Kontor i hemmet - Aktiebolag

6
Hej

Jag ska ev flytta till en större hyres-lägenhet i Göteborg innerstad. Jag funderar på att hyra ut ett av rummen till mitt Aktiebolag. Jag är frilans inom IT och varvar jobb ute hos kund med att sitta uppkopplad i hemmet. Ca 50/50.

Denna länk beskriver hur det går till :

Exempel : Om hyran för 100 kvm lägenhet är 15000kr/mån och jag hyr ut ett 20 kvm-rum så ska mitt AB betala i hyra:
15000/100 = 150 kr/kvm. --> 150kr*20 kvm = 3000kr. Dessutom kanske ca 300kr för el, vatten och värme som förbrukas av företaget. Så totalt 3300 kr/mån

3300kr * 12 månader = 39600kr i hyresintänkter för mig som privatperson. 30% av detta ska jag betala i skatt --> 11800 kr som skatteverket ska ha av mig som privatperson.

[ul]
[li][/li]
[li][/li]
[/ul]Q1 : Verkar det korrekt o rimligt?

[ul]
[li][/li]
[li][/li]
[/ul]Q2 : Hur hanterar jag formuleringen :
"Har du en bostadsrätt eller en villa kan du hyra ut ett rum till din firma till marknadsmässigt pris, det vill säga vad det skulle kosta att hyra motsvarande kontorsyta i närheten. För den som har en bostadsrätt i någon av storstädernas centrum kan det handla om betydande belopp."
I göteborgs innerstad ligger kvm-hyram på 2000-3000kr/kvm...
Om 2000kr/kvm --> 20kvm * 2000 = 40000kr / månad! Den hyran är out of my league då jag är soloföretagare.

Tack på förhand 🙂
/Jocke

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.