Delningsekonomi – varför äga själv när vi kan dela?

822
48
Uber, Airbnb, Taskrabbit och många fler liknande företag växer så få hinner med. Delningsekonomin är här och kommer att stanna. På Wikipedia kan du läsa mer.

Hur många saker har vi inte hemma som vi sällan eller aldrig använder? Bilen, verktyg som borrmaskiner, sågar, gräsklippare, köksmaskiner, tvättmaskinen, högtryckstvätten, osv. Allt detta skulle vi istället kunna samäga med grannarna eller hyra ut till andra. Flera av sakerna används endast någon gång ibland eller kanske max någon timme/dag.

Det sparar pengar för alla, minskar konsumtionen, sparar miljön – ja egentligen är det väl sunt förnuft.

Men det behöver organiseras - framförallt på lokal nivå. En sajt där medlemmar kan skicka upp vad de äger och vill dela eller vad de söker så kan människor hitta varandra.

50% av alla jobb förväntas också försvinna inom 20 år, så byteshandel/barter kommer antagligen växa rejält i framtiden. Jag erbjuder 1h av min kunskap, mot att du erbjuder något tillbaka.

Bygg gärna på denna tråd med dina tankar så kanske det leder till en affärsidé vi kan göra något av, tillsammans.
2
Jag har varit traditionell företagare i stort sett hela mitt liv. Dom senaste 10 åren har vi drivit ett hunddagis/hundpensionat med stor framgång. Nu har vi sålt stället och tanken var att jag skulle dra mig tillbaka och "gå i pension" 46 år som jag är. Nu 2-3 veckor senare börjar hjärnan smida planer igen,en gång företagare som man brukar säga. Jag har en i mitt tycke bra idé kring en ny sajt inom delningsekonomin men skulle behöva tips och hjälp med någon som vill vara med på resan.Några tips? Tacksam för svar,önskar en bra dag!
822
48
Hej Maria! Du får gärna ställa frågor här. Utmaningen med en sådan sajt är först och främst tekniken, koderna och ett bra användargränssnitt så besökarna förstår vad de ska göra och tycker sajten är användarvänlig. Har du koll på hur den ska byggas? Hur långt har du kommit i planerna?
2
Tack för ditt svar. Jag har bara idén hur jag vill ha tjänsten utformad,men inte tillräckligt med energi och kunskap för att genomföra allt det tekniska och praktiska bakom det hela.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.