oss starta bolaget ville inte hjälpa till. Det sistnämnda är så klart ett specialfall och säkert finns det andra konsulter som är mer seriösa men det är ändå bra att känna till att det kan uppstå problem som är svårt att se till en början.
Vissa anser även att det är lite konstigt att driva ett limited bolag med filial i Sverige. Även om EU jobbar för att öppna gränserna och det är samma lagar och regler för en ltd-filial som för ett AB, så verkar det ta lite längre tid ute bland Sveriges företagare att tycka så.
Hej Patrik!
Stort tack för ditt svar, det är till stor hjälp!Har ni alltså kvar ert Ltd idag? Hur funkar det? Är folk (myndigheter, banker, kunder mfl) skeptiska?
Får man fråga vilken konsult ni tog hjälp av? Så man slipper kopiera det misstaget så att säga.
mvh / P
Vi har det kvar men kommer att avveckla och byta till ett svenskt AB.
Ja en del folk är skeptiska. Brukar inte vara några problem när man förklarar hur det fungerar men det är ändå extra strul. Vi kan ju inte heller veta om någon har backat pga. detta.
Jag vill helst inte nämna namn och företag här i forumet men företaget som vi anlitade jobbar inte längre med engelska Ltd så det ska inte vara någon risk att du kommer i kontakt med dem rörande detta :)
Nja skräp är det väl inte, däremot så är ett AB värt dom 50K man sätter in. Bedrivs bolagets verksamhet på Internet så är LTD ett trevligt alternativt eftersom det är lägre skatter i storbrittanien.
Hej,
Spelar inte så stor roll om det är på internet. Det som räknas är om huvuddelen av verksamheten finns i Sverige eller inte.
Vill man flytta bolaget utomlands med allt vad det innebär så är inte UK kanske det första land jag skulle tänka mig. Tror till och med dom UPPFANN byråkrati
MVH
R
Intressant tråd.
Jag har tyckt mig se lite varstans att folk har hyllat och förordat LTD-bolag.
Byråkratin verkar alltså krånglig = stort minus.
En fördel är ju förstås att man slipper 50k i aktiekapital, men är man inte barskrapad så är ju inte det en jättefördel som jag ser det.
Finns det inga andra fördelar med LTD vs AB? Skattemässigt?
Vid försäljning av bolaget?
Som alltid vid partnerskap gäller det att hitta ett seriöst företag att starta sitt LTD med. Jag startade ett genom Verdun group och har aldrig stött på några problem.
[quote="Ove" post=46271]Som alltid vid partnerskap gäller det att hitta ett seriöst företag att starta sitt LTD med. Jag startade ett genom Verdun group och har aldrig stött på några problem.[/quote]
Hej Ove
Så bra. Vad är din erfarenhet? Vilka fördelar finns med ett LTD? Är det fördelaktigt gentemot ett svenskt aktiebolag och i så fall varför?
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.