Senaste inläggen

Hur beräkna semesterlön?

Hej!
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med tips hur ska jag beräkna semesterlön för en av våra anställda. Han är heltidsanställd sedan 2014-07-15 med månadslön på 24000 SEK. I anställningsavtal står det semester enligt lag. Så hur kan jag beräkna hans lön om han ska ta 2 veckor semester i juni?

Tack på förhand.
ne...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Factoring? Bra eller dåligt?

Hej företagare! 🙂

Jag har funderat på att använda factoring för att finansiera bolaget nu i början, har någon erfarenhet av det? Bra?​ inte bra? Lämna gärna tips och kommentar!

Kategori: Allmänt

Justitieministern skrämmer mig!

Ska en Justitieminister kunna uttala sig på detta viset i ett fritt och öppet land???

http://www.di.se/artiklar/2015/5/15/ministern-vill-upplosa-bolag-med-for-fa-kvinnor-i-styrelsen/

"Justitieminister Morgan Johansson kan tänka sig att upplösa bolag som inte lever upp till regeringens krav på minst 40 pr...

Kategori: Nyheter

Spara alla bankkvittenser?

Hej,
jag håller på att sätta ihop och föra in alla mina kvitton och fakturor i ett bokföringsprogram nu. Än så länge fungerar Promikbook bra... Hoppas det gör det även i fortsättningen.
En fråga:
Måste jag skriva ut och spara alla bankkvittenser eller räcker det med själva fakturan? Om jag betalar något så blir det ju en mar...

Dodiss.com - Pitcha din idé

På http://dodiss.com kan vem som helst pitcha sin idé för att få feedback, utöka sitt team eller hitta affärskontakter.

Vi har snickrat på detta i några veckor och nu känner vi att det vore trevligt med lite feedback (på konceptet och själva designen av hemsidan).

Vad tycker ni? Är detta någonting ni skulle kunna tänk...

Kategori: Feedback

Facket eller maffian?

Läste precis om två bröder som håller på att tvingas till KK av facket efter det fruktansvärda tilltaget att dom vill försörja sig själva genom att starta eget. Man blir mörkrädd!!!

För er som vill läsa mer så har vår eminenta "Slöseriombudsman" Rebecca Weidmo Uvell tagit upp kampen mot dessa maktmissbrukare:

http://...

Kategori: Off Topic

Hur kan man finansiera en festival?

Hejsan, just nu sitter vi ett gäng som planerar en festival på gotland och allt är i princip ordnat förutom finansieringen av hela projektet.

Vi ska starta en open minded festival där allt från hippies till main street människor är välkomna och vårat syfte är att sprida budskapet om att alla är lika värda. Oavsett livs situation. Dä...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Har du koll på Sveriges näringsliv? Vinn fina priser i ny QUIZ

Vi har kört igång en quiz. Läs mer här och tävla.

Lycka till! 🙂

Kategori: Nyheter

När paniken kryper närmare

Hej igen,
förlåt alla mina ointelligenta frågor om redovisning. Jag har fortsatt kolla runt på bokförings och redovisningsprogram. För mig var dessa både områden så nära knutna till varandra att jag var övertygad om att ett program självklart innehöll båda stegen. Men chi fick jag... Jag kan använda Promikbook för min löpande bokföring, men...

Skapa semi passiva inkomster tillsammans

Hej

Jag är ute och letar efter en potentiell kompanion i att skapa semi passiva inkomster via webprojekt och investeringar. Jag arbetar själv heltid men önskar att bidra från perspektivet som jag har arbetat privat med nu i ett par år med köp och försäljning av olika webprojekt samt utveckling av affärsverksamheter. I det arbetet som...

Kategori: Söker/eftersöker

Säljare/egen företagare sökes

Är du säljare och vill ha ett intressant uppdrag att marknadsföra och sälja världsledande produkter genom eget företag. All infrastruktur finns. Du behöver bara bearbeta marknaden. Kontakta oss gärna för mer information.

Kategori: Söker/eftersöker

Bokför fakturor i tidsordning

Hej,
jag sitter med allt material från förra året nu och ska skriva in alla fakturor och kvitton i mitt bokföringsprogram. Måste jag först sortera dem så att alla verifikationer kommer i datum ordning, eller räcker det med att jag skriver in datumet när jag bokför varje post? Sorterar programmet automatiskt mina verifikation efter datum sed...

Vilket bokföringsprogram ska jag välja?

Hej,
min fråga om bokföringsprogram har säkert kommit upp tidigare, men jag antar samtidigt att varje situation är unik. Så här ser min situation ut:

Jag har en enskild firma med låga utgifter. Säg att jag har 5 fakturor att betala i månaden och jag kommer ha cirka 15 kundfaktureringar i månaden framöver. Just nu gör jag en...

Avdrag för föregående års förlust

Hej!
Jag startade min enskilda firma förra året. Jag sonderade marknaden och gjorde en hel del tester. Sammanlagt investerade jag ungefär 50 000 utan att egentligen få några intäkter alls. Min fråga är om jag kan periodisera den förlusten till i år. För mig låter det självklart att investeringar/kostnader kan ligga ett år medan vinster komm...

Fungerar Facebook för E-handel? Önskemål om deltagande i enkät.

Jag hoppas detta är ok att posta.

Sedan Facebooks begynnelse har det diskuterats ivrigt om vilka effekter marknadskommunikation på Facebook har för e-handlarens prestation. Trots många diskussioner har ingen åtagit sig att göra en kvantitativ studie som undersöker detta samband mellan användning och lönsamhet.

...

Kategori: E-handel

Dotterbolag, koncernbidrag, mm...

En fråga om aktiebolag, dotterbolag och att sälja
Jag ska bilda ett nytt ab och har några frågor - men först lite bakgrund:
Min exhustru och jag har drivit en gemensam verksamhet. Formellt sett har hon varit ägare till det AB vi drivit verksamheten i. Nu är vi skilda och ska dela på tillvaron. I aktiebolaget finns en obeskattad tillgå...

föra över privat tillgång till enskild firma

Tacksam om någon kan hjälpa mig i följande situation.

Hur bokför jag en egen insättning av en kamera som är nödvändig i min näringsverksamhet? Har haft kameran några år så jag måste väl värdera den till marknadspris, måste jag för detta ha en skriftlig värdering eller kan jag utgå från exvis blocketannonser och därigenom kunna sätta...

Hur bokför man produkt gåva

Hej,

En kund beställde här om dagen ett armbandsur från min webbutik som sedan visade sig vara trasigt när kunden väl tagit emot varan.

Eftersom att det är den första trasiga varan som vi har skickat ut så ville jag kompensera kunden med att ge hen ett gratis band till armbandsuret (man kan byta band till uret). Själv...

Hjälp med eget kapital?

Kan man ha gått med förlust i flera år och samtidigt ha ett positivt fritt eget kapital (ekonomisk förening)?
(I detta fall p.g.a. att ägarna varje år frivilligt skjutit in pengar i företaget).

Vi har inga skulder alls.

Exempel (liknar de faktiska siffrorna, men något avrundat och förenklat).

År 1...

vinstdrivande läxhjälpsföretag med 5 anställda till salu

Hej!

För inte mer än ett halvår startade jag ett läxhjälpsföretag som en kul grej att ha bredvid studierna.
Idag , 4 månader efteråt, har jag byggt upp företaget med 5 anställda som jobbar kontinuerligt varje vecka med kunder. Jag har nu dock bestämt mig för att fortsätta mina studier över Atlanten, och därmed kommer jag inte...

Kategori: Till salu