Senaste inläggen

Mobil verksamhet och kassaregister?

Hej,

Jag avser att inom kort starta upp en verksamhet som bedriver ambulerande försäljning av en tjänst (fotvård och pedikyr) från olika platser (hemma hos kund).

Jag har tänkt att ha en mobil kortterminal som betalningslösning, och eventuellt även motta kontant betalning (mynt, sedlar). Verksamheten lämpar sig inte f...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Varumärkesskydd

Hej,

Jag ligger i startgroparna för ett nytt bolag där jag skulle vilja skydda mitt kommande verksamhetsnamn.
Jag undrar om det är möjligt att skydda delar av verksamhetsnamnet.

Ponera att jag ska starta upp ett städbolag i aktiebolagsform.

Städbolagets verksamhetsnamn är tänkt till "Hemstädsföret...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Tips/hjälp/kritik tack

Hej alla.

Har importerat en hel del från Kina.

Min nya affärsidé är att inom EN SPECIFIK bransch som jag besitter särskild kunskap kring samt har brett kontaktnät i Asien kring erbjuda en konsulttjänst.

Branschen är sådan att många vill handla en gång för ca 150000 kr och sedan inte handla igen på länge...

Kategori: Affärsidéer

Avdrag för resor i den enskilda firman ?

Hej !

Jag fick så bra hjälp vid förra bokslutet jag gjorde ( för min sons enskilda firma) av Er så jag försöker med en ny fråga 🙂

Jag undrar om han kan göra avdrag för sina resor han gjort i samband med uppdrag i den enskilda firman i den vanliga deklarationen eller måste det göras i bokföringen i firman ??
<...

Sru 7280 eller 7281

Hej
Ska fylla i min NE blankett och enligt BAS ska konto 1930 vara sru 7280 men när jag exporterar min SIE fil så har konto 1930 sru 7281.
Har jag gjort något fel i exporten eller har BAS nyligen änrat SRU konto koppling

Hjälp med försäljning och marknadsföring

Hej,
driver ett företag som erbjuder hemsida till bostadsrättsföreningar. Vi tycker vi har en bra produkt men har svårt att nå ut till kunderna. Ska erkänna att ingen av oss har någon erfarenhet av varken försäljning eller marknadsföring.
Någon som har tips på hur vi ska försöka ta det till en annan nivå? Det finns många föreningar dä...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

svar på företagsrelaterade frågor

Vilka forum använder ni som småföretagare(max 10 anställda) för att få svar på era företagsrelaterade frågor?

Kategori: Allmänt

Frånt privatkonto till företagskonto (Bokföring)

Hej,
När jag först startade enskild firma använda jag mig av min privata bank konto för att ta emot betalningar och göra betalningar. Nu vill jag skaffa mig ett företagskonto.
Jag har bokfört affärshändelserna som jag gjorde med min privatkonto. Jag har använt konto 1930 även om jag har haft privat konto. Hur ska jag göra nu när jag h...

Bokslut i program?

Hej,

Jag sitter och försöker komma underfull med hur man gör ett bokslut och inte bara hur utan även var?

Jag bokför sedan en tid tillbaks i programmet iordning. Jag har inte så jätte mycket kunskap i ämnet så jag har skapat en ny fil för varje år och skapat mina verifikationer i respektive fil beroende på år, misstän...

Vid revision, går skatteverket igenom privatkonto?

Hej!

Jag har en nära vänn som ska lämna in några års bokföring till skatteverket. Han är nervös och bad mig fråga på detta forum huruvida dom granskar privatkonton eller om dom bara går igenom företagskontot? Han har en enskild firma och har ett vanligt jobb vid sidan av.

Sedan har jag även en fråga som rör mitt företa...

Sälja till Asien

Hej!

Efter en tids fundering och planering är det nu dags för mig att öppna ett företag för försäljning till Asien.

Jag ska öppna en hemsida där kunder (privatpersoner) i Asien kan beställa varor från Europa.

Marknadsföring, bygge av hemsida, frakt osv. har jag koll på. Däremot har jag inte så bra koll p...

Kategori: Företagande över gränserna

Varfö köpa i en svensk WEB-butik när man kan importera själv?

Hej!

Jag funderar på en sak - varför köper folk i en svensk WEB-butik när man kan importera samma vara själv från
tex. Kina?`

Är det så att det är billigare att handla i en svensk web-butik än att importera samma vara från ex. Kina?

Ibland så är det ju nästan billigare att importera själv. Även om...

GLAD PÅSK !!

Kategori: Nyheter

1 kr per dag på infot.se

Registrera företag, butik eller varumärke på
infot.se kostar (1 kr/dag) 365 kr exkl. moms 12 månader per bransch och region. :bravo

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Låta inkassoräkningar gå till kronofogden

Är det bättre att låta inkassoräkningar gå till kronofogden än att lägga upp avbetalningsplaner på dem?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföring av moms inköp/försäljnings av tjänster till utlandet

Hej,

Jag har startat ett AB som bedriver affiliateverksamhet. Bokför i systemet Kapitas gratisversion enligt fakturametoden. Jag har googlat runt och försökt få fram exakt hur jag skall redovisa moms vid inköp/försäljning av tjänster till näringsidkare inom och utanför EU.

För tillfället har jag tre frågor.

Bokföra växelkurs ändringar paypal

Hej,
Jag har ett paypal-konto där jag varje månad får pengar i USD för reklamintäkter från mina appar.
Den dag jag får in pengarna i paypal-kontot är växelkursen inte samma som när jag har överfört pengarna till mitt bankkonto.

När jag överför pengarna till mitt bankkonto använder paypal sin egen växelkurs och inte rik...

Jämn lön eller ta ut direkt

Hej, jag har ett litet AB för min konsultverksamhet (endast jag i firman och det är min enda inkomst i dagsläget).

Eftersom jag jobbar med större projekt får jag många månader inte in några kronor och vissa månader större belopp. Firman har inga större kostnader i sig utan de mesta jag får in vill jag plocka ut i lön. Finns det någon...

Låta verksamheten skötas av utomstående företag

Vad kallas det när man låter ett utomstående företag sköta driften av verksamheten?

Tips på seriösa företags forum ?

Hej alla företagare ! Undrar om ni kan tipsa mig bra och seriösa företags forum med bra information och samtidigt ha möjligheten att marknadsföra bolaget ?

Kategori: Allmänt