Senaste inläggen

Fyller 61 i år och vill bli företagare

Jag är ditt vertyg under 1 år om du vill bli företagare, kan tänka dig att gå i förtida pension, har ett litet sparkapital som kan omvandlas till mycket lönsam ränta mot vad som är vanligt idag föratt inte tala om vissa pensionsförsäkringar som urholkas oerhört. Sänd mig info. om dig. JAG TAR ENDAST ETT UPPDRAG I ÅR . Mitt arvode genererar uppti...

Kategori: Söker/eftersöker

Domännamn säljes

varabaradig.se
varabaradig.com

Det som säljes är domännamnet, plus ett lager på ett par tusen pärlor vid intresse. Bilder kan gärna skickas.

Säljes på anbud.

Kategori: Domäner till salu

Webbshop till salu

http://www.armbandmotcancer.se

Färdig webshop med tillhörande domännamn.
Färdigbyggd i somras.
Har ett visst samarbete med några bloggare, men i övrigt har jag inte marknadsfört sidan. Kontaktuppgifter till bloggare osv följer med.
Ca 10-15 kunder i månaden, säljer i dagsläget för ca 2000-2500 kronor i månaden -...

Kategori: Till salu

Byte av leasingbil

Hej

Har en liten fråga angående hur man bokför byte av leasingbil.
Det är en personbil som jag har bokfört som operationell leasing enligt K2

Inbytesvärde var 145.000
Restvärde kvar 78.000

Skulle betala 65.880 (inkl) som första förhöjda hyran på nya bilen.
Detta betalades ej in, uta...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Arbeta från annan plats

Hej på er!

Jag har en fundering som jag gärna vill bolla med någon. Någon kanske till och med har erfarenhet av detta.
Jag jobbar som webbutvecklare på en webbyrå sedan 4 år tillbaka och trivs väldigt bra. Dock så är jag oerhört(!) sugen på miljöombyte och skulle därför vilja göra något åt det. Det känns som att det borde gå a...

Kategori: Off Topic

Hur söker ni nya leverantörer?

Hej!

Vore oerhört tacksam för hjälp med svar på en fråga, där svarsalternativet bara kryssas i och sedan är det klart! Det är för mitt examensarbete i webbkommunikation.
Frågan finner ni under denna länk -> https://sv.surveymonkey.com/s/6M2BPM7

Tack tack tack på förhand 🙂
Mvh
Marielle

Kategori: Allmänt

Aktieutdelning eller lön - fördel skatt

Kan någon vänlig själ förklara vilket som är skattemässigt fördelaktigt om jag låt säga har 100 000 kr som jag antingen kan ta som utdelning i mitt AB eller som löneuttag?
Aktieutdelning sker väl på vinst i bolaget, dvs efter bolagsskatt och sen skatt på det igen?
Lön får jag behålla i runda slängar 50%
Det skiljer alltså inte...

Moms på välgörenhet?

Hej, jag har en liten fråga. Någon som vet hur man gör när man säljer en produkt för välgörenhet d.v.s. att jag inte går med vinst på den? Ska jag lägga på moms på den produkten då?

Kanske är en dum fråga men kan inte hitta svaret i någon av alla mina gamla skolböcker.

Med vänliga hälsningar

Kim Hofvande...

Kategori: Allmänt

Från enskild firma till handelsbolag

Hej!

Vi har planer att göra om vår enskild firma till handelsbolag. Vet att man måste stänga ena formen och starta en ny form. Det jag vill har hjälp med är vad jag måste tänka på så att det inte blir en skattesmäll. Hur bokförs det?

Så vad ska jag tänka på?
Hur bokför jag det bäst?
Skulderna i enskild fi...

Bokföra inköp från kina 2014 men tull och moms i 2015?

Hej helt ny här och rätt färsk inom företagssvängen.

Beställde och betalde en inventarie i dec 2014 men maskinen kommer i feb 2015 från Kina.

Alltså har jag en rad med ett belopp jag ska kontera men hur gör jag om momsen kommer 2015?

Ska den konteras helt utan moms och sen kontera momsen i 2015?
<...

KNAPPAR

Ca 1000 st knappar från år 1950-2000 till salu för återförsäljning.

Lars

Bokföra köp hemsida (anläggningstillgång?)

Tjenare, och gott nytt alla!

Jag har en enskild firma och köpte en hemsida under året (2014) och bokförde den "rakt av" så att säga, alltså utan tanke på att det skulle vara en immateriell anläggningstillgång med avskrivningar. Jag köpte den av privatperson och bokförde den helt enkelt som:

2018 K 20 000:-
6542...

Bokföring elektroniska tjänster via MOSS från och med 2015 ?

Är det någon som kommit fram till hur man bäst skall hantera bokföringen efter årsskiftet 2014/2015 när moms reglerna förändras vid försäljning av elektroniska tjänster till privatpersoner inom EU. Skatteverket erbjuder ju MOSS tjänsten för rapportering: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/nyaregler2015for...

Ljusramp ca 35 m

35 vita lysvikspottar med lampor samt ytterligare ett antal andra. ca 35 meter skenor samt ledningar och ljusrelä för återförsäljning. 25.000:-

Lars

Kategori: Söker/eftersöker

Restprodukter från 3rend.se till salu grossistpris

3rend har ett överskott av 150 st mycket exklusiva vinterjackor med innerpäls (innerpälsen är avtagbar inför sommaren). 600 st Exklusiva vinterleggings i olika mönster samt handväskor & ryggsäckar. Allt är av hög kvalitet. Gå in på 3rend.se . Allt säljs för grossist pris.

3rend

Bokföra öresavrundning..?

Hur bokför ni öresavrundningen som finns med på var och varannan faktura :blink

Ett exempel.. antag att jag betalat fakturan från mitt företagskontot(1930)

SEK exkl moms: 297,00
Moms: 74,25
Avrundning: -0,25
Att betala SEK: 371

Kan man ge bort ett företag ?

Nu är rubriken kanske missvisande men ändå relavant.

Efter nästan 20 år som tekniker i telekom branschen (ISP) så beslöt jag mig att starta eget AB,
men ända jobba kvar eller jobba som anställd. Med plan A och en plan B så skulle jag lyckas.

Plan A gräva fiber utanför tätorterna.
Plan B ha en internet, b...

Kategori: Off Topic

Svartlista

Hej.
Får man på sin hemsida publicera namn, adress och personnummer på de som inte betalat fakturan för levererad vara/tjänst? En så kallad svartlista för att kunna varna andra företagare så de kan undvika bli blåsta. Hänvisa gärna med länk till sida som förklarar om detta är ok eller inte.
mvh, Mikael

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Nya handgjord polska glas och skålar

Ett parti nya (snart 30 åriga ) handgjorda polska glas och skålar från Alicia. Jag finns i Stokholm.

Det går även att köpa mindre del av presentartiklarna för vidareförsälning eller till personal.

Lars

Vinstutdelning och löneutbetalning

Hej
En kort bakgrund. Vi är fem personer som avser att starta ett aktiebolag där vi kommer arbeta med projektverksamhet samtidigt som vi har kvar våra ordinarie arbeten under uppstarten c:a 2-3år. Vi förväntas vara olika mycket involverade utifrån hur mycket tid som kan avvaras just där och då. Dvs det kan förändras periodvis. Vi vill samtid...