Senaste inläggen

Vilken arbetstitel/lön för detta?

Hej

Jag kommer inom kort att registrera en bifirma till mitt aktiebolag, den ska sälja produkter b2c via en e-butik. Min fru kommer att anställas och sköta om butiken med allt vad det innebär. Jag kommer personligen att ta hand om skatter/bokföring/budget mm.
Mitt bolag räknas som fåmansföretag och 3:12 reglerna hindrar mig a...

Kategori: HR - Personalfrågor

Byta verksamhet aktiebolag

Hur noga är det att meddela skatteverket eller bolagsverket (vilka man nu kontaktar?) om man ska testa en ny verksamhet? Har en släkting som fått erbjudande om att jobba några timmar med läxhjälp och RUT men personen har inget bolag så jag skulle kunna lösa det genom att anställa henne.

Men behöver jag meddela om detta tillägg av ver...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Söker företag att hjälpa med försäljning

Hej,

Som rubriken lyder söker vi nu företag att samarbeta med för att snabbt och på sikt öka er försäljning. Vårat verktyg är telefonen.

Vi är ett TM-bolag i startgroparna med engagemang och obegränsad drivkraft för sälja produkter och tjänster åt företag. Vi är säljare med erfarenhet från B2B annonsförsäljni...

Kategori: Söker/eftersöker

Diskrimineringsombudsmannen söker en Chef till DO-kansliet

klicka på länken för att läsa mer: https://express.candarine.com/campaign/url/forward/daf1d7dd3258

Dubbelhjul eller som glidknapp

Dubbelhjul eller som glidknapp till skrivstol med olika tappstorlekar 20:- st vid köp av alla.
För återförsäljare

Lars

Kategori: Till salu

Är du kvinnlig företagare mellan 35-65 år?

Jag söker kvinnliga företagare mellan 35 – 65 år som vill hjälpa mig med en marknadsundersökning, där jag vill undersöka om det finns intresse av att utveckla sitt företag och öka omsättningen, med hjälp av digitala hjälpprogram.

Hjälp mig genom att svara på 8 frågor. Det tar bara några minuter och som tack för din medverkan, får du...

Kategori: Allmänt

Upphovsrätt gällande bilder på hemsida

Hej,

Jag har utvecklat en hemsida och ska lansera den som privatperson. Den kan enklast förklaras som en global fan-site för olika former av spel (konsol och PC/MAC).

Tanken är att för var och ett spel ska det finnas en sida innehållande grundläggande information samt tre bilder. Då det blir lite svårt att ordna egna...

När görs i praktiken avdrag för ökade levnadskostnader?

Hej alla!
Jag har en fråga angående avdrag. Nu så ska jag snart göra mitt första bokslut och jag är lite förvirrad över detta med avdrag. Som jag förstått görs vissa avdrag i samband med bokslutet? (Har hittills aldrig gjort ett bokslut så vet inte riktigt hur det går till).

Men mer specifikt så undrar jag över "avdrag för öka...

Reservfond - motkonto lösa upp

Vilket motkonto använder man då man vill lösa upp en reservfond (obs inte periodiseringsfond)?

Skattade pengar i aktiebolag

Om jag gör en vinst på låt säga 100 000 kr så beskattas detta med bolagsskatt.

Hur fungerar det sen året efter om det går sämre och jag tar ut lön med dessa redan skattade pengar. Betalar jag då skatt och arbetsgivaravgifter igen på dessa pengar eller görs ett avdrag först då jag redan betalat skatt en gång?

1800-tals möbel till salu för återförsäljning

1 st emma + 4 sitsig soffa samt 2 fotpallar från 1800 talet till salu gult tyg soffans sitstyg behöver bytas. totalt 8000:- för allt. Jag finns i Stockholm.

Lars

Driva eget som svetsare i Norge

Hej!

Jag jobbar som svetsare i Norge. Det företag jag är anlitad hos hyr ut mig till en verkstad. Det är det enda jobb de hittar åt mig just nu säger. Verkstaden hyr in mig på projekt. Så det är väldigt osäkert. Ibland mycket jobb, vissa månader för lite. Så jag har frågat verkstads företaget (de gillar mitt resultat det vet jag) om...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Fyller 61 i år och vill bli företagare

Jag är ditt vertyg under 1 år om du vill bli företagare, kan tänka dig att gå i förtida pension, har ett litet sparkapital som kan omvandlas till mycket lönsam ränta mot vad som är vanligt idag föratt inte tala om vissa pensionsförsäkringar som urholkas oerhört. Sänd mig info. om dig. JAG TAR ENDAST ETT UPPDRAG I ÅR . Mitt arvode genererar uppti...

Domännamn säljes

varabaradig.se
varabaradig.com

Det som säljes är domännamnet, plus ett lager på ett par tusen pärlor vid intresse. Bilder kan gärna skickas.

Säljes på anbud.

Kategori: Domäner till salu

Webbshop till salu

http://www.armbandmotcancer.se

Färdig webshop med tillhörande domännamn.
Färdigbyggd i somras.
Har ett visst samarbete med några bloggare, men i övrigt har jag inte marknadsfört sidan. Kontaktuppgifter till bloggare osv följer med.
Ca 10-15 kunder i månaden, säljer i dagsläget för ca 2000-2500 kronor i månaden -...

Byte av leasingbil

Hej

Har en liten fråga angående hur man bokför byte av leasingbil.
Det är en personbil som jag har bokfört som operationell leasing enligt K2

Inbytesvärde var 145.000
Restvärde kvar 78.000

Skulle betala 65.880 (inkl) som första förhöjda hyran på nya bilen.
Detta betalades ej in, uta...

Arbeta från annan plats

Hej på er!

Jag har en fundering som jag gärna vill bolla med någon. Någon kanske till och med har erfarenhet av detta.
Jag jobbar som webbutvecklare på en webbyrå sedan 4 år tillbaka och trivs väldigt bra. Dock så är jag oerhört(!) sugen på miljöombyte och skulle därför vilja göra något åt det. Det känns som att det borde gå a...

Kategori: Off Topic

Hur söker ni nya leverantörer?

Hej!

Vore oerhört tacksam för hjälp med svar på en fråga, där svarsalternativet bara kryssas i och sedan är det klart! Det är för mitt examensarbete i webbkommunikation.
Frågan finner ni under denna länk -> https://sv.surveymonkey.com/s/6M2BPM7

Tack tack tack på förhand 🙂
Mvh
Marielle

Aktieutdelning eller lön - fördel skatt

Kan någon vänlig själ förklara vilket som är skattemässigt fördelaktigt om jag låt säga har 100 000 kr som jag antingen kan ta som utdelning i mitt AB eller som löneuttag?
Aktieutdelning sker väl på vinst i bolaget, dvs efter bolagsskatt och sen skatt på det igen?
Lön får jag behålla i runda slängar 50%
Det skiljer alltså inte...

Moms på välgörenhet?

Hej, jag har en liten fråga. Någon som vet hur man gör när man säljer en produkt för välgörenhet d.v.s. att jag inte går med vinst på den? Ska jag lägga på moms på den produkten då?

Kanske är en dum fråga men kan inte hitta svaret i någon av alla mina gamla skolböcker.

Med vänliga hälsningar

Kim Hofvande...