Senaste inläggen

Patent på design

Hej på Er! En liten fundering.

Det är så att jag säljer bland annat diverse klockor via nätet. Oftast importerar jag dem från Kina. Det är billigare klockor i olika designer och oftast från mindre kända varumärken som tillverkarna själva har. Dock så valde jag att hitta på ett eget namn på en klockmodell som jag tyckte var snygg som...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Söker en designer

Hej!

Jag och en kompis är på jakt efter en kläddesigner/kreatör som kan bidra med skapande utav klädkollektioner.

Vi är på gång att starta upp ett företag där du kommer få ta del utav vinsten givetvis.

Detta är ett slags "vid sidan om"-projekt, vi har båda arbeten vid sidan av men tänker nu investera lit...

Kategori: Söker/eftersöker

Sälja buljong/soppa a la kaffekossan?

Sitter och leker med tanken att sälja buljong och (släta) soppor liknande kaffekossans idé.
(Alltså att ha drycken i en slags "ryggsäck" och sälja till folk på gator och torg eller ha "termosarna" på en vagn)

Vad har tex Livsmedelsverket/Hälsovårdsmyndigheten att säga till om där? Jag får väl knappast stå och koka hemma och s...

Kategori: Affärsidéer

Starta ekobutik tillsammans? (hudvård/hälsa)

Utveckla Sveriges bästa ekobutik tillsammans? delägare sökes!

Jag har varit verksam inom den ekologiska skönhetsbranschen sedan 2007. Nu vill jag ta företagandet till en annan nivå och klarar inte av att göra det ensam. Målsättningen är att öppna en fysisk butik i Stockholm med moderna produkter inom naturlig och ekologisk hud...

Schablonavdrag/egenavgifter tas med vid inkomstdeklaration?

Hallå,

Fråga som slog mig nu efter bokslutstider, angående schablonavdrag - och den må vara helt grön:

Ingen ekonom i grunden, men mig veterligen sköter jag bokföringen by the book. Som egenföretagare (enskild firma) där jag uteslutande arbetar som frilansare med i princip endast en stor kund så lämnade jag i...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hyra ut bostäder i bolag, undvika förmånsbeskattning

Har man bolag med en bostad åker man på förmånsskatt om den inte hyrs ut. Men om man har bolag som ska syssla med uthyrning av flera bostäder?

Fördelning i konkurs?

Ett fastighetsbolag är skyldigt 44 miljoner i skatter och 2 miljoner i avgifter till en Brf, så lägenheterna bolaget har kvar osålda ska nu säljas via en konkurs om möjligt och pengarna fördelas.
Det blir inget stort belopp enligt värdering men ska väl fördelas efter kostnader, relativt så Brf bara får c:a 5% och Skv 95%?

Br...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Starta företag i UK med en person i UK och en i Sverige?

Hej företagare!

Har googlat och googlat men hittar inte så bra svar på vår fråga. Så, utlandsföretagare, hoppas att ni kan hjälpa oss!

Det är såhär:

Min vän är svensk men bor i UK, jag är svensk, har bott i UK så har ett NI number där, (ett personnummer) men bor och är skriven i Sverige. Vi vill starta...

Praktikplats, LIA - 10v

Hej, jag eftersöker inom Jönköping Län med omnejd de företag, företagare som kan vara intresserade av att av vara LIA -företag unde några veckor.

Jag ägnar mig f.n åt YH-studier vid Nässjö Akademin mot "Digital marknadskoordinator" och vi ska ut på LIA under ca 10 veckor med start v.13 2015 och jag eftersöker något företag som kan tä...

komma igång med bokföringen

Jag har nyligen startat en enskild firma. Jag syr och tillverkar produkter främst till barn och barnvagnar. Jag har några frågor angående hur jag ska bokföra saker. Och hoppas att någon här inne har möjligheten att svara på dom.

Jag fick låna 20 000 av min mamma, och har själv gått in med 15000. Hur bokför jag detta?

...

Ang bokslut

Hej!river en enskild firma enligt kontant metoden. Min fråga är, jag har fått fakturan för inköp med min företagskort. Själva fakturan är daterad i januari 2015, men inköpen var gjorda i december och kvitton är daterade för december) - ska den faktura tillhöra år 2014 eller 2015?
Tack på förhand

Fråga om "egen insättning", prel-skatt och reseersättning

Hej!
Har några frågor jag inte riktigt hittat svar på eller behöver bli mer klar över 🙂

Jag har en nystartad enskild firma och räknar med att kunna fakturera för ungefär 70.000kr i år (exkl moms).

Uppdragen kommer ske sporadiskt ungefär mellan Juni till September.
Jag har redan nu fört in utgifter jag ha...

Vem skriver avtal för företagsköp, vilka ska sitta i styrelsen

Min fru ska köpa familjeföretaget där hon arbetar och delar 50/50 då vi inte får mer nu.

Säljaren anlitade en jurist förut och misslyckades, vi skrev ett samarbetsavtal själva istället. Nu har säljaren anlitat revisorn istället, för ett avtal, som haft fräckheten att debitera oss för frågor och kallar det konsultationer. Jag misstän...

Kostnad för riktad direktreklam

Hej!

Sitter och funderar på att skicka ett par tusen brev innehållandes en reklampryl av ungefär samma vikt som en penna.
Reklamen ska endast skickas till Aktiebolag på min ort.

Någon som har testat något liknande och kan berätta vad det kan kosta?

MVH

Robin

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Försäkringsbolagen vill inte ha mig som kund

När jag blev medlem i Unionen var det bland annat för att jag skulle få ta del av Folksams erbjudande för småföretagare - 20% rabatt på premien de första tre månaderna. När jag således skulle teckna försäkringen var det stoppskylten upp direkt. "Nej, vi erbjuder inga försäkringar för guldsmeder pga den höga rån- och stöldrisken" Visst kommer jag ih...

Hur bokföra friskvårdscheckar

Hej
Hur bokar man friskvårdscheckar. Kunden köper en behandling och lämnar som delbetalning en friskvårdscheck.
Jag får så småningom betalning för denna från Kupongbolaget.
Hur bokas första transaktionen och hur bokas betalningen?

hur bokföra försäljning av aktier i direktpension

Hej, jag har direktpension i en aktie och fonddepå (dvs ej kapitalförsäkring).
Har gjort avsättningar regelbundet och de har bokförts som t.ex.:

kredit 1930 10000
kredit 2230 10000
debet 7421 10000
debet 1350 10000

Nu sålde jag av viss del för att jag var besviken på just den tillgången. D...

Genial idé kräver import från Kina?

Hej,

Jag har en (i mina ögon) genial idé som innefattar produktion av en produkt i vattenavvisande textil. Mina första tankar går mot produktion i Asien. Någon här som har några tips eller som vet hur jag ska gå från prototyp till produktion av till en början några tusen exemplar?

Tack på förhand! / Andreas

Kategori: Företagande över gränserna

Spara bokföring?

Ska man spara bokföringen även om man har avregistrerat verksamheten?

Hur bokföra banklån?

Hur bokför man ett banklån till enskild firma om man betalar av det varje månad?