Senaste inläggen

Avdrag representation - aktiebolag

Har ett Aktiebolag och (jag borde egentligen ha stenkoll på detta men erkänner att det har jag inte..) går då och då ut och äter med kunder för att diskutera stuff.

Om vi då käkat middag samt drukigt några öl och jag plockar upp notan som då för enkelhets skull är 1000 kr.

Då brukar jag göra så här
2x90 = 180 kr...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Rättigheter för borgenärer i en konkurs?

Om det ligger 44 miljoner i skatteskulder och 2 i avgifter till en Brf i en konkurs där tillgångarna är lägenheter, kan borgenärerna lägga sig i om förvaltaren säljer dem för några miljoner?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hjälp mig att skaffa kunder (tips och råd)

Hej! Till alla framgångsrika redovisningskonsulter som har lyckats i branschen.

Hur gjorde ni i början av era karriär, hur lyckades ni komma igång, hur skaffar man sig kunder. Jag behöver hjälp med att skaffa kunder. Jag behöver tips och råd för att komma igång, jag brinner för redovisning och vill gärna jobba med det. Kan inte tänka...

Har lite funderingar på hur man skapar webbtidning

Hej har lite funderingar på att starta en webbtidning men vet inte ens hur man kan få nyheter och annat ifrån jag tror att detta kan bli ett lyckat företag så tar man bara betalt för annonser på tidningen på nätet är det någon som vet mer så berätta gärna 🙂

Kategori: Affärsidéer

Söker säljande företag.

Jag har en obemannad dygnet runt uthyrning av släpvagnar som vi erbjuder reklam platser på. Söker säljande företag att samarbeta med kring försäljning av dessa.

Kategori: Söker/eftersöker

Tryckeri Stockholm Solna sökes

Hej,

Jag letar efter ett tryckeri som gärna hanterar mindre upplagor till vettiga priser. Gärna någon med bra service som kan ge lite råd kring layout mm. Det gäller tex visitkort, folders, affischer mm. Solna eller norra Stockholm vore att föredra.

Kategori: Söker/eftersöker

Stora CRM / Säljstöd tråden.

Jag har funderingar på ett CRM System (Customer Relation Management System) Eller som det kort och gott kallas för Säljstöd på Svenska. För bilhandel.

Jag vill ha ett system som primärt kan föra journal över bilen och där man kan plocka på olika kostnader som reparationer, rekonditionering, däck, etc etc. för att få en total kostnads...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföra betalning av moms

Hej!
Jag har en fråga avseende bokföring av moms betalning till skv i enskild firma.
Fram till juni 2013 det var en annan person som sköt bokföring sedan juli 2013 började jag bokföra sj i egen program. I deklarationen satte vi ihop uppgifter från 2 program. Så t. ex. i delen fram till juni var det 50 000 kr att betala i moms och sed...

Hur bokför jag given rabatt?

Hej!

Jag har en fråga angående bokföring av rabatt som jag har väldigt svårt för att lista ut på egen hand. Jag driver en webbutik där jag säljer klockor och jag säljer även klockarmbanden separat för den som vill variera.

Senast så gav jag en rabatt där kunden fick ett extra band vid köp utav en klocka.
Klocka...

Anställa på provision

Jag ska ta in medarbetare som ska sköta administration och korrekturläsning men personen har ingen f-skatt och jag har tänkt betala provision på utfört arbete. Alltså ingen fast lön eller tidsbestämt arbete.

Heter det projektanställd då eller är det en annan term?

Och om personen skulle fått 1000kr på f-skatt. Det bli...

Ny podcast

Hej. Eftersom jag är medlem här sen en länge tid tillbaka tänkte jag att det hör väl ändå företagande till att starta en pod även om den inte är vinstdrivande. Sen tänkte jag att den kanske kunde vara kul för medlemmar här att få lite förströelse.
Podden är en underhållande sådan med tanke att ge lite ljus i vardagshjältars liv vilket i sann...

Kategori: Off Topic

Affärsplan till Affärsänglar / Riskkapitalister

Hej Alla!

Har ett projekt som jag kommer att behöva söka investerare till och undrar därför om någon kan tipsa mig om en "affärsplans mall" som denna bransch föredrar.
Kan det vara så att alla investeringsbolag har olika mallar eller hur brukar det fungera?

Hoppas någon som har koll på riskkapitalbranschen ka...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Letar efter en redovisningskonsult

Hej!

Jag letar efter en redovisningskonsult, gärna någon som studerar, att hjälpa till med min bokföring. Jag har drivit mitt företag i 5 år och känner nu att tid inte finns då jag utöver företaget jobbar heltid. Detta är också en bra merit för dig som studerar och givetvis kommer du att få betalt.

Är du intresserad? V...

Marknadsföring, logotype och hjälp med hemsidan

Vi tycker verkligen att du skall ta en titt på denna inlägg för att du kan marknadsföra dig helt gratis hos oss varför undrar du nu då det finns inget som är gratis jo denna tjänst för att vi vet hur svårt det är att marknadsföra sig på nätet så därför vill vi förenkla det för dig och ditt företag så att affärerna kan blomstra upp hos dig på ett en...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur bokföra företagsevent teambuilding?

Jag tänkte ta ett par medarbetare plus konsulter vi hyr in på en föreställning. Men jag undrar vad som gäller. Biljetterna kostar 2500kr/pers.

Hur mycket är avdragsgillt?
Kan man bokföra det på annat sätt för att göra det möjligt att dra av mer?

Jag tänker som alternativ kan kostnaden ses som representation då v...

En intressant situation - vad skulle du gjort i mitt ställe?

Hej på er!

Det har uppstått en intressant situation för mig. Senaste året har jag satsat nästan all min tid och mina pengar för att få mitt företag att lyfta och sedan första månaden med försäljning - 100:- oktober 2014 - så har jag sålt för 2500:- i nov 2014, 3600:- i dec 2014 och 13400:- i jan 2015. Nu till den paradoxala situatio...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Standard banner format storlek

Detta kan vara bra att känna till om du ska ta fram banner-annonser till annonsering. Det sägs finnas över 500 olika format men för att förenkla har IAB Sverige tagit fram riktlinjer/en standard som är avsedd för marknadsförare, byråer och medieföretag som kan användas för att skapa, planera, köpa och sälja interaktiv marknadsföring och reklam sk d...

Kategori: E-handel

Produkter lämpade för Tradera säljes ut billigt

Hej! 🙂

Jag ska nu sälja av min "business", jag sålde produkter på tradera och över en webbutik i mindre skala och med bra avkastning - tanken var att bygga upp en grund för att sedan gå över till dyrare produkter vilket jag gjort för ett tag sedan. 🙂
Nu finns helt enkelt inte tiden kvar för att jag ska sälja av dessa på Tr...

Kategori: Till salu

Att anställa personal tänka på kostnad försäkring

Hej behöver lite hjälp, jag är inne på att göra en behovsanställning, har inga anställda i företaget sen innan och måste erkänna att jag dragit mej för det eftersom det värkar krångligt.

Om jag säger att lönen skulle vara på 130-/timme före skatt , vad skulle den anställda kosta mej per timme med alla avgifter ? och vad behöver jag...

Kategori: HR - Personalfrågor

8 sätt hur du får ut mer av Företagande.se

Här är några tips hur du får mest ut av forumet och sajten. Det finns flera sätt att marknadsföra dig och ditt företag på. Sajten besöks av i snitt 7000 besökare/dag så potentialen är stor för den som vill få sitt företag att synas.

1. Först och främst, logga in regelbundet, var aktiv och hjälp andra i forumet genom att...

Kategori: Om Företagande.se