Senaste inläggen

Frånt privatkonto till företagskonto (Bokföring)

Hej,
När jag först startade enskild firma använda jag mig av min privata bank konto för att ta emot betalningar och göra betalningar. Nu vill jag skaffa mig ett företagskonto.
Jag har bokfört affärshändelserna som jag gjorde med min privatkonto. Jag har använt konto 1930 även om jag har haft privat konto. Hur ska jag göra nu när jag h...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokslut i program?

Hej,

Jag sitter och försöker komma underfull med hur man gör ett bokslut och inte bara hur utan även var?

Jag bokför sedan en tid tillbaks i programmet iordning. Jag har inte så jätte mycket kunskap i ämnet så jag har skapat en ny fil för varje år och skapat mina verifikationer i respektive fil beroende på år, misstän...

Vid revision, går skatteverket igenom privatkonto?

Hej!

Jag har en nära vänn som ska lämna in några års bokföring till skatteverket. Han är nervös och bad mig fråga på detta forum huruvida dom granskar privatkonton eller om dom bara går igenom företagskontot? Han har en enskild firma och har ett vanligt jobb vid sidan av.

Sedan har jag även en fråga som rör mitt företa...

Sälja till Asien

Hej!

Efter en tids fundering och planering är det nu dags för mig att öppna ett företag för försäljning till Asien.

Jag ska öppna en hemsida där kunder (privatpersoner) i Asien kan beställa varor från Europa.

Marknadsföring, bygge av hemsida, frakt osv. har jag koll på. Däremot har jag inte så bra koll p...

Kategori: Företagande över gränserna

Varfö köpa i en svensk WEB-butik när man kan importera själv?

Hej!

Jag funderar på en sak - varför köper folk i en svensk WEB-butik när man kan importera samma vara själv från
tex. Kina?`

Är det så att det är billigare att handla i en svensk web-butik än att importera samma vara från ex. Kina?

Ibland så är det ju nästan billigare att importera själv. Även om...

GLAD PÅSK !!

Kategori: Nyheter

1 kr per dag på infot.se

Registrera företag, butik eller varumärke på
infot.se kostar (1 kr/dag) 365 kr exkl. moms 12 månader per bransch och region. :bravo

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Låta inkassoräkningar gå till kronofogden

Är det bättre att låta inkassoräkningar gå till kronofogden än att lägga upp avbetalningsplaner på dem?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföring av moms inköp/försäljnings av tjänster till utlandet

Hej,

Jag har startat ett AB som bedriver affiliateverksamhet. Bokför i systemet Kapitas gratisversion enligt fakturametoden. Jag har googlat runt och försökt få fram exakt hur jag skall redovisa moms vid inköp/försäljning av tjänster till näringsidkare inom och utanför EU.

För tillfället har jag tre frågor.

Bokföra växelkurs ändringar paypal

Hej,
Jag har ett paypal-konto där jag varje månad får pengar i USD för reklamintäkter från mina appar.
Den dag jag får in pengarna i paypal-kontot är växelkursen inte samma som när jag har överfört pengarna till mitt bankkonto.

När jag överför pengarna till mitt bankkonto använder paypal sin egen växelkurs och inte rik...

Jämn lön eller ta ut direkt

Hej, jag har ett litet AB för min konsultverksamhet (endast jag i firman och det är min enda inkomst i dagsläget).

Eftersom jag jobbar med större projekt får jag många månader inte in några kronor och vissa månader större belopp. Firman har inga större kostnader i sig utan de mesta jag får in vill jag plocka ut i lön. Finns det någon...

Låta verksamheten skötas av utomstående företag

Vad kallas det när man låter ett utomstående företag sköta driften av verksamheten?

Tips på seriösa företags forum ?

Hej alla företagare ! Undrar om ni kan tipsa mig bra och seriösa företags forum med bra information och samtidigt ha möjligheten att marknadsföra bolaget ?

Kategori: Allmänt

GERILLAMARKNADSFÖRING

Hej,

Vi på YEAH!15 marknadsför vår festival på löpande band.
Nu är tänkte vi använda oss av gerillamarknadsföring, då vi tycker att det borde vara roligare för alla människor.
Har ni några sådana tips?

Skriv gärna nedan! 🙂

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Namnförslag; gravyr till katt, hund, häst

Jag ska ev börja sälja graverade namnbrickor till katt, hund, häst.

Har total idétorka när det kommer till namnet på verksamheten, tips?

Jobba gratis i sambons firma

Hej,

Min sambo har enskild firma, inga anställda.

Jag hjälper henne några timmar per vecka, men är alltså inte anställd och får ingen lön. Är detta lagligt eller inte?

Vi har inga barn, så jag kan alltså inte likställas med medhjälpande make.

Märkeskläder & skor även parfymer och annat intressant

Som rubriken lyder så är jag intresserad av köpa en del märkeskläder eller annat intressant för ett bra pris..

Var vänlig och skicka mail till AdrianCosic95@gmail.com

Kategori: Söker/eftersöker

Söker konstruktiv kritik på min webshop

Hej!

Har haft min webshop öppen i ca 1 månad nu men aldrig riktigt hört vad någon tycker om själva designen på sidan.

Skulle därför tycka att det vore trevligt med lite konstruktiv kritik på min hemsida: www.alzter.se .

Just för att veta vad jag kan förbättra för att ge ett ännu bättre intryck till alla...

Kategori: Feedback

Varulaget från ekonomisk förening som apportegendom till AB

Hej.

Vi är tre personer som i dagsläget har en ekonomisk förening som sitter på ett varulager vars inköpsvärde är ungefär 160 000 kr. Om vi skulle vilja starta ett AB istället, skulle vi kunna använda oss av varulagret från ekonomiska föreningen som apportegendom för aktiebolaget och hur går detta i så fall praktiskt till?

Rut/Rot

Hej, Jag har en fundering hur får man in Rot/Rutavdraget i fakturamallen som ni erbjuder ?

Nyförtagare här nämligen lite svårt med sånt i början uppskattar all hjälp