Bostad med nystartat företag?
Jag startade en enskild firma i början av 2015 som har gått hur bra som helst. Går i vinst med stora marginaler. Jag har sedan dess försökt få tag på en bostad av något slag, vilket jag har upptäckt är näst intill omöjligt när man har ett företag som är under 1 år gammalt.
Är det helt omöjligt?
Jag ser en liten chans i andrahandsuthyrning där jag faktiskt kan förhandla och förklara min situation för bostadsägaren. Men personen i fråga vill förmodligen ha någon form av bevisning på att jag faktiskt kan betala hyran.
Hur bevisar jag detta? Ett vanligt kontoutdrag från banken? Något specifikt dokument från mitt bokföringsprogram? Med ett vanligt jobb hade man ju kunnat använda anställningsbeviset. Finns det något alternativ för en enskild firma?
Ursäkta om detta är dumma frågor. Lär mig allt eftersom.
Är det helt omöjligt?
Jag ser en liten chans i andrahandsuthyrning där jag faktiskt kan förhandla och förklara min situation för bostadsägaren. Men personen i fråga vill förmodligen ha någon form av bevisning på att jag faktiskt kan betala hyran.
Hur bevisar jag detta? Ett vanligt kontoutdrag från banken? Något specifikt dokument från mitt bokföringsprogram? Med ett vanligt jobb hade man ju kunnat använda anställningsbeviset. Finns det något alternativ för en enskild firma?
Ursäkta om detta är dumma frågor. Lär mig allt eftersom.