När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag ska ev flytta till en större hyres-lägenhet i Göteborg innerstad. Jag funderar på att hyra ut ett av rummen till mitt Aktiebolag. Jag är frilans inom IT och varvar jobb ute hos kund med att sitta uppkopplad i hemmet. Ca 50/50.
Denna länk beskriver hur det går till : http://www.privataaffarer.se/nyaaffarer/verktygsladan/tjana-pa-att-jobba-hemma-359648
Exempel : Om hyran för 100 kvm lägenhet är 15000kr/mån och jag hyr ut ett 20 kvm-rum så ska mitt AB betala i hyra:
15000/100 = 150 kr/kvm. --> 150kr*20 kvm = 3000kr. Dessutom kanske ca 300kr för el, vatten och värme som förbrukas av företaget. Så totalt 3300 kr/mån
3300kr * 12 månader = 39600kr i hyresintänkter för mig som privatperson. 30% av detta ska jag betala i skatt --> 11800 kr som skatteverket ska ha av mig som privatperson.
Q1 : Verkar det korrekt o rimligt?
Q2 : Hur hanterar jag formuleringen :
"Har du en bostadsrätt eller en villa kan du hyra ut ett rum till din firma till marknadsmässigt pris, det vill säga vad det skulle kosta att hyra motsvarande kontorsyta i närheten. För den som har en bostadsrätt i någon av storstädernas centrum kan det handla om betydande belopp."
I göteborgs innerstad ligger kvm-hyram på 2000-3000kr/kvm...
Om 2000kr/kvm --> 20kvm * 2000 = 40000kr / månad! Den hyran är out of my league då jag är soloföretagare.
Q2: Angiven hyra per kvadratmeter avser säkerligen årshyra.
Istället för 40 000kr/mån blir det i ditt sista exempel 40 000 kr/år, vilket är strax över 3 300 kr/mån, vilket stämmer lustigt väl med din egen uträkning.
Q1: Det är enbart vinsten du skall betala skatt på, så dra först av din privata hyreskostnad för rummet från vad företaget betalar i hyra. Annars vore det rent av en förlustaffär!
(Vid uthyrning till eget bolag fås som privatperson inte det ytterligare avdrag (tjäna skattefritt) med schablonbeloppet 40.000 kr som annars kan fås vid uthyrning exempelvis i andra hand.)
Men tack Staffan :-)
Ang Q2: Såklart, du har rätt. Årshyra. Tänkte väl att det var dyrt :-)
Ang Q1: Är nog inte riktigt med på vad som menas med vinst här. 3000kr / månad är ju vad rummet kostar mig som privatperson. Dvs om man slår ut det på pris per kvadratmeter.
Är det så här?
* AB betalar 3300kr/mån i hyra -> 39600 kr/år
* Jag som privatperson drar av 3000kr/mån -> 36000/år
Vinst = 39600 - 36000 = 3600 . Skatteverket ska ha 30% av 3600 = 1080 kr.
/Mvh Jocke
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.