Kompanjonsavtal m.m

7
4
Hej!

Jag vill veta om man kan skriva in hur stor del av ett handelsbolag vardera delägare har i ett kompanjonsavtal.
Om det finns två delägare i ett handelsbolag, kan det fördelas t ex 70% för en delägare och 30% till den andra.
Båda parter är med på beslutet, så där är det inga problem.

Är det juridiskt hållbart om en delägare skulle gå bort och ett dödsbo skulle bli delägare. t ex.

Tacksam för svar. 🙂
www.smalandsvatten.se
19
2
Hej, Det går bra att fördela andelar i bolaget efter ert tycke. Det är vanligt förekommande att andelen kopplas till hur mycket kapital vardera part har tillskjutit bolaget, men det går även bra att fördela det på annat vis. Jag vet inte om jag har uppfattat din andra fråga rätt, men huvudregeln är att bolaget omedelbart ska träda i likvidation vid en bolagsmans dödsfall om inget annat följer av avtalet, se 2 kapitlet, 26 § i lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag. Jag hoppas att det besvarar dina frågor. Med vänlig hälsning, Johan Almer
www.umbrajuridiska.se
338
25
Det är väl värt att nämna att med handelsbolag så är båda personligt ansvariga, t ex om ni inte kan betala räkningarna. Detta oavsett fördelningen av aktier. Därför väljer fler att starta ett aktiebolag.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.