Senaste inläggen

Produkter/tjänster till Callcenter sökes!

Vårt bolag (Cellur Group AB) är nystartat och består av tre grundare.
Vi kommer tillsammans med 4-6 anställda ta oss an två projekt till en början. Det första projektet består av prenumerationsförsäljning åt en av Sveriges största lyxtidningar, där kommer 2-4 st säljare starta med telefonförsäljning.

Vi söker nu alltså det a...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur länge kan jag gå minus i företaget?

Hej,
Ny medlem här, såg sidan och gillade alla svar ifrån duktiga personer så jag tänkte jag provar jag med.
Jag är ny i näringslivet och man hör ju en del så tänkte jag kollar här.
I början sägs det att ett företag (eget) går minus/back och jag undrar, hur länge "får" man göra det eller hur länge kan man göra det?
Jag...

Kategori: Feedback

Problem med att bokföra och skriva av inventarie

Hej

Jag har bokfört ett inköp av en maskin (dvs en inventarie) från ett annat EU-land med kontantmetoden så här:

2018 Övriga egna insättningar - Kredit 25000
4518 Inköp av varor från annat EU-land, momsfri - Debet 25000
2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25%. - Kredit 6250
2645 Beräknad ing...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra felaktig transaktion?

Hej, nån har felaktigt satt in 1000 kr på mitt PlusGiro. De hade helt enkelt skrivit fel PG-nummer. Jag har fått kontakt med dem och banken ska återföra pengarna. Måste detta bokföras? I så fall hur?

/Klas

Får pryl som betalning, gör inköpet själv. Hur fakturera?

Jag har gjort ett jobb åt en kund och vi kom överens om att en ny mobiltelefon skulle bli mitt arvode. Min kund är en upptagen människa och har sällan tid att springa i butiker så jag erbjöd mig att själv köpa telefonen och skicka en faktura för att bli ersatt.

Ponera att telefonen kostar 5000 kr (inkl.moms). Hur går man sedan tillvä...

Kategori: Inköp

Förtydligande angående preliminär skatt

Jag pluggar heltid på universitet men har vid sidan av en enskild firma samt en vanlig anställning på ett deltidsjobb, i år är första året som jag behövt ansöka om preliminärskatt och blev relativt förvirrad av resultatet jag fick av skatteverket. Jag fyllde i att jag trodde att jag skulle tjäna 50000 kr från min vanliga anställning och 50000 kr i...

Fel moms efter korrigerade poster innan bokslut

Hur korrigerar jag när jag gjort ändringar innan bokslutet som påverkar momsen tillbaka till andra kvartalet och fram till sista kvartalet?

Tex april-juni så har jag fått tillbaka låt säga 105:-, men nu efter jag rättat till det ska jag ha tillbaka 115:-?
Och juli-september har jag betalt 855:- men ska nu bara betala 805?

Moms vid handel mellan företag

Låter säker som en jättedum fråga och är antagligen jättelätt att svara på för de erfarna företagarna här inne. Men jag undrar:
Om jag skulle starta ett företag som endast handlar med andra företag, hur blir det med momsen då? Säg att jag vill sälja en tjänst till ett annat företag för 100 kr, ska jag lägga på moms på det? Och bakvänt, om ja...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

IT-Support forum

Hejsan!

Sitter och bygger lite på mitt IT-support forum. Om ni har några tankar om vad man kan skriva om så hojta till.

https://www.jenkler.se/categories

Kul att fylla på med så mycket information som möjligt. Letar självklart efter nya partners och kunder 🙂

Koncernredovisning när företag köper aktier i annat bolag?

Mitt bolag har köpt aktier (66%) i ett annat bolag. Måste jag tillämpa koncernredovisning nu? Kanske dum fråga men en som påstod detta och att det vore bättre att köpa aktierna privat.

Anta att vi måste tillämpa koncernredovisning - är det mycket extra arbete?
Är det någon regel om man köper mindre än 50% av aktierna i ett an...

Vad är folk villiga att betala?

Hej!

Jag håller på att starta upp ett företag, där jag skall hyra ut mig själv, och i vissa fall även mer personal till fester och evenemang, både till företag och privatpersoner.
utöver att jag kommer erbjuda serveringshjälp m.m. så kommer jag att sälja en tjänst som koordinator/konsultation och hjälpa till med planering och...

Kategori: Allmänt

Kan man flytta vinst mellan bolag?

Hej, någon som vet vad som går att göra.
Jag driver tillsammans med 2 kollegor ett AB vid sidan om , detta bolag kommer generera ca300tkr i vinst.
Kan ja flytta min vinst till ett annat bolag som ja äger till 50% ?

Val av redovisningsbyrå.

Hej,

Min affärspartner och jag ska inom kort starta upp ett AB. Vi har bestämt oss för att ta hjälp utav en redovisningsbyrå som bl a ska sköta bokföringen.

Finns det något generellt vi kan tänka på för att särskilja en bra redovisningsbyrå mot en dålig redovisningsbyrå?

Tack.

Bokföringsprogram som kan skapa SRU-koder

Vilka bokföringsprogram kan skapa SRU-koder som Skatteverket kräver för att deklarera AB elektroniskt? Ska just byta från Hansa World´s Books.

Etablerat callcenter söker nya uppdrag

Företaget har idag över 40 anställda och har olika uppdrag inom kundtjänst, försäljning och även livechattar. Vi arbetar mot svenska, finska och norska marknaden.

Vi är baserade i Thailand, det är en stor anledning till att det idag går väldigt bra då vår personal stannar längre hos oss en på andra callcenter. Våra 2 kontor ligger i...

Bokföra lagervärde

Har gjort min första inventering och ska nu bokföra mitt lagervärde.
Jag har läst en del men vill fråga här så att jag gör rätt 🙂
När jag har köpt in varor så har jag bokfört det på 4000. (spelar det någon roll?)
Vi säger att jag har ett lager på 10000kr ska jag då bokföra det så här:
1460 (D) 10000
4960 (K) 1000...

Amerikanskt företag tar inte betalt för moms. Vad gör jag nu?

Jag köper mina domäner av det Amerikanska företaget Namecheap och de tar inte betalt för moms som de borde när folk från EU köper. Hur ska jag bokföra köpen?

Moms utlandet och inkomst från utlandet? Expert

Hej!

Nu kommer jag med en komplicerad fråga men någon här kanske vet svaret. Fick svar av en stor redovisningsfirma att detta var något som var för svårt för deras avdelning, och att vi skulle ta till experthjälp. Hoppas det sitter någon expert i detta forum! 🙂

Sammanfattningsvis har vi väldigt mycket handel med utlan...

Investerare sökes för populär och vinstgivande bransch!

Hej,

Vi söker nu en person som är hungrig och jagar en bransch som denna kan investera i utan att förlora något! Då är din fråga, hur kan det finnas något man kan investera i utan att det finns en risk! Svaret är enkelt, vänder man sig till en bransch van person med både erfarenhet och ett genuint intresse för detta så har riskerna h...

Vill du bli intervjuad?

Vi söker nu några företagare (max 10 stycken) som vill vara med i en intervjuserie. Du ska främst jobba lokalt på din ort/i din kommun.

Det kostar inget och vi publicerar intervjun här på Företagande.se

Låter det intressant? Skicka ett mejl till patrik@foretagande.se och berätta lite kort om dig och ditt företag...

Kategori: Nyheter