Senaste inläggen

Från enskild firma till handelsbolag

Hej!

Vi har planer att göra om vår enskild firma till handelsbolag. Vet att man måste stänga ena formen och starta en ny form. Det jag vill har hjälp med är vad jag måste tänka på så att det inte blir en skattesmäll. Hur bokförs det?

Så vad ska jag tänka på?
Hur bokför jag det bäst?
Skulderna i enskild fi...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra inköp från kina 2014 men tull och moms i 2015?

Hej helt ny här och rätt färsk inom företagssvängen.

Beställde och betalde en inventarie i dec 2014 men maskinen kommer i feb 2015 från Kina.

Alltså har jag en rad med ett belopp jag ska kontera men hur gör jag om momsen kommer 2015?

Ska den konteras helt utan moms och sen kontera momsen i 2015?
<...

KNAPPAR

Ca 1000 st knappar från år 1950-2000 till salu för återförsäljning.

Lars

Kategori: Till salu

Bokföra köp hemsida (anläggningstillgång?)

Tjenare, och gott nytt alla!

Jag har en enskild firma och köpte en hemsida under året (2014) och bokförde den "rakt av" så att säga, alltså utan tanke på att det skulle vara en immateriell anläggningstillgång med avskrivningar. Jag köpte den av privatperson och bokförde den helt enkelt som:

2018 K 20 000:-
6542...

Bokföring elektroniska tjänster via MOSS från och med 2015 ?

Är det någon som kommit fram till hur man bäst skall hantera bokföringen efter årsskiftet 2014/2015 när moms reglerna förändras vid försäljning av elektroniska tjänster till privatpersoner inom EU. Skatteverket erbjuder ju MOSS tjänsten för rapportering: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/nyaregler2015for...

Ljusramp ca 35 m

35 vita lysvikspottar med lampor samt ytterligare ett antal andra. ca 35 meter skenor samt ledningar och ljusrelä för återförsäljning. 25.000:-

Lars

Kategori: Söker/eftersöker

Restprodukter från 3rend.se till salu grossistpris

3rend har ett överskott av 150 st mycket exklusiva vinterjackor med innerpäls (innerpälsen är avtagbar inför sommaren). 600 st Exklusiva vinterleggings i olika mönster samt handväskor & ryggsäckar. Allt är av hög kvalitet. Gå in på 3rend.se . Allt säljs för grossist pris.

3rend

Bokföra öresavrundning faktura?

Hur bokför ni öresavrundningen som finns med på var och varannan faktura :blink

Ett exempel.. antag att jag betalat fakturan från mitt företagskontot(1930)

SEK exkl moms: 297,00

Moms: 74,25

Avrundning: -0,25

Att betala SEK: 371

Kan man ge bort ett företag ?

Nu är rubriken kanske missvisande men ändå relavant.

Efter nästan 20 år som tekniker i telekom branschen (ISP) så beslöt jag mig att starta eget AB,
men ända jobba kvar eller jobba som anställd. Med plan A och en plan B så skulle jag lyckas.

Plan A gräva fiber utanför tätorterna.
Plan B ha en internet, b...

Kategori: Off Topic

Svartlista

Hej.
Får man på sin hemsida publicera namn, adress och personnummer på de som inte betalat fakturan för levererad vara/tjänst? En så kallad svartlista för att kunna varna andra företagare så de kan undvika bli blåsta. Hänvisa gärna med länk till sida som förklarar om detta är ok eller inte.
mvh, Mikael

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Nya handgjord polska glas och skålar

Ett parti nya (snart 30 åriga ) handgjorda polska glas och skålar från Alicia. Jag finns i Stokholm.

Det går även att köpa mindre del av presentartiklarna för vidareförsälning eller till personal.

Lars

Vinstutdelning och löneutbetalning

Hej
En kort bakgrund. Vi är fem personer som avser att starta ett aktiebolag där vi kommer arbeta med projektverksamhet samtidigt som vi har kvar våra ordinarie arbeten under uppstarten c:a 2-3år. Vi förväntas vara olika mycket involverade utifrån hur mycket tid som kan avvaras just där och då. Dvs det kan förändras periodvis. Vi vill samtid...

hjälp sökes

Hejsan.

Jag har via ett känt suf ´bolag startat eget..som nu har gjort att jag nu är ägare till en filial inom entreprenörs branschen (gräv, trädgård..samt annat markarbete), . Trevligt att vara "egen" vilket jag har velat vara länge. MEN vad detta bolag "glömde" berätta var att man som filial hade problem att få låna på banken. Och...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Småbarnsförälder konsultar mot Luxemburg

Hej,

Jag står inför en situation där jag emellan två jobb (än så länge på obestämd tid men troligen ca 6 mån under 2015) behöver starta eget för att konsulta mot ett företag som administrativt sitter i Luxemburg. Jag kan tänka mig att det blir 200-300 tkr och att jag därutöver i framtiden - jämte ordinarie anställning - kommer att f...

Skicka brev till företag?

Är det lagligt att skicka erbjudanden om en tjänst man säljer direkt till företagets VD? Om jag t.ex hittar företag på eniro, kollar upp VDn och sedan skickar ett brev till företaget (attn: VD), är det lagligt? Det är alltså inte någon som tidigare varit kund.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Redovisning av egna uttag i förenklat årsbokslut?

En fråga kring eget uttag i enskild firma. Egentligen inte hur jag bokför det, utan snarare hur det redovisas gentemot balansräkning/skuld på det förenklade årsbokslutet. Märk väl - jag är inte ekonom i grunden, men har gått igenom SKV's bokföringspamfletter efter bästa förmåga.

Egentligen har jag bara intäkter från en enda uppdragsg...

Glöm inte att uppdatera din profil

Du har väl inte missat att uppdatera din profil med bild och text om dig och ditt företag? Profilen är ditt fönster utåt och den sidan som den nyfikna besöker.

En uppdaterad profil kommer även ge trafik från Google. Det kan gynna dig då du kan länka från din profil till din webbplats, Twitter, Facebook, LinkedIn, m.m och på så sätt ö...

Kategori: Nyheter

Hur säljer jag till butik?

Jag har en idé jag vill testa. Jag vill sälja en produkt som passar in i partysortimentet som skulle fungera på såväl Buttricks, Coop som Partykungen.se. Om jag nu vill prova att sälja ett parti för att se hur det tas emot, hur går jag till väga för att kontakta butik? Vad ska man tänka på?

Kategori: Allmänt

Ingående balans, vad ska med?

Mitt gamla bokföringsprogram har brakat ihop och jag ska nu starta med ett nytt. Jag kommer att behöva bokföra om 2014, men hur mycket behöver jag ha med mig från det gamla systemet?

Jag har balans- och resultaträkning för 2013. Att föra in ingående balanser likt Kassa och bank förstår jag, men ska jag föra in även försäljning, inköp...

Vem köper in dekorerade tallrikar

Hej,

Har ni några förslag på någon kedja som kan tänkas köpa in egna dekorerade tallrikar i Sthlmstrakten? Hur går man till väga?

Kategori: Söker/eftersöker