Senaste inläggen

Uträkning av säljarprovision

Hej

Jag har tänkt sälja en produkt med hjälp av säljare som ska få provision för det som säljs.

När man räknar ut vad provisionen ska vara räknar man då på varans pris ex moms eller hur brukar det se ut?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Rättsfall om utmätningar på lösa grunder.

En klient har under några år inte kunnat lämna in moms- och skattedeklarationer, och som en följd av det blivit skönstaxerad. Han har dock betalat in regelbundet till skattekontot för att täcka det som han uppskattade skulle behövas. Dock är ju då skönstaxeringarna på högre belopp, så det har uppstått en större skuld på skattekontot.
För ca...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Godkänd revisor?

Jag vill gärna ta reda på en sak omkring sökning av revisorer. Jag har startat eget företag som revisor och undrar om något. Vill man egentligen ha en godkänd revisor när man letar efter en revisor? Jag kommer att bli godkänd revisor om 3 år och det är viktigt för mig att förstå hur det fungerar.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vilka vänder jag mig till?

Hej,

Jag undrar var jag ska vända mig för att lära mig att tillverka godis av alla sorter? Jag skulle även behöva veta var jag skulle kunna få tag på sådana maskiner (Begagnade och nya) som tillverkar godiset automatiskt?

Vänligen,
Tommie Sandell

Kategori: Allmänt

Betala 2 billigare aktivitetskort istället för ett dyrt

Hej,
Vi har idag en anställd som idag tränar på ett av de dyrare gymmen i stan och för det betalar vi cirka 6500 kr / år.
Nu undrar han om det går att dela upp dessa på på ett billigare gymkort och ett badkort istället. Det nya gymkortet skulle kosta runt 3000 och badkortet runt 2000 så för företaget blir det bättre rent ekonomiskt me...

Import från USA

Hej! Jag har precis startat enskild firma och är osäker hur jag ska bokföra en av utgifterna jag haft innan verksamhetens start. Utgiften i fråga gäller import av verktyg från USA där själva verktygen kostade 72,50 dollar och frakt till Sverige 47,65 dollar, alltså totalt 120,15 dollar.

Det jag är osäker över här är hur mycket jag sk...

Nora Systems AB söker en Dansktalande Customer Developer

Kan du danska? Gillar du att nosa rätt på affärer? Har du erfarenhet av inside sales? Då har vi jobbet för dig.

Vi söker till nora Systems AB en Customer Developer, en ansvarsfull roll som går ut på att undersöka och validera leads, nya affärmöjligheter och intressanta kunder. Du jobbar med utåtriktat försäljningsarbete på insidan, k...

Kategori: Söker/eftersöker

Försäkringskassan söker en Områdeschef i Göteborg.

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbe...

Försäkringar för enskild firma

Hej!

Jag har en affärsidé som jag jobbar med just nu och jag är lite fundersam över det här med försäkringar. När jag startar företaget är det först som ett projekt under ett år eller halvår och jag kommer inte att ha någon anställd.

Jag är då ensam med mitt företag och jag kommer att jobba utomhus och spendera mycket...

Bokföra nervärdering och försäljning av varulager

Hej,
under räkenskapsåret 1/1 2013 – 31/12 2013 stängde vi vår butik och i augusti 2013 hade vi ett varulager värt ca 25 000kr. Vi sålde vårt varulager för 12 000kr + moms då vi helt enkelt ville bli av med allt. hur bokför jag detta på bästa sätt för att kunna redovisa ett varulager som är 0kr i årets förenklade årsbokslut och deklaration?...

Sälja muffins och munkar under festivaler ! lönsamt??????

Hej !

Jag tänkte sälja munkar och muffins under årets festival i HBG. Tänkte dock fråga er med erfarenhet hur det brukar gå till och om det är LÖNSAMT ? eftersom jag är bara 20 år gammal så känner jag att jag behöver mer kött på benen för att ta steget.

Jag tänkte dock sälja munkar och muffins med amerikanskt nytt ko...

Kategori: Off Topic

Kundervård

Hittar nya kunder men sen dröjer det för lägen mellan inköpen(1/1-14 köp 1 till köp 2 1/3-14) (Säljer alkohol till krögare)

Vad gör jag för fel ?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Glömt att använda 2650 konto!

Hej!
Min sambo startade förra året ett företag. Det har varit lite krångel med vad som ska betalas/få tillbaka vid moms då han av misstag betalade moms till utlandet.
Nu ska jag börja på det nya året och kom på att jag totalt har missat att använda mig av 2650 konto under hela förra året! Eftersom det var så mycket krångel med momsen...

Nystartsjobb - hur beräknar jag arbetsgivaravgiften?

Jag tror jag blivit dragen ordentligt vid näsan av Arbetsförmedlingen. De lovade med 17950 kr om jag anställde en person på nystartsjobb. Fick beslut att jag "bara" skulle få 10105 kr i bidrag på en bruttolön på 16080 kr.
Nu bråkar den anställde och säger att hon ska ha netto efter skatt 12700 kr men jag kan bara ge henne de där 10105 kr.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hjälp med och avsluta företag

Skall lägga ner företaget nu tänkte jag men skulle behöva några råd om hur man bäst går tillväga.

Har enskild firma och momsreg/f-skatt.

All försäljning upphör den 30 april och det kommer inte hända någonting mer i verksamheten.

Har förstått att jag bör gör klart i bokföringen och skriva ut alla rapporte...

Betala för tjänst utförd utomlands

Jag driver en enskild firma där jag konsulterar inom spelprogrammering men jag skall nu släppa första egenutvecklade spelet till mobil, som hjälp har jag bland annat en individ från Colombia som sitter där och jobbar mot en procent av vinsten.
Han är inte egen företagare men kan bli om det behövs men jag har en fråga angående hur det går til...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokslut - Förskottsbetalning från kund - något att bita i

Då var det dags igen.

Trodde jag hade fått hyffsad koll på bokföringen nu efter flera år, men man hinner glömma mycket och nya situationer uppstår...

Har enskild firma, redovisar enligt kontant/bokslutsmetoden och helårsmoms. Använder Bla Start som bokföringsprogram.

Till saken hör att jag i december 201...

Citerus söker en Affärsutvecklare i Stockholm.

Skapa enastående affärer på Sveriges bästa arbetsplats

Till en nyckelroll där din kreativitet får utrymme att växa söker vi dig med passion för mjukvarans möjligheter att utveckla affären.

Fantastiska kunder och kollegor. I nästan två decennier har vi på Citerus utvecklat en spetskompetens i att bygga enaståend...

Omföring årets resultat och eget kapital

Hejsan,

Som vanligt när det gäller bokföring så blir jag mer förvirrad ju mer jag tänker på det (tycker dock bokföring är kul, vilket kanske är lite märkligt...). Jag har en fråga angående omföring av årets resultat och eget kapital. Hur ska det konteras på rätt sätt om man gick med förlust föregående år?

Låt oss ta...

Förvirrande deklarationsdatum...

Nytt för i år är ju att deklarationstidpunkterna är mer utspridda för juridiska personer, dvs AB och HB/KB.

För de med kalenderår som räkenskapsår betyder det att deklarationsblanketterna skickas ut i mitten av maj.

Men efter vad jag förstår så ska man lämna sina bilagor, tex N3A för Hb nu den 5 maj.

Vad...