Senaste inläggen

Etablerat callcenter söker nya uppdrag

Företaget har idag över 40 anställda och har olika uppdrag inom kundtjänst, försäljning och även livechattar. Vi arbetar mot svenska, finska och norska marknaden.

Vi är baserade i Thailand, det är en stor anledning till att det idag går väldigt bra då vår personal stannar längre hos oss en på andra callcenter. Våra 2 kontor ligger i...

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföra lagervärde

Har gjort min första inventering och ska nu bokföra mitt lagervärde.
Jag har läst en del men vill fråga här så att jag gör rätt 🙂
När jag har köpt in varor så har jag bokfört det på 4000. (spelar det någon roll?)
Vi säger att jag har ett lager på 10000kr ska jag då bokföra det så här:
1460 (D) 10000
4960 (K) 1000...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Amerikanskt företag tar inte betalt för moms. Vad gör jag nu?

Jag köper mina domäner av det Amerikanska företaget Namecheap och de tar inte betalt för moms som de borde när folk från EU köper. Hur ska jag bokföra köpen?

Moms utlandet och inkomst från utlandet? Expert

Hej!

Nu kommer jag med en komplicerad fråga men någon här kanske vet svaret. Fick svar av en stor redovisningsfirma att detta var något som var för svårt för deras avdelning, och att vi skulle ta till experthjälp. Hoppas det sitter någon expert i detta forum! 🙂

Sammanfattningsvis har vi väldigt mycket handel med utlan...

Investerare sökes för populär och vinstgivande bransch!

Hej,

Vi söker nu en person som är hungrig och jagar en bransch som denna kan investera i utan att förlora något! Då är din fråga, hur kan det finnas något man kan investera i utan att det finns en risk! Svaret är enkelt, vänder man sig till en bransch van person med både erfarenhet och ett genuint intresse för detta så har riskerna h...

Vill du bli intervjuad?

Vi söker nu några företagare (max 10 stycken) som vill vara med i en intervjuserie. Du ska främst jobba lokalt på din ort/i din kommun.

Det kostar inget och vi publicerar intervjun här på Företagande.se

Låter det intressant? Skicka ett mejl till patrik@foretagande.se och berätta lite kort om dig och ditt företag...

Kategori: Nyheter

Frågor innan företags-start

Hej !

Tänkte bara höra mig för lite innan jag startar mitt företag.

Har sedan tidigare en anställning med c:a 350.000-400.000 i årslön.

Jag tänkte registrera mig för FA-skatt samt moms.
Köpa in varor för att sedan sälja dem via nätet ( Tradera/Fyndiq m.m).
Omsätta c:a 25000-35000 kr i år.<...

Kategori: Affärsidéer

Porto - i bokföringen o på faktura

Hej!

När jag säljer och skickar en vara har jag förstått att momssatsen på portot ska vara samma som momssatsen på den sålda varan. Är det böcker med 6% moms bokför jag alltså 6% utgående moms även för portot, trots att det var 25% ingående moms när jag köpte portot.

Jag har två frågor om detta:

1 - BOKF...

Moms vid köp för privata medel?

Hej alla!

Ibland köper grejer till firman för privata pengar. Jag förstår att jag då ska bokföra det som egen insättning.

Fråga: Ska momsen på det köpta specas på vanligt vis i ett sånt fall? Eller bara totalsumman som egen insättning?

/Klas

Tror jag har en grym plan, men behöver uppbackning

Jag var i tagen att starta eget för ett år sedan men planerna dog ut. Nu sitter jag här igen, än mer sugen på att starta än någonsin och jag tror jag har en mycket bättre plan idag än för ett år sedan även mer erfarenhet då jag jobbat hos en som har enskild firma och fått total insikt i vad att ha eget företag innebär.

Jag bor i en...

Kategori: Affärsidéer

Bokföringsfråga: Fixa klantighet

Hej, en ganska ny företagare undrar:

Jag har av misstag köpt en mindre privat grej för företagets pengar. Kan jag bokföra det som eget uttag och så är problemet löst?

/Klas

Intressekoll Domännamn

Hej

Jag har två starka domännamn som jag funderar på att sälja. Jag tänkte köra en intressekoll här och se om någon är intresserad.

www.receptportalen.se

www.hemgalleriet.se

Hör gärna av dig om intresse finns.

MVH

Kategori: Domäner till salu

Hur och när bokför jag valuta vinster och förluster?

Valutan på mitt paypal är USD och vi säger att USD är värd 7 SEK. Jag får en betalning till paypal på 100 USD inkl moms. Jag bokför såhär:

3010 K: 560 SEK
2611 K: 140 SEK
1960 D: 700 SEK

3 månader senare stärks USD och är värd 9 SEK vilket betyder att mitt saldo på paypal nu är värt 900 SEK (100 * 9)....

Vidarefakturering

Hej!

Har nyligen startat ett avtal med en kund och vi har kommit överens om en fast månadsersättning för mina konsulttimmar ett tag framöver i år.

Nu i början så var jag tvungen att betala en startavgift för en tjänst ät min kund för att just kunna jobba med den tjänsten och fortsätta debitera för mina timmar.
<...

Semesterlöneskuld i eget aktiebolag

Jag undrar hur folk resonerar kring att bokföra semesterlöneskuld i eget aktiebolag där man bara har sig själv som anställd.

Den första frågan är om man ens måste göra det här, administrativt blir det ju en del extra bokföring och om man sätter sin egen lön känns det eventuellt onödigt att skjuta upp lön på det här sättet. Ska man va...

Söker skribent med fast lön

Hej,

Emil Lindberg var namnet. Är en snart 30-årig tvåbarnsfar från Alingsås som inom en kort framtid kommer att bedriva ett projekt vid sidan av mitt ordinarie arbete.

För att gå lite rakt på sak...
Sajten heter 10fakta.se (just nu pillas det med lite smådetaljer på sajten, ha överseende) och kommer - precis s...

Förslag på bokföringsprogram

Har startat nyligen ett AB och behöver nu ett bokföringsprogram. Jag vill helst att den ska vara webbaserad. Dessutom vill jag att en konsult ska vara tillgänglig och hjälper mig vid behov. Uppskattar om ni kommer med några tips och råd.

Vad utgör Eget kapital?

Hej,

En till synes väldigt enkel fråga som fortfarande inte har förenklats på de många siter och pamfletter som givits ut av SKV och övriga. Vad är mitt egna kapital i min EF som jag ska redovisa i ruta B10 på det förenklade bokslutet? Andra deklarationen nu, och förhoppningsvis gjordes rätt förra gången. Enkelt uttryc...

Partner till ett e-handelsföretag sökes.

Pga av utlandsflytt sökes partner i Sverige för en redan pågående verksamhet. Bra omsättning som går att utveckla, maila för mer info, liten egen kapitalinsats krävs.

Kategori: E-handel

Bokföra korttidsinventarie som anläggningstillgång

I ett exempel på sidan Bokföringstips bokförs en dator som en korttidsinventarie och en skattemässig direktavskrivning görs direkt, se under rubriken "Exempel: bokföra dator som är förbrukningsinventarie som tillgång (fakturametoden)" här.