Senaste inläggen

Betalat leverantör utan f-skattsedel

Hej!

Det verkar som ett "företag" som levererat några tjänster fakturerat mig men inte innehar f-skatt och jag har redan fört över pengar för utfört jobb. Det är väl egentligen min uppgift att kolla detta innan men man tar ju för givet...

Någon som vet vad jag ska göra nu om man ska göra rätt för sig?
Ringa Ska...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Öppningsbalansräkning m.m.

Hej,

Hur gör man en öppningsbalansräkning om man vid starten inte tillför sin nystartade firma några tillgångar? Säg att man räknar med att senare införskaffa maskiner etc utifrån behov som uppstår. Ska den ändå göras?

Undrar också, om man ett senare år tillför en privat tillgång med ett värde av 10-15000 SEK hur bok...

INK2 Fritt eget kapital (ansamlad förlust)

Jag har en ekonomisk förening och har en fråga om INK2. Jag var ganska säker på att allt stämde, men jag har nu upptäckt ett eventuellt problem.

Vi har haft föreningen i tre år och den har alla år gått med förlust (varför vi även kommer lägga ner föreningen efter att deklarationen är klar). Vi hade i även i år en förlust. Under punk...

Hjälp med slogan

Tja, jag vill hitta på en bra slogan till mitt företag, men just nu är det total stiltje i tankesmedjan.
Kan du hjälpa mig?

Jag jobbar med och köpa upp ett flertal olika bilmodeller runt omkring i hela Sverige och min målgrupp är ju ägarna till dessa fordonen, så min slogan får gärna göra någon intryck på kunderna och vara sk...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Köp ifrån EU-land

Hej!

Köpte discoljus ifrån Tyskland till mitt DJ-företag. Jag betalade med mitt privata kreditkort och nu har räkningen kommit där ljuset bl.a. Är med.
Jag var inte påläst på hur man bokför köp utomlands innan jag betalade, så jag betalade med moms också.
Nu kommer ju då frågan, hur ska jag bokföra detta?

Bokföra valuta växelkurs vinster/förluster PayPal (Kontantmetod

Hej,
Jag har ett paypal-konto där jag varje månad får pengar i USD för reklamintäkter från mina appar. Den dag jag får in pengarna i paypal-kontot är växelkursen inte samma som när jag har överfört pengarna till mitt bankkonto.

T.ex.
Dag 1: Jag får in 100 USD i mitt PayPal-konto som motsvarar 850 SEK (Växelkurs 8,5)

Nystartad redovisning och bokföringsbyrå söker kunder,

Jobbar som CFO och har vid sidan om startat enskild firma inom redovisning, bokföring, rapportering inom finansiella och ekonomiska tjänster.

Har arbetat med ekonomi och redovisning i 10 år, varav dom senaste 5 som CFO. Gedigen erfarenhet av bokföring, rapportering (inkluderat US GAAP, IFRS), skatter och andra relaterade frågor, cont...

Kategori: Söker/eftersöker

IT-proffs söker ett IT-proffs (JavaScript)

Hej!

Vi är två personer från IT-branschen i Stockholm som ligger i startgroparna för att starta eget. Jag jobbar som CTO på ett IT-säkerhetsföretag och min partner jobbar som Senior Automation Engineer inom Linux på ett större bolag.

Vi utvecklar just nu en beta-version av en tjänst vi planerar att släppa i september o...

Kategori: Affärsidéer

Köp av programvara från EU-Land - Missat VAT

God kväll.

Sitter med bokföringen för 2014 och kommit till den månad jag började prenumerera på en programvarutjänst, Adobe CC. När jag startade prenumerationen utgick jag från att företaget sålde via svensk verksamhet då allt var på svenska och priset angett i SEK, och bekymrade mig därför inte närmare om att så kanske inte var fall...

Deklarera försäljning av privata inventarier till AB?

Hej!

Jag har sålt privata inventarier till mitt AB till marknadsvärde, och jag undrar nu om/hur jag ska ta upp detta i min privata deklaration?

Tack!

döende svärfar, vad göra med företaget? AB 20 anställda...

Behöver hjälp. Vad göra, situationen är följande.

Svärfar är döende och relativt okontaktbar.

Han har ett AB och har cirka 20 anställda. Ett taxibolag som ingår i ett av de stora åkerierna i sthlm. Cirka 12 miljoner i omsättning. 20 bilar. Nej inte ett fiffel taxibolag.

Ingen mer person som driver bolage...

Kategori: Allmänt

Hur säljer man ett företag?

Hej på er allihop!

Jag driver ett företag som just nu bara växer och växer. Tyvärr har jag hamnat i en sits då jag inte kommer kunna driva det länge till då företaget säljer en tjänst och mycket av min tid måste betyda att jag är i Sverige fysiskt för att kunna driva företaget. Jag kommer då flytta till USA efter sommaren och fundera...

Kategori: Till salu

Bokföring försäljning Apple appstore 2015

Hej

Jag undrar om någon vet hur man bokför försäljning på apple appstore och hur man redovisar momsen till skatteverket numera?

Om det är någon skillnad på Google Play och hur man redovisar det är jag även tacksamt för svar om det.

Hur bokföra Teckningsoption?

Hej! Hur bokför man inbetalningen vid utgivande av teckningsoptioner? Om man e.g. ger ut en teckningsoption för 50 öre, hur bokförs denna summa?

Stort tack
D

Söker mönsterkonstruktör!

Hej,

är under uppstarts fasen av att starta ett företag som är inriktat på dam mode. Behöver nu hjälp med någon som kan sätta min vision i print dvs. skissa på mönster som jag ska använda till fabrikerna.

Återkom gärna så snart ni kan om ni erbjuder sån här service eller känner någon som gör det 🙂

Tack...

Bli konsult - Hur bör jag gå tillväga?

Hej,

Jag har tidigare drivit eget företag, så den biten kan jag, har till och med ett aktiebolag registrerat. Men jag är världens sämsta säljare, så jag behöver lite andra råd.

Jag har tidigare jobbat konsultande och det passar mig väldigt bra att kunna styra över min egen tid, jobba med lite olika kunder och så vidare...

Kategori: Affärsidéer

Driver AB avdrag kontor hemma

Hur fungerar avdrag för kontor hemma när man driver ett aktiebolag? Enskild firma gäller väl 4000kr men det verkar inte gälla bolagsformen AB.

Läste följande:

Man kan då dela upp bostadens totalkostnad och dra av den del som går att hänvisas till kontoret eller firmans lagerutrymme. Låt säga att din bostad...

Responsiv design

Många har frågat efter det och i dagarna lanserade vi responsiv design vilket gör att ni som besöker sajten från t ex en mobiltelefon lättare kan läsa och klicka runt.

Responsiv webbdesign (engelska Responsive Web Design, RWD) innebär webbdesign som tillåter layouten att förändras beroende på vilken skärmstorlek och skärmupplösnin...

Kategori: Om Företagande.se

Callcenter söker uppdrag inom BackOffice, Kundjänst och TM

Hej,

Vi är ett bolag med en gedigen erfarenhet från Callcenter inom allt från Telemarketing till Kundtjänst med ett stort fokus på lean-anpassade arbetsmetoder med välkända varumärken.

Vi söker ständigt nya uppdrag, så skicka gärna ett mail till mig med beskrivning av er och dom tjänster ni erbjuder samt vad det är ni...

Namnskydd

Hej!

Undrar vad jag ska/kan göra:
Jag har registrerat namnet Fysioterapi Hagfors för mitt företag hos Bolagsverket och nu har Landstinget bestämmt att kalla sitt sjukgymnastmottagning Fysioterapimottagning Hagfors. Jag och Bolagsverket tycker att det liknar för mycket på mitt skyddade namn, men trots att jag har påpekat risker...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik