Senaste inläggen

IT-proffs söker ett IT-proffs (JavaScript)

Hej!

Vi är två personer från IT-branschen i Stockholm som ligger i startgroparna för att starta eget. Jag jobbar som CTO på ett IT-säkerhetsföretag och min partner jobbar som Senior Automation Engineer inom Linux på ett större bolag.

Vi utvecklar just nu en beta-version av en tjänst vi planerar att släppa i september o...

Kategori: Affärsidéer

Köp av programvara från EU-Land - Missat VAT

God kväll.

Sitter med bokföringen för 2014 och kommit till den månad jag började prenumerera på en programvarutjänst, Adobe CC. När jag startade prenumerationen utgick jag från att företaget sålde via svensk verksamhet då allt var på svenska och priset angett i SEK, och bekymrade mig därför inte närmare om att så kanske inte var fall...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Deklarera försäljning av privata inventarier till AB?

Hej!

Jag har sålt privata inventarier till mitt AB till marknadsvärde, och jag undrar nu om/hur jag ska ta upp detta i min privata deklaration?

Tack!

döende svärfar, vad göra med företaget? AB 20 anställda...

Behöver hjälp. Vad göra, situationen är följande.

Svärfar är döende och relativt okontaktbar.

Han har ett AB och har cirka 20 anställda. Ett taxibolag som ingår i ett av de stora åkerierna i sthlm. Cirka 12 miljoner i omsättning. 20 bilar. Nej inte ett fiffel taxibolag.

Ingen mer person som driver bolage...

Kategori: Allmänt

Hur säljer man ett företag?

Hej på er allihop!

Jag driver ett företag som just nu bara växer och växer. Tyvärr har jag hamnat i en sits då jag inte kommer kunna driva det länge till då företaget säljer en tjänst och mycket av min tid måste betyda att jag är i Sverige fysiskt för att kunna driva företaget. Jag kommer då flytta till USA efter sommaren och fundera...

Kategori: Till salu

Bokföring försäljning Apple appstore 2015

Hej

Jag undrar om någon vet hur man bokför försäljning på apple appstore och hur man redovisar momsen till skatteverket numera?

Om det är någon skillnad på Google Play och hur man redovisar det är jag även tacksamt för svar om det.

Hur bokföra Teckningsoption?

Hej! Hur bokför man inbetalningen vid utgivande av teckningsoptioner? Om man e.g. ger ut en teckningsoption för 50 öre, hur bokförs denna summa?

Stort tack
D

Söker mönsterkonstruktör!

Hej,

är under uppstarts fasen av att starta ett företag som är inriktat på dam mode. Behöver nu hjälp med någon som kan sätta min vision i print dvs. skissa på mönster som jag ska använda till fabrikerna.

Återkom gärna så snart ni kan om ni erbjuder sån här service eller känner någon som gör det 🙂

Tack...

Kategori: Söker/eftersöker

Bli konsult - Hur bör jag gå tillväga?

Hej,

Jag har tidigare drivit eget företag, så den biten kan jag, har till och med ett aktiebolag registrerat. Men jag är världens sämsta säljare, så jag behöver lite andra råd.

Jag har tidigare jobbat konsultande och det passar mig väldigt bra att kunna styra över min egen tid, jobba med lite olika kunder och så vidare...

Driver AB avdrag kontor hemma

Hur fungerar avdrag för kontor hemma när man driver ett aktiebolag? Enskild firma gäller väl 4000kr men det verkar inte gälla bolagsformen AB.

Läste följande:

Man kan då dela upp bostadens totalkostnad och dra av den del som går att hänvisas till kontoret eller firmans lagerutrymme. Låt säga att din bostad...

Responsiv design

Många har frågat efter det och i dagarna lanserade vi responsiv design vilket gör att ni som besöker sajten från t ex en mobiltelefon lättare kan läsa och klicka runt.

Responsiv webbdesign (engelska Responsive Web Design, RWD) innebär webbdesign som tillåter layouten att förändras beroende på vilken skärmstorlek och skärmupplösnin...

Kategori: Om Företagande.se

Callcenter söker uppdrag inom BackOffice, Kundjänst och TM

Hej,

Vi är ett bolag med en gedigen erfarenhet från Callcenter inom allt från Telemarketing till Kundtjänst med ett stort fokus på lean-anpassade arbetsmetoder med välkända varumärken.

Vi söker ständigt nya uppdrag, så skicka gärna ett mail till mig med beskrivning av er och dom tjänster ni erbjuder samt vad det är ni...

Kategori: Söker/eftersöker

Namnskydd

Hej!

Undrar vad jag ska/kan göra:
Jag har registrerat namnet Fysioterapi Hagfors för mitt företag hos Bolagsverket och nu har Landstinget bestämmt att kalla sitt sjukgymnastmottagning Fysioterapimottagning Hagfors. Jag och Bolagsverket tycker att det liknar för mycket på mitt skyddade namn, men trots att jag har påpekat risker...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Mobil verksamhet och kassaregister?

Hej,

Jag avser att inom kort starta upp en verksamhet som bedriver ambulerande försäljning av en tjänst (fotvård och pedikyr) från olika platser (hemma hos kund).

Jag har tänkt att ha en mobil kortterminal som betalningslösning, och eventuellt även motta kontant betalning (mynt, sedlar). Verksamheten lämpar sig inte f...

Varumärkesskydd

Hej,

Jag ligger i startgroparna för ett nytt bolag där jag skulle vilja skydda mitt kommande verksamhetsnamn.
Jag undrar om det är möjligt att skydda delar av verksamhetsnamnet.

Ponera att jag ska starta upp ett städbolag i aktiebolagsform.

Städbolagets verksamhetsnamn är tänkt till "Hemstädsföret...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Tips/hjälp/kritik tack

Hej alla.

Har importerat en hel del från Kina.

Min nya affärsidé är att inom EN SPECIFIK bransch som jag besitter särskild kunskap kring samt har brett kontaktnät i Asien kring erbjuda en konsulttjänst.

Branschen är sådan att många vill handla en gång för ca 150000 kr och sedan inte handla igen på länge...

Avdrag för resor i den enskilda firman ?

Hej !

Jag fick så bra hjälp vid förra bokslutet jag gjorde ( för min sons enskilda firma) av Er så jag försöker med en ny fråga 🙂

Jag undrar om han kan göra avdrag för sina resor han gjort i samband med uppdrag i den enskilda firman i den vanliga deklarationen eller måste det göras i bokföringen i firman ??
<...

Sru 7280 eller 7281

Hej
Ska fylla i min NE blankett och enligt BAS ska konto 1930 vara sru 7280 men när jag exporterar min SIE fil så har konto 1930 sru 7281.
Har jag gjort något fel i exporten eller har BAS nyligen änrat SRU konto koppling

Hjälp med försäljning och marknadsföring

Hej,
driver ett företag som erbjuder hemsida till bostadsrättsföreningar. Vi tycker vi har en bra produkt men har svårt att nå ut till kunderna. Ska erkänna att ingen av oss har någon erfarenhet av varken försäljning eller marknadsföring.
Någon som har tips på hur vi ska försöka ta det till en annan nivå? Det finns många föreningar dä...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

svar på företagsrelaterade frågor

Vilka forum använder ni som småföretagare(max 10 anställda) för att få svar på era företagsrelaterade frågor?

Kategori: Allmänt