Senaste inläggen

Vad gäller vid tjänsteresa?

Hej är kommer en noob fråga från en nystartad 🙂

Hej!

Jag är har startat upp med min firma från 1:a jan 2015, och jobbar inom kommunikation/it och undrar över är hur jag på ett ungefär räknar ut skatten och vad som gäller för avdrag generellt.

Jag tar ett förenklat exempel:

Låt säga att...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Träningsanläggning för kvinnor

Måste p ga personliga skäl sälja min klubb! Är du intresserad av kost och träning så är detta tillfället för dig att till ett väldigt attraktivt pris "ta över" en träningsanläggning speciellt för kvinnor.
Klubben ligger i Stockholmsområdet. Ring för mer information 073-554 6702

Kategori: Till salu

Löneutbetalning till vem man vill?

Hej. Vi har ett AB där den ena partnern jobbar och den andra inte gör så mycket förutom att stå som ensam ägare för företaget och sköter således det mesta i pappersväg. Om den som jobbar vill få sin lön utbetalad på den andre, som äger företaget. Finns det egentligen något hinder för detta?.. Är det lagligt eller inte?. Tacksam för responsen. /Lars

Kategori: Allmänt

Problem med hundar

Hej!
Jag driver ett relativt nystartat företag som heter Bra i gasen. Verksamheten består av försäljning och service av mc-förgasare. Det relativt centrala läget - Kungssten, Göteborg - är perfekt och lokalerna är mycket lämpliga för verksamheten. Kunderna kan lätt svänga in på gården och utnyttja min drive-by-service som består i att jag ly...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Redovisningsekonom söker uppdrag

Hej Jag heter Haissam Carlo. Är nyexaminerad redovisningsekonom från yrkeshögskola i Stockholm. Har startat en enskild firma Feb 2015. Söker uppdrag som redovisningskonsult. Jag kan hjälpa ditt företag med allt inom redovisning. Jag kan ta hand om din företagsekonomi från Ax till limpa, eller med bara vissa delar. Tveka inte att kontakta mig om ni...

Kategori: Söker/eftersöker

Kvalificerad aktie

Hej!
Funderar på att hyra ut mig själv via min enskild firma till mitt AB via fakturering. Skulle gärna vilja utnyttja utdelningsmöjligheten. Blir det i denna konstruktion kvalificerade aktier som AB:et har? Eller ska jag vara anställd i AB:et?
Stort tack för era synpunkter,
Bart.

Skriva av startkostnader av hemsida

Hejsan!
Kommer investera ca 100000kr i en egen hemsida.
Nu till frågan, gör man även avskrivningar på en sån grej.
Maskiner och dylikt förstår jag!
Tacksam för svar!

Hjälp med momsnolltällning

Jag behöver hjälp med att fatta hur jag ska nollställa momsen vid 2014 års slut. Min bokföringshjälp sen 4 år har inte möjlighet att assistera mera och måste nu få hjälp då det är några saker jag inte fattar.

Hur kan jag ha en ingående balans på momsredovisningskontot från 2013? Ska inte det vara noll? Hur ska jag göra 2014 års nol...

BÖKFORING; cash payments-bank deposit

Hello,

I have a sole trader small company. My customers pay both with cash and cards (iZettle).
My question is regarding both.

1. When my customer pays with cash i give her paper receipt. That same day on that date I sold my service to customer and recieved money I enter it in my accounting program (1910-kassa...

Kompanjonsavtal m.m

Hej!

Jag vill veta om man kan skriva in hur stor del av ett handelsbolag vardera delägare har i ett kompanjonsavtal.
Om det finns två delägare i ett handelsbolag, kan det fördelas t ex 70% för en delägare och 30% till den andra.
Båda parter är med på beslutet, så där är det inga problem.

Är det juridiskt...

Måste jag ta ut lön ur mitt AB?

Hej.

Jag har nyss blivit ålderspensionär och är ensamägare till ett litet AB.
Har inga anställda utan jobbar bara själv.
Omsätter mindre än 500.000 kr / år.
Har hittills inte tagit ut någon lön och revisorn
har inga synpunkter på det.

Träffade en företagare med anställda som påstår att jag...

Google Kommer Att Prioritera Mobilanpassade Webbplatser!

Rykten har cirkulerat en tid. Varningssignaler har funnits. Och, från förra veckan, är nyheten officiell: Google vill att du ska mobilanpassa din webbplats.

Ja de vill det till den grad faktiskt, att sökmotorjätten kommer att uppdatera sin algoritm (igen) för att belöna mobil-vänliga webbplatser med högre rankning. Google medd...

Kategori: E-handel

Hur bokföra låneavskrivning?

Jag fick för några år sedan ett förmånligt lån på 5 000 kr från en förening. Lånet bokförde jag på konto 2840 Låneskulder. Lånet var räntefritt och löpte tills vidare. Idag har föreningen meddelat att de helt avskriver lånet. Jag får alltså behålla pengarna. Hur bokför jag detta? Ska jag skatta för lånet?

Starta eget bidrag - HJÄLP

Hej, jag har ett litet problem och jag hoppas att någon kan komma med ett gott råd.

Det är såhär att jag är på väg att starta ett nytt företag då det gamla har 'ruttnat' och jag har gått vägen via Arbetsförmedlingen, då jag formellt sett är arbetslös och arb.sökande på heltid.

Jag har ansökt om starta-eget-bidrag och '...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Begära omprövning av deklaration efter skatterevision

Finns det nåt som hindrar att man begär en omprövning av sin deklaration om man blivit upptaxerad efter en skatterevision? För att kunna lägga mer i expansionsfonder eller periodisering och på det sättet klara ut den ökade skatten.

Hittar inget som motsäger att man skulle kunna göra det, men skatterevisorn sa bara surt att *det får...

Moms eller inte

Hej!
Jag håller på med marknadsföring via internet, sk affiliate marketing. Jag får alla mina intäkter från utlandet. Ska jag betala moms på mina intäkter eller räcker det att betala företagsskatt för eventuella vinster?

Tack på förhand!

Kategori: Off Topic

Några frågor angående bokföring vid årskiftet

Hej,

Jag känner mig inte helt säker på hur jag ska göra/ha gjort vid årsskiftet. Jag har enskild firma och använder ett bokföringsprogram. Jag har börjat bokföra i det nya året men är inte klar med förenklade årsbokslutet än. Så mina frågor är:

1. Läste någonstans att den sista verifikationen på året ska vara årets re...

Använda privatkonto på banken till företaget

Undrar när man startar ett kommanditbolag och ska fakturera till kunder, måste man ha ett bankgiro eller kan man använda sitt eget kontonummer?

Problem att redigera i gratis fakturamall

Hej,

Är inne här för första gången då jag glatt hittade en gratis fakturamall. Stöter dock på patrull!

Då jag öppnar mallen i MAC kommer jag inte åt att redigera i fältet för "Belopp (SEK)" och då jag öppnar mallen i PC kan jag istället inte redigera fälten för momssats och belopp före moms, samt belopp att betala? Va...

Traktamente och lunch praktikant

Vi ska ha praktikant hos oss några veckor. Det blir en del övernattningar och resor då han bor på annan ort än företaget.

Vad gäller vid lunch och traktamente? Hörde att vi får bjuda på lunch och han slipper förmånsbeskattning om den totala summan inte överstiger 1000kr på ett år vilket det inte kommer att göra men jag hittar inget o...