Senaste inläggen

Starta eget bidrag - HJÄLP

Hej, jag har ett litet problem och jag hoppas att någon kan komma med ett gott råd.

Det är såhär att jag är på väg att starta ett nytt företag då det gamla har 'ruttnat' och jag har gått vägen via Arbetsförmedlingen, då jag formellt sett är arbetslös och arb.sökande på heltid.

Jag har ansökt om starta-eget-bidrag och '...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Begära omprövning av deklaration efter skatterevision

Finns det nåt som hindrar att man begär en omprövning av sin deklaration om man blivit upptaxerad efter en skatterevision? För att kunna lägga mer i expansionsfonder eller periodisering och på det sättet klara ut den ökade skatten.

Hittar inget som motsäger att man skulle kunna göra det, men skatterevisorn sa bara surt att *det får...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Moms eller inte

Hej!
Jag håller på med marknadsföring via internet, sk affiliate marketing. Jag får alla mina intäkter från utlandet. Ska jag betala moms på mina intäkter eller räcker det att betala företagsskatt för eventuella vinster?

Tack på förhand!

Kategori: Off Topic

Några frågor angående bokföring vid årskiftet

Hej,

Jag känner mig inte helt säker på hur jag ska göra/ha gjort vid årsskiftet. Jag har enskild firma och använder ett bokföringsprogram. Jag har börjat bokföra i det nya året men är inte klar med förenklade årsbokslutet än. Så mina frågor är:

1. Läste någonstans att den sista verifikationen på året ska vara årets re...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Använda privatkonto på banken till företaget

Undrar när man startar ett kommanditbolag och ska fakturera till kunder, måste man ha ett bankgiro eller kan man använda sitt eget kontonummer?

Problem att redigera i gratis fakturamall

Hej,

Är inne här för första gången då jag glatt hittade en gratis fakturamall. Stöter dock på patrull!

Då jag öppnar mallen i MAC kommer jag inte åt att redigera i fältet för "Belopp (SEK)" och då jag öppnar mallen i PC kan jag istället inte redigera fälten för momssats och belopp före moms, samt belopp att betala? Va...

Traktamente och lunch praktikant

Vi ska ha praktikant hos oss några veckor. Det blir en del övernattningar och resor då han bor på annan ort än företaget.

Vad gäller vid lunch och traktamente? Hörde att vi får bjuda på lunch och han slipper förmånsbeskattning om den totala summan inte överstiger 1000kr på ett år vilket det inte kommer att göra men jag hittar inget o...

Exportera cashewnötter från Mozambique till Sverige

Tjena!!

Jag befinner mig i mozambique just nu och funderar på att importera cashewnötter till Sverige från de hårt arbetande bönderna här. tänkte kolla om någon vet hur marknaden ser ut i Sverige för detta? Bönderna här tar inte alls mycket betalt för 1 kg nötter så tänkte att det var en bra ide. Tänkte processa nötterna här så att d...

Kategori: Företagande över gränserna

Trendspanande skribent sökes

Vi söker en skribent som vill skriva på frilansbasis. Du ska ha ett brinnande intresse för innovation och entreprenörskap och tycka om att skriva om ämnen som rör detta.

Skicka ansökan till info(at)foretagande.se

Kategori: Söker/eftersöker

Hur trendspana hålla koll på omvärlden? Verktyg sökes

Jag söker efter ett verktyg, Google har säkert något men hittar inte nu, som man kan hålla koll på trender och nyheter i världen. T ex om jag vill veta vad som händer inom ekologisk odling eller e-handel i världen så kan jag fylla i nyckelord där Google eller verktyget söker på nätet och listar alla träffar.

Någon som kan tipsa om nå...

Hur får journalister betalt?

Jag har funderat på detta med hur journalister får betalt. T ex http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3887348.ece

Är han anställd på heltid, timmar eller får han betalt för varje artikel han skriver? Vad tror ni?

Vissa som inte har en fast sida/tidning att skriva för kanske skickar runt sina texter...

Avdrag underhåll & reparation fastighet

Funderar på att ta över ett mindre hyreshus men fasaden måste fixas till och ev. tilläggsisoleras för det ska gå att få några hyresgäster.

Är ny på detta med avdrag för underhåll och rep samt lån.

1. Kan man "spara" på den årliga vinsten för att senare göra en större renovering?
2. Kan man dra av för amortering...

Kategori: Allmänt

Bokföra förskottsbetalning till leverantör

Driver ett AB och bokför enligt bokslutsmetoden. Betalade i förskott till revisor 15 januari, utan faktura. Slutfakturan kom i februari, daterad 17 februari. Hur bokför jag detta? Ska momsen redovisas i januari eller i februari.

Alltså jag vet inte hur man gör detta, vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig? / Kerstin

Varför nyttjas inte hela mitt ränteavdrag ?

Hej,

Hoppas att någon kan förklara detta för mig. Bokföringen för min enskilda firma är klar och jag har en vinst på 71000 kr (inga andra inkomster, har levt delvis på besparingar).

Jag fyller i skatteverkets skatteberäkning och det ser ut som nedan:

Skatteuträkning inkomståret 2015

Grundu...

Kolla upp utländska företag

Hej!

Jag undrar vart man kan kolla upp ett företag/fabrik i Indien?

Jag ska starta ett företag inom hästsporten och har tagit reda på att de flesta större märkena tillverkar sina produkter i Kanpur, Indien. Problemet är att jag inte har en aning om hur jag ska gå tillväga för att ta reda på vilken fabrik som håller måt...

Kategori: Företagande över gränserna

Ny egenföretagare behöver hjälp att föra bok korrekt

Hej,

Jag startade ett eget företag förra året och känner att jag inte helt förstått allt som har med bokföringen att göra. Jag har fört en loggbok där jag fyllt i följande: typ av transaktion, datum, belopp i netto och brutto samt moms.

Är denna loggbok giltig som så kallad grundbok?
Om jag har förstått det rätt...

Öppna ett nytt företag utan den andra delägaren. Stämma mig?

Hej!
Jag har ett företag ihop med en annan person. 50/50. Vi jobbade bra ihop dom första åren men nu är det inte så bra längre.

Jag jobbar hela tiden och han gör inget mer än att ta ut lön. Eventuellt betalar han någon faktura ibland.

Så just nu jobbar jag på att försöka köpa ut honom. Men han vill ha väldigt my...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Låna av ett AB?

Hej!

Vad jag förstår kan man inte låna pengar av ett AB om man är närstående, ägare eller liknande men finns det något som hindrar att jag lånar ut pengar till någon som inte anses som närstående?

I så fall finns det regler för räntor med mera?

MVH

R

bokföringsprogram tips ?

Hej allihop - jag söker efter ett vettigt ekonomiprogram - har ni nåt tips ? får inte kosta mer än max 1500/mån. (vilket iofs redan känns som ett överpris) Idag kör vi Mamut som känns 90tal och är smärtsamt långsamt och svårjobbat.

Ska kunna detta!
- order, faktura, bokföring med lev. och kund fakt.
- koppling till fac...

Vinstmarginalbeskattning (VMB) Bilhandel

Jag undrar hur det funkar med vinstmarginalbeskattning. Att man betalar moms på vinstmarginalen (skillnaden mellan inköp och försäljningspris) det är jag med på. Men vad bestämmer vinstmarginalen?

Säg att jag köper in en bil för 230,000:- och säljer för 280,000:- Dessutom har jag kostnader i reparation och rekonditionering, besiktnin...