Senaste inläggen

Bokföra växelkurs ändringar paypal

Hej,
Jag har ett paypal-konto där jag varje månad får pengar i USD för reklamintäkter från mina appar.
Den dag jag får in pengarna i paypal-kontot är växelkursen inte samma som när jag har överfört pengarna till mitt bankkonto.

När jag överför pengarna till mitt bankkonto använder paypal sin egen växelkurs och inte rik...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Jämn lön eller ta ut direkt

Hej, jag har ett litet AB för min konsultverksamhet (endast jag i firman och det är min enda inkomst i dagsläget).

Eftersom jag jobbar med större projekt får jag många månader inte in några kronor och vissa månader större belopp. Firman har inga större kostnader i sig utan de mesta jag får in vill jag plocka ut i lön. Finns det någon...

Låta verksamheten skötas av utomstående företag

Vad kallas det när man låter ett utomstående företag sköta driften av verksamheten?

Kategori: Företagande över gränserna

Tips på seriösa företags forum ?

Hej alla företagare ! Undrar om ni kan tipsa mig bra och seriösa företags forum med bra information och samtidigt ha möjligheten att marknadsföra bolaget ?

Kategori: Allmänt

GERILLAMARKNADSFÖRING

Hej,

Vi på YEAH!15 marknadsför vår festival på löpande band.
Nu är tänkte vi använda oss av gerillamarknadsföring, då vi tycker att det borde vara roligare för alla människor.
Har ni några sådana tips?

Skriv gärna nedan! 🙂

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Namnförslag; gravyr till katt, hund, häst

Jag ska ev börja sälja graverade namnbrickor till katt, hund, häst.

Har total idétorka när det kommer till namnet på verksamheten, tips?

Jobba gratis i sambons firma

Hej,

Min sambo har enskild firma, inga anställda.

Jag hjälper henne några timmar per vecka, men är alltså inte anställd och får ingen lön. Är detta lagligt eller inte?

Vi har inga barn, så jag kan alltså inte likställas med medhjälpande make.

Märkeskläder & skor även parfymer och annat intressant

Som rubriken lyder så är jag intresserad av köpa en del märkeskläder eller annat intressant för ett bra pris..

Var vänlig och skicka mail till AdrianCosic95@gmail.com

Kategori: Söker/eftersöker

Söker konstruktiv kritik på min webshop

Hej!

Har haft min webshop öppen i ca 1 månad nu men aldrig riktigt hört vad någon tycker om själva designen på sidan.

Skulle därför tycka att det vore trevligt med lite konstruktiv kritik på min hemsida: www.alzter.se .

Just för att veta vad jag kan förbättra för att ge ett ännu bättre intryck till alla...

Kategori: Feedback

Varulaget från ekonomisk förening som apportegendom till AB

Hej.

Vi är tre personer som i dagsläget har en ekonomisk förening som sitter på ett varulager vars inköpsvärde är ungefär 160 000 kr. Om vi skulle vilja starta ett AB istället, skulle vi kunna använda oss av varulagret från ekonomiska föreningen som apportegendom för aktiebolaget och hur går detta i så fall praktiskt till?

Rut/Rot

Hej, Jag har en fundering hur får man in Rot/Rutavdraget i fakturamallen som ni erbjuder ?

Nyförtagare här nämligen lite svårt med sånt i början uppskattar all hjälp

Vad gäller vid tjänsteresa?

Hej är kommer en noob fråga från en nystartad 🙂

Hej!

Jag är har startat upp med min firma från 1:a jan 2015, och jobbar inom kommunikation/it och undrar över är hur jag på ett ungefär räknar ut skatten och vad som gäller för avdrag generellt.

Jag tar ett förenklat exempel:

Låt säga att...

Träningsanläggning för kvinnor

Måste p ga personliga skäl sälja min klubb! Är du intresserad av kost och träning så är detta tillfället för dig att till ett väldigt attraktivt pris "ta över" en träningsanläggning speciellt för kvinnor.
Klubben ligger i Stockholmsområdet. Ring för mer information 073-554 6702

Kategori: Till salu

Löneutbetalning till vem man vill - Fru/sambo?

Hej. Vi har ett AB där den ena partnern jobbar och den andra inte gör så mycket förutom att stå som ensam ägare för företaget och sköter således det mesta i pappersväg. Om den som jobbar vill få sin lön utbetalad på den andre, som äger företaget. Finns det egentligen något hinder för detta?.. Är det lagligt eller inte?. Tacksam för responsen. /Lars

Problem med hundar

Hej!
Jag driver ett relativt nystartat företag som heter Bra i gasen. Verksamheten består av försäljning och service av mc-förgasare. Det relativt centrala läget - Kungssten, Göteborg - är perfekt och lokalerna är mycket lämpliga för verksamheten. Kunderna kan lätt svänga in på gården och utnyttja min drive-by-service som består i att jag ly...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Redovisningsekonom söker uppdrag

Hej Jag heter Haissam Carlo. Är nyexaminerad redovisningsekonom från yrkeshögskola i Stockholm. Har startat en enskild firma Feb 2015. Söker uppdrag som redovisningskonsult. Jag kan hjälpa ditt företag med allt inom redovisning. Jag kan ta hand om din företagsekonomi från Ax till limpa, eller med bara vissa delar. Tveka inte att kontakta mig om ni...

Kategori: Söker/eftersöker

Kvalificerad aktie

Hej!
Funderar på att hyra ut mig själv via min enskild firma till mitt AB via fakturering. Skulle gärna vilja utnyttja utdelningsmöjligheten. Blir det i denna konstruktion kvalificerade aktier som AB:et har? Eller ska jag vara anställd i AB:et?
Stort tack för era synpunkter,
Bart.

Skriva av startkostnader av hemsida

Hejsan!
Kommer investera ca 100000kr i en egen hemsida.
Nu till frågan, gör man även avskrivningar på en sån grej.
Maskiner och dylikt förstår jag!
Tacksam för svar!

Hjälp med momsnolltällning

Jag behöver hjälp med att fatta hur jag ska nollställa momsen vid 2014 års slut. Min bokföringshjälp sen 4 år har inte möjlighet att assistera mera och måste nu få hjälp då det är några saker jag inte fattar.

Hur kan jag ha en ingående balans på momsredovisningskontot från 2013? Ska inte det vara noll? Hur ska jag göra 2014 års nol...

BÖKFORING; cash payments-bank deposit

Hello,

I have a sole trader small company. My customers pay both with cash and cards (iZettle).
My question is regarding both.

1. When my customer pays with cash i give her paper receipt. That same day on that date I sold my service to customer and recieved money I enter it in my accounting program (1910-kassa...