Företag under 18

6
Jo, det är såhär att jag har drivit ljud och ljusuthyrning via min ideella förening under ett år och känner att jag vill driva det i form av företag. Tanken är att inte ta ut någon lön utan att bara investera i utrustning det första året. Det rör sig om inventarier för under ett halvt prisbasbelopp vilket innebär att dom kan skrivas av direkt och bokföras som en kostnad.

Problemet är att jag är under 18 och därmed inte får någon f-skatt utan bara momsregistrera mej vilket blir ett problem då min verksamhet dels består av tjänster (uthyrning).

Fråga 1.
Eftersom jag inte kommer att gå mid vinst utan bara göra investeringar som bokförs som kostnad, behöver jag så f-skatt eftersom att jag inte ska betala dom avgifterna?


Kan det vara en lösning att vi i föreningen registrerar oss för moms samt f-skatt och att kunden betalar för arbetet till föreningen som i sin tur anlitat mej personligen som bara är momsregistrerad?

Exempel:

*föreningen säljer en tjänst eller vara till kunden för 15 000:- exkl. moms
* föreningen anlitar mej för att utföra tjänsten för 15 000:- exkl. Moms
* Jag investerar i en tex. En ny högtalare för 15 000:- exkl. Moms och bokför den som en kostnad

Kan man göra på det sättet ?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.