Överklaga nekat prövningstillstånd.
Jag hjälper ( försöker ) en kille med ett AB som försattes i konkurs förra veckan. En leverantör hade begärt honom i konkurs för en obetald fordran. Dagen innan förhandlingen betalade han in huvuddelen av skulden, och på konkursdagen hade han fått in ytterligare pengar så han kunde betala det sista. Dock var det ju inte gjort vid förhandlingen, och bolaget sattes i konkurs, trots att vi faxade in kontoutdrag som visade att han hade pengar att betala den aktuella skulden. Han betalade direkt efter förhandlingen och vi skickade in en överklagan till hovrätten. Med motiveringen att den skuld som var orsaken till konkursen var betald, och hade kunnat betalas redan vid förhandlingen.
Men nu nekar hovrätten prövningstillstånd utan motivering. Detta trots att det finns gott om lagtexter som visar att prövningstillstånd skall beviljas generöst.
Jag tror det har blivit personligt. Min kompis är lite hetsig av sig och blev väl lite förbannad i tingsrätten. och nu har jag en känsla av att dom vill ge igen.
Hur kan vi gå vidare nu? Var överklagar man det nekade prövningstillståndet?
Men nu nekar hovrätten prövningstillstånd utan motivering. Detta trots att det finns gott om lagtexter som visar att prövningstillstånd skall beviljas generöst.
Jag tror det har blivit personligt. Min kompis är lite hetsig av sig och blev väl lite förbannad i tingsrätten. och nu har jag en känsla av att dom vill ge igen.
Hur kan vi gå vidare nu? Var överklagar man det nekade prövningstillståndet?