Senaste inläggen

Viktiga datum 2016?

Hej

Det är ju massa olika datum som gäller när man som företagare ska in till SKV (arbetsgivardeklaration, momsdeklaration, skatt mm....).

Det är lätt att glömma... iaf gör jag det 🙂

Hittade en lista på datum för 2016. Den finns Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Länkbyte?

Hej.

Som rubriken säger är jag intresserad av att hitta forum, bloggar och andra sidor som är inriktade på städning, städbolag etc. Extra intressant är det självklart med städfirmor som önskar samarbeta med länkbygge.

Vänligen kontakta mig för intre...

Kategori: Söker/eftersöker

Hjälp med import av varor utanför EU

Hej,

Vid import av varor utanför EU så händer det att beställningen går genom tullen utan att det kommer en faktura för moms av import. Hur gör man då med redovisningen? Ska man registrera utgiften varav moms 0 kr?

När man sedan säljer varan, ska man då lägga på moms när man själv inte betalat moms?

I...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur reservera medel till framtida försäkringspremier

Jag har under 2015 startat som konsult med enskild firma på heltid. I avtalet för mitt första uppdrag krävs att jag har kvar ansvarsförsäkringen i fem år efter avslutat uppdrag. Försäkringen är omfattande och kostar ca 15.000 kr/år. Jag har alltså framtida kostnader på totalt 75.000 kr som varit en förutsättning för få inkomster i år. Jag vill därf...

Hjälp med att skicka fakturor

Finns det företag man kan anlita för att skicka fakturorna man skickar via ett egenanställningsföretag?

Kategori: Allmänt

Socionom och investerare söker två kompanjoner

Socionom och investerare söker två kompanjoner för start av hem för ensamkommande flyktingbarn, en som kan hjälpa till att investera i en lämplig lokal och en som tidigare har jobbat i chefs/ledarposition tidigare på ett dylikt hem eller i alla fall en person som har väldigt bra myndighets kontakter och kan varas till stor hjälp i införskaffandet a...

Kategori: Affärsidéer

Felstavad address på kvittot.

Jag har gjort en betalning till ett webbhotell som ligger i Nederländerna och jag vill använda kvittot som verifikation för affärshändelsen. Enligt mervärdesskattelagen måste min address stå på kvittot och det gör den men den är inte helt rätt stavad. Min address innehåller ö och det holländska företaget kan inte hantera ö så följande tecken dyker...

Hur bokför man valutaomvandling på paypal?

När man använder paypal för att göra en betalning i EUR och man endast har USD på kontot så gör paypal först en valutaomvandling från USD till EUR innan betalningen görs. Paypal använder sin egen växelkurs så man förlorar lite pengar till paypal varje gång en valutaomvandling sker.

Här är ett exempel:

Jag gjorde en bet...

Kontrolluppgift för utbetalning av lokalhyra

Mitt AB hyr en lokal av hustru som är ägare till huset.
Lokalhyran betalas varje månad med x kronor.
Måste jag skapa någon slags kontrolluppgift från mitt AB för hennes
privata deklaration för intäkterna från lokalhyran?

Fungerar mitt företagsnamn?

Hej

Jag håller på att skapa en modern annonsplats för att konkurrera på marknaden med Blocket, Tradera, Letgo, Citiboard, Facebook m.m. Jag har skapat en sida där man kan för registrera sig. Tanken är att samla in så många intresserade som möjligt, och sedan erbjuda gratis annonsering till dessa, samt jobb erbjudanden på Onera och an...

Kategori: Feedback

Skatte konto i AB

hej
Vill har lite hjälp angående skattekonto i ett AB
Hur bokför man sin skattekonto när moms återbetalning lämna inte konto och landa på bolagets bankkonto men bara stanna kvar och täcka delvis skattekonto.
Försöka stämmer av innan årsbokslut
Tack på förhand

Produkter/tjänster till Callcenter sökes!

Vårt bolag (Cellur Group AB) är nystartat och består av tre grundare.
Vi kommer tillsammans med 4-6 anställda ta oss an två projekt till en början. Det första projektet består av prenumerationsförsäljning åt en av Sveriges största lyxtidningar, där kommer 2-4 st säljare starta med telefonförsäljning.

Vi söker nu alltså det a...

Hur länge kan jag gå minus i företaget?

Hej,
Ny medlem här, såg sidan och gillade alla svar ifrån duktiga personer så jag tänkte jag provar jag med.
Jag är ny i näringslivet och man hör ju en del så tänkte jag kollar här.
I början sägs det att ett företag (eget) går minus/back och jag undrar, hur länge "får" man göra det eller hur länge kan man göra det?
Jag...

Kategori: Feedback

Problem med att bokföra och skriva av inventarie

Hej

Jag har bokfört ett inköp av en maskin (dvs en inventarie) från ett annat EU-land med kontantmetoden så här:

2018 Övriga egna insättningar - Kredit 25000
4518 Inköp av varor från annat EU-land, momsfri - Debet 25000
2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25%. - Kredit 6250
2645 Beräknad ing...

Bokföra felaktig transaktion?

Hej, nån har felaktigt satt in 1000 kr på mitt PlusGiro. De hade helt enkelt skrivit fel PG-nummer. Jag har fått kontakt med dem och banken ska återföra pengarna. Måste detta bokföras? I så fall hur?

/Klas

Får pryl som betalning, gör inköpet själv. Hur fakturera?

Jag har gjort ett jobb åt en kund och vi kom överens om att en ny mobiltelefon skulle bli mitt arvode. Min kund är en upptagen människa och har sällan tid att springa i butiker så jag erbjöd mig att själv köpa telefonen och skicka en faktura för att bli ersatt.

Ponera att telefonen kostar 5000 kr (inkl.moms). Hur går man sedan tillvä...

Kategori: Inköp

Förtydligande angående preliminär skatt

Jag pluggar heltid på universitet men har vid sidan av en enskild firma samt en vanlig anställning på ett deltidsjobb, i år är första året som jag behövt ansöka om preliminärskatt och blev relativt förvirrad av resultatet jag fick av skatteverket. Jag fyllde i att jag trodde att jag skulle tjäna 50000 kr från min vanliga anställning och 50000 kr i...

Fel moms efter korrigerade poster innan bokslut

Hur korrigerar jag när jag gjort ändringar innan bokslutet som påverkar momsen tillbaka till andra kvartalet och fram till sista kvartalet?

Tex april-juni så har jag fått tillbaka låt säga 105:-, men nu efter jag rättat till det ska jag ha tillbaka 115:-?
Och juli-september har jag betalt 855:- men ska nu bara betala 805?

Moms vid handel mellan företag

Låter säker som en jättedum fråga och är antagligen jättelätt att svara på för de erfarna företagarna här inne. Men jag undrar:
Om jag skulle starta ett företag som endast handlar med andra företag, hur blir det med momsen då? Säg att jag vill sälja en tjänst till ett annat företag för 100 kr, ska jag lägga på moms på det? Och bakvänt, om ja...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

IT-Support forum

Hejsan!

Sitter och bygger lite på mitt IT-support forum. Om ni har några tankar om vad man kan skriva om så hojta till.

https://www.jenkler.se/categories

Kul att fylla på med så mycket information som möjligt. Letar självklart efter nya partners och kunder 🙂