Senaste inläggen

Massagefåtölj avdragsgill?

Hej!
Testar att posta i detta underforum i stället pga inga svar i bokföringsforumet...

Jag driver enskild firma som psykoterapeut och funderar på att köpa in en massagefåtölj, alt. en massagedyna som man fäster på en stol, för mina patienter till mitt väntrum.
Undrar om detta kan vara avdragsgillt?
Jag jobbar a...

Kategori: Inköp

Enskild Firma ingående balans 2014

Hej,

Jag har en EF firma som jag gjorde 17182,14 kr i förlust på för 2013. Jag valde att kvitta förlusten på deklarationen.

När jag för över balansen till 2014 får jag följande konton och belopp:

1460 Lager - D 23899,06 kr
2010 Eget Kapital - K 11752,41 kr
2098 Vinst eller förlust föregåend...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

2 enskilda firmor, en webshop. Hjälp

Hej

Jag och en annan person har planer på att starta en webbshop med inredning, många anser att vi ska starta två enskilda firmor istället för ett handelsbolag. Men förstår inte hur man fakturerar varandra och startar man ett eller två Företagskonton? Någon som kan förklara lite pedagogiskt.

Med vänlig hälsning,
...

Kategori: Allmänt

Massagefåtölj avdragsgill?

Hej!
Driver enskild firma som psykoterapeut och funderar på att köpa in en massagefåtölj, alt. en massagedyna som man fäster på en stol, för mina patienter till mitt väntrum.
Undrar om detta kan vara avdragsgillt?
Jag jobbar alltså inte med fysisk behandling, dock är ju avslappning relevant även inom "mitt område".

Grossist metalldelar

Hej!

Jag har nyss startat enskild firma och håller just nu på att leta efter lämpliga leverantörer till mitt företag. Det jag gör är att tillverka utrustning av rep till häst och andra djur och jag behöver hitta leverantörer som säljer de metalldelar jag behöver till min tillverkning, bland annat små metallringar och olika typer av m...

Skyddade namn

Hur vet man om ens tänkta företagsnamn är skyddat eller ej? Ibland får man inte sälja vissa typer av produkter under vissa namn/ namnkombinationer eller delar utav namn? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Kategori: E-handel

reklam, varuprov och skyltex

Om jag ger bort en produkt till en ev blivande återförsäljare som ett varuprov. inköpspris ca 100 kr - hur bokför jag det? om jag själv skyltar med ett antal av mina inköpta varor i butik eller på marknader/mässor (kan vara svåra att sälja sen och isåfall till väldigt lågt pris) hur bokför jag då detta? Hur mycket får en reklamgåva vara värd? Tacks...

Kreditfaktura eller bortskrivning?

Hej,

jag är helt ny när det kommer till bokföringen då jag haft hjälp tidigare så nu behöver jag er hjälp.

1) Jag har bokfört en inbetalning på en sedan tidigare betald faktura. Betalningen skulle legat på en nyare faktura hur gör jag för att flytta saldot? Med en kreditfaktura eller en en bortskrivning?

Bokföra en utbetalning.

Hej.

Driver ett nystartat parkeringsbolag och har en fråga angående en utbetalning jag fått och återkommande kommer att ha.
Ett externt företag sköter våra fakturor samt kunderservice vilken innebär att den bilist som fått en kontrollavgift för felparkering betalar till R. som sedan månadsvis betalar till oss.

E...

TM byrå söker uppdrag

Hej har startat egen Tm-byrå och söker fler uppdrag att handskas med än vad vi har i dagsläget.

Jag och min kollega har varit i denna bransch över 4 år och även jobbat inom andra former av sälj. Så sälj är något vi kan och vet hur det ska skötas professionellt så alla parter blir nöjda.

Lägger stort fokus på kvalitet o...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Stepstone - Garros söker en säljande projektledare

Driven säljande projektledare med ledar- och entreprenörs egenskaper sökes

Till ett litet bemannings- och serviceföretag som sedan 2012 arbetat inom lager, montering och bygg. Verksamheten har vuxit under 2013 och utökar nu under 2014, där nya steg tas. Med nya områden erbjuder företaget allt från reception, administration, fastighet...

Kategori: Söker/eftersöker

Projekt till callcenter

Hej har startat egen Tm-byrå och söker fler uppdrag att handskas med än vad vi har i dagsläget.

Jag och min kollega har varit i denna bransch över 4 år och även jobbat inom andra former av sälj. Så sälj är något vi kan och vet hur det ska skötas professionellt så alla parter blir nöjda.

Lägger stort fokus på kvalite...

Kategori: Söker/eftersöker

SUF BOLAG ?

Är det någon som har erfarenhet av SUF Bolag,verkar enklare
och billigare än AB.
Tacksam för svar.

Kategori: Allmänt

UTFÖRSÄLJNING

Just nu är det utförsäljning så passa på att köpa vackra handgjorda smycken för riktigt bra priser eftersom att ALLT SKA BORT!!

Välkommen till http://artjewelry.tictail.com/

Artjewelry är en webshop i Sverige som säljer handgjorda smycken från olika smycketillverkare som befinner sig på olika platser i Uruguay. Dessa...

Kategori: Off Topic

Anställd, föräldraledig och driva eget samtidigt?

Hej på Er!

Har lite funderingar om det går att jobba, vara föräldraledig och driva eget samtidigt?
Det är så, att jag var anställd 20/6-2011 och blev fast anställd med 100% tjänst sen 1/1-2012. Efter min äldsta dotter var född (25/9-2011) är jag föräldraledig varje måndag (80% jobbar 20% föräldraledig) och jag gick ner till 7...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur kan jag få finansiering och bidrag till mitt företag?

OM jag nu ska göra som jag har tänkt ett tag, starta egen firma så undrar jag lite hur jag går till väga för att få till det ekonomiska?

Jag har noll koll på detta så jag uppskattar alla svar och rekommendationer ni har.

Har fått tipset om STING och kollat in deras hemsida, de verkar ju seriösa och bra, men om det är...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hjälp oss välja rätt

Nu har vi bestämt att vi ska starta upp ett aktiebolag inom måleriverksamhet.

Vi behöver nu hjälp att välja ett smidigt ekonomisystem som passar våra behov. Inledningsvis kommer vi att vara 3 personer som jobbar 50-100% men på sikt vill vi expandera och anställa fler målare.

Systemet ska inkludera löpande bokföring,...

Direktavskrivning av enklare maskiner?

I mitt företag (enskild firma) erbjuder jag konsultation inom produktionsteknik, konstruktion samt kvalité.
Konkret så handlar detta ofta om att jag tar ansvaret som projektledare åt kunden.

Nu har jag märkt att projekten ofta kräver att mekaniska prototyper och små serier tas fram med mycket kort varsel, varför jag har köpt h...

Köp av Dator på Aktiebolag

Hej,

Jag driver ett aktiebolag tillsammans med två andra. Vi har kommit överens om att köpa en dator till mig som ska användas i verksamheten. Jag ska själv betala den då vi inte vill ta av företagskassan.

Hur bör vi då göra detta på smidigast sätt? Ska jag göra en insättning av aktiekapital i företaget, och sedan köp...

Hjälp med finansering

Jag har en färdig produkt klar att börja tillverka men..
behöver kapital till:
design,mönsterskydd ev patent,start av AB
verktygsinköp,marknadsföring.
Räknar med att kunna nå 10% av den totala marknaden
det betyder 4 000 000 st tillverkningskostnaden ligger på under 1kr
ut priset till kund ca:10 kr
P...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring