Senaste inläggen

Klantat mig med fakturor i bokföringen

Två verifikat i bokföringen för 2014 ligger på kreditsidan i fakturor då dessa är betalda. Däremot har jag först nu sett att dessa fakturor skapades, skickades ut och bokfördes under 2013 i december. Alltså blir det nu minus i 2014 under fakturor, och i bokföring 2013 har jag ju gjort bokslut/deklarerat och fakturor står på noll. Så någonstans har...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Företagsnamn, Hjälp!

Jag är på g att starta upp en enskild firma där jag ska erbjuda utbildning i förebyggande arbete gällande alkohol- och narkotikarelaterade problem. Utbildningsmaterialet är Prime for life. Jag tänker vända mig till företag, gymnasieskolor, kommuner etc.
Jag har dock total idétorka. Kanske finns det någon här inne som har några bra idéer??

Kategori: Affärsidéer

Hjälp med slagfärdig slogan.

Som rubriken lyder, behöver tips på en slagfärdig slogan för mitt företag.
Företaget sysslar med sanering.
Tacksam för alla tips. 🙂

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vi söker Dam/Herr kläder,, Sports/tränings kläder, Märke varer

Vi söker kvalitets kläder också sports kläder, Dam/herr till Ryssland, varupartier. Vi vill bara ha orginal varer och märkevarer.

Vill gärna veta:
Märke, pris, Storlekar, färger, var det finns

Det skall vara äkta varer...

Kategori: Söker/eftersöker

Reklam i skyltfönster

Brukar reklam man sätter upp i skyltfönster på en lokal ge bra effekt?

Jag antar att läget på lokalen är viktigt? Alltså att den ligger i ett bra läge så det är många som ser reklamen.

Feedback på hemsida för webbyrå

Hej,

Vi har precis startat upp en webbyrå med säte i Stockholm. Vi jobbar med hemsidor till företag och privatpersoner.

Jag skulle vilja få lite feedback på vår hemsida.

http://www.gustafssonwebb.se

Kategori: E-handel

DynaMate Industrial Services söker en driven KAM-säljare i Sto

DynaMate Industrial Services verkar inom affärsområdena Enginering, Fastighetsservice, Industriservice och Entreprenad gentemot industri och fastighetsägare. Bolaget är ett helägt dotter-bolag till Scania CV AB. Vi har 350 anställda och omsätter 400 MSEK.

Nu växlar vi upp tempot för tillväxt och satsar på:

Spännande...

Bokföring av felaktig faktura

Hej!

En kund har fått en faktura som är felaktig specificerat när det gäller den ingåendemomsen:

Varuförsälning 842 (Pris inklusive 25% moms)
Rabatt 84
Att betala 758 (inkluderar 168,4kr moms)

Ingåendemomsen på 168,4 kr är felaktigt. Den ska vara 151,6 kr efter avdragen raba...

Uppdrag: Kundtjänst/kundservice - med eller utan merförsäljning

Vi är ett svensktalande callcenter i Barcelona - som söker efter fler spännande projekt! Vi har redan fyllt vårt nuvarande säljprojekt och är up and running.

Så därför söker vi ett kundtjänst/kundservice - med eller utan merförsäljning.

Förslag och idéer mottages med glädje!

Reseräkning i SEK, NOK och DKK

Hej!

Jag är ny här så jag hoppas att jag postar min fråga i rätt forum. Jag har en egen firma sedan ett antal år tillbaka, som numera är min huvudsakliga inkomst (författarskap & utbildningar). Nu har jag precis gjort min andra utbildningsdag i Norge, vilket ställer till ett och annat vad gäller fakturering, bokföring etc.

Utgående moms i Sverige hos utländska bolag?

Om man exempelvis driver ett Cypriotiskt eller Maltesiskt bolag och uppfyller skatteverkets krav för "väsentlig anknytning", betalar man då 25% i utgående moms på försäljningen man har i Sverige?

Det vill säga att man får betala den utgående momsen i Cypern och sedan i tillägg även Sveriges?

Avtal för säljare, per värvad kund eller annat upplägg

Hej

Har tänkt sälja en produkt med hjälp av säljare som ska få provision för det som säljs.

Produkten är ett abonnemang som kan köpas på månadsbasis eller årsbasis. När man ska räkna ut vad en säljare ska tjäna brukar man då räkna per värvad kund och sedan inget mer (dvs det belopp som motsvarar tiden som skrivs in i a...

Uträkning av säljarprovision

Hej

Jag har tänkt sälja en produkt med hjälp av säljare som ska få provision för det som säljs.

När man räknar ut vad provisionen ska vara räknar man då på varans pris ex moms eller hur brukar det se ut?

Rättsfall om utmätningar på lösa grunder.

En klient har under några år inte kunnat lämna in moms- och skattedeklarationer, och som en följd av det blivit skönstaxerad. Han har dock betalat in regelbundet till skattekontot för att täcka det som han uppskattade skulle behövas. Dock är ju då skönstaxeringarna på högre belopp, så det har uppstått en större skuld på skattekontot.
För ca...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Godkänd revisor?

Jag vill gärna ta reda på en sak omkring sökning av revisorer. Jag har startat eget företag som revisor och undrar om något. Vill man egentligen ha en godkänd revisor när man letar efter en revisor? Jag kommer att bli godkänd revisor om 3 år och det är viktigt för mig att förstå hur det fungerar.

Vilka vänder jag mig till?

Hej,

Jag undrar var jag ska vända mig för att lära mig att tillverka godis av alla sorter? Jag skulle även behöva veta var jag skulle kunna få tag på sådana maskiner (Begagnade och nya) som tillverkar godiset automatiskt?

Vänligen,
Tommie Sandell

Kategori: Allmänt

Betala 2 billigare aktivitetskort istället för ett dyrt

Hej,
Vi har idag en anställd som idag tränar på ett av de dyrare gymmen i stan och för det betalar vi cirka 6500 kr / år.
Nu undrar han om det går att dela upp dessa på på ett billigare gymkort och ett badkort istället. Det nya gymkortet skulle kosta runt 3000 och badkortet runt 2000 så för företaget blir det bättre rent ekonomiskt me...

Import från USA

Hej! Jag har precis startat enskild firma och är osäker hur jag ska bokföra en av utgifterna jag haft innan verksamhetens start. Utgiften i fråga gäller import av verktyg från USA där själva verktygen kostade 72,50 dollar och frakt till Sverige 47,65 dollar, alltså totalt 120,15 dollar.

Det jag är osäker över här är hur mycket jag sk...

Nora Systems AB söker en Dansktalande Customer Developer

Kan du danska? Gillar du att nosa rätt på affärer? Har du erfarenhet av inside sales? Då har vi jobbet för dig.

Vi söker till nora Systems AB en Customer Developer, en ansvarsfull roll som går ut på att undersöka och validera leads, nya affärmöjligheter och intressanta kunder. Du jobbar med utåtriktat försäljningsarbete på insidan, k...

Försäkringskassan söker en Områdeschef i Göteborg.

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbe...