Brev till skatteverket, kan ni svara på mina frågor istället?
"Hej! Jag heter Linnea och är bosatt i norra delen av Sverige. Jag har en fundering gällande små företagande (eventuellt hobbyverksamhet?). Jag är alltid noggrann med rätt och fel, därför är det naturligt för mig att rådfråga er om mina skyldigheter. Jag planerar att starta en liten webb shop där jag erbjuder lite smått och gått, en del begagnade föremål, men även nya saker som jag fyndar och tror jag kan tjäna några kronor på. Jag vill använda mig av Wix.com’s gratis tjänst (en sida som erbjuder verktyg till uppbyggnaden av webbsidor), och har inte planerat att marknadsföra min sida på annat sätt än med hjälp av facebook.
Min fundering lyder alltså: Behöver jag skatta på det jag tjänar? Eller gäller det bara när jag nått en viss summa? Och behöver jag registrera min lilla shop? Vad kostar allt sammans, om det nu kostar något. Jag vill gärna gå den billigaste (men lagliga) vägen eftersom jag lever det klassiska studentlivet, snålt och trångt, haha! Detta är alltså bara ett litet hobbyprojekt vid sidan av skolgången, och inget jag kommer syssla med för att tjäna pengar. Att driva eget företag är en framtidsdröm, och detta lilla projekt vore en nyttig erfarenhet. Så hur bär jag mig åt? Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar, Linnea
linneaothilias@gmail.com"
Och förresten, har ni några tips på bättre sidor än Wix.com som erbjuder en tjänst för webbshop uppbyggnad? Helst gratis, men även de för en billig slant. Andra tips är så välkomna och uppskattade.