Vad gäller vid tjänsteresa?

1
Hej är kommer en noob fråga från en nystartad 🙂

Hej!

Jag är har startat upp med min firma från 1:a jan 2015, och jobbar inom kommunikation/it och undrar över är hur jag på ett ungefär räknar ut skatten och vad som gäller för avdrag generellt.

Jag tar ett förenklat exempel:

Låt säga att jag fakturerar 100.000:- varje månad
Kostnader ca 2500:- per mån t ex telefon och kontorsmaterial.
Eget uttag (lön) på 30.000:- per månad, alltså det belopp jag överför till mitt på mitt privatkonto
i slutet av varje månad.

Vidare så säger vi att jag lägger undan exakt 50.000:- per mån på ett skattekonto samt tillkommande moms
på ett annat (25.000🙂 dvs månadsfakturan för månadens arbete är på 100.000:- då blir på 125.000:- med moms.

Fakturerar: 125.000:-
Eget uttag: 30.000:-
Skatt: 50.000:-
Moms: 25.000:-
---
20.000:- sparas till semester och buffert
---

Saken är den att jag planerar att åka på en konferens senare under året som kommer kosta mig 30.000:- inklusive
allt. En arbetsresa är avdragsgill, men innebär det att jag kan kvitta dessa 30.000:- RAKT AV mot de 600.000:- jag har att betala i skatt i slutet av året?

1.200.000:- tot inkomst exkl moms på 12 månader
600.000:- ska betalas i skatt vid årets slut
30.000:- dras av som kostnader, som då innebär att jag får tillbaka 30.000:- som skatteåterbäring

Stämmer det grovt räknat eller har jag missat något?

Tackar på förhand!
1485
251
Nja,.. Kostnaderna dras av från intäkterna, inte från skatten. Du får alltså 30 000 lägre i inkomst att beräkna skatt på, och i slutänden betyder det några tusenlappar lägre skatt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.