Hur kunde det gå så? Coop eller KF eller Konsum som det hette förr
drevs ursprungligen i form av fristående solidariska lokala konsumentföreningar. En lysande idé. Bra för kunderna; Här kunde konsumenterna själva hålla emot prishöjningar, bestämma sortiment i butiken och få utdelning i form av återbäringen.
Länge fungerade Konsum-rörelsen prishämmande.
Butikerna drevs av en föreståndare som alla kände.
En person man valt för hans merkantila kompetenser.
Folk samlade sina kvitton, tog ut sin återbäring och
kunde avsätta och tillsätta butiksledning på sin årliga stämmor.
Men så kom byråkratin krypande.
Först skulle föreningarna samarbeta regionalt. Länsförbund, Riksförbund. o.s.v. Och bryåkratin växte till sig.
Plötsligt utan att man förstått hur det gått till så ansågs
det att byråkrater och chefer på regions- och riksplan förstod
sig bättre på att driva specerihandel än den enskilde förståndaren.
Byråkratin har triumferat.
Nu anses det till och med att en avdankad Soc-politiker begriper allra bäst. Han är nämligen ordförande för hela förlustimperiet.
Den lokala konsumaffären är inte sin lik.
Halvtids-och kvartstids- och visstidsanställda leds
av en butiksansvarig som inte tjänar varken mer eller
mindre om butiken går bra eller dåligt.
Tafflig information.
Anders Sundström och hans byråkratarmé skickar ut erbarmligt dåliga, idéfattiga och slarvigt producerade reklamfilmer
medan ICA låter Stig fira dramaturgiska triumfer i TV-rutan.
I den konkurerande ICA-butiken
går smör och specerier som smör i solsken...
Där finns nämligen en ägare som känner av
i både plånboken och i skinnet om omsättningen
sjunker. Han ett starkt personligt intresse
av att såväl kundersom personal trivs och interagerar.
Och här är förklaringen.
Det personliga engagemanget kan inte ersättas av
organisationsmatriser. Det går inte att lägga upp
en mekanisk plan för hurledning och personal skall
samverka och fatta beslut om inköp, pålägg, priser och kundbehandling. Mycket mindre styra och övervaka en
sådan plan med en byråkratisk överbyggnad.
Det visar KF:s katastrofala resultat.
Stycka upp COOP.
Låt den som känner sig manad att få bli franchisetagare.
Skär ner den organisatoriska överbyggnaden med 95 %
så kan konsumbutiken bli en spännande utmaning och nyttig konkurrent till de övriga matvarukedjorna.
...sky is the limit...