Senaste inläggen

Frågor innan företags-start

Hej !

Tänkte bara höra mig för lite innan jag startar mitt företag.

Har sedan tidigare en anställning med c:a 350.000-400.000 i årslön.

Jag tänkte registrera mig för FA-skatt samt moms.
Köpa in varor för att sedan sälja dem via nätet ( Tradera/Fyndiq m.m).
Omsätta c:a 25000-35000 kr i år.<...

Kategori: Affärsidéer

Porto - i bokföringen o på faktura

Hej!

När jag säljer och skickar en vara har jag förstått att momssatsen på portot ska vara samma som momssatsen på den sålda varan. Är det böcker med 6% moms bokför jag alltså 6% utgående moms även för portot, trots att det var 25% ingående moms när jag köpte portot.

Jag har två frågor om detta:

1 - BOKF...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Moms vid köp för privata medel?

Hej alla!

Ibland köper grejer till firman för privata pengar. Jag förstår att jag då ska bokföra det som egen insättning.

Fråga: Ska momsen på det köpta specas på vanligt vis i ett sånt fall? Eller bara totalsumman som egen insättning?

/Klas

Tror jag har en grym plan, men behöver uppbackning

Jag var i tagen att starta eget för ett år sedan men planerna dog ut. Nu sitter jag här igen, än mer sugen på att starta än någonsin och jag tror jag har en mycket bättre plan idag än för ett år sedan även mer erfarenhet då jag jobbat hos en som har enskild firma och fått total insikt i vad att ha eget företag innebär.

Jag bor i en...

Bokföringsfråga: Fixa klantighet

Hej, en ganska ny företagare undrar:

Jag har av misstag köpt en mindre privat grej för företagets pengar. Kan jag bokföra det som eget uttag och så är problemet löst?

/Klas

Intressekoll Domännamn

Hej

Jag har två starka domännamn som jag funderar på att sälja. Jag tänkte köra en intressekoll här och se om någon är intresserad.

www.receptportalen.se

www.hemgalleriet.se

Hör gärna av dig om intresse finns.

MVH

Kategori: Domäner till salu

Hur och när bokför jag valuta vinster och förluster?

Valutan på mitt paypal är USD och vi säger att USD är värd 7 SEK. Jag får en betalning till paypal på 100 USD inkl moms. Jag bokför såhär:

3010 K: 560 SEK
2611 K: 140 SEK
1960 D: 700 SEK

3 månader senare stärks USD och är värd 9 SEK vilket betyder att mitt saldo på paypal nu är värt 900 SEK (100 * 9)....

Vidarefakturering

Hej!

Har nyligen startat ett avtal med en kund och vi har kommit överens om en fast månadsersättning för mina konsulttimmar ett tag framöver i år.

Nu i början så var jag tvungen att betala en startavgift för en tjänst ät min kund för att just kunna jobba med den tjänsten och fortsätta debitera för mina timmar.
<...

Semesterlöneskuld i eget aktiebolag

Jag undrar hur folk resonerar kring att bokföra semesterlöneskuld i eget aktiebolag där man bara har sig själv som anställd.

Den första frågan är om man ens måste göra det här, administrativt blir det ju en del extra bokföring och om man sätter sin egen lön känns det eventuellt onödigt att skjuta upp lön på det här sättet. Ska man va...

Söker skribent med fast lön

Hej,

Emil Lindberg var namnet. Är en snart 30-årig tvåbarnsfar från Alingsås som inom en kort framtid kommer att bedriva ett projekt vid sidan av mitt ordinarie arbete.

För att gå lite rakt på sak...
Sajten heter 10fakta.se (just nu pillas det med lite smådetaljer på sajten, ha överseende) och kommer - precis s...

Kategori: Söker/eftersöker

Förslag på bokföringsprogram

Har startat nyligen ett AB och behöver nu ett bokföringsprogram. Jag vill helst att den ska vara webbaserad. Dessutom vill jag att en konsult ska vara tillgänglig och hjälper mig vid behov. Uppskattar om ni kommer med några tips och råd.

Vad utgör Eget kapital?

Hej,

En till synes väldigt enkel fråga som fortfarande inte har förenklats på de många siter och pamfletter som givits ut av SKV och övriga. Vad är mitt egna kapital i min EF som jag ska redovisa i ruta B10 på det förenklade bokslutet? Andra deklarationen nu, och förhoppningsvis gjordes rätt förra gången. Enkelt uttryc...

Partner till ett e-handelsföretag sökes.

Pga av utlandsflytt sökes partner i Sverige för en redan pågående verksamhet. Bra omsättning som går att utveckla, maila för mer info, liten egen kapitalinsats krävs.

Kategori: E-handel

Bokföra korttidsinventarie som anläggningstillgång

I ett exempel på sidan Bokföringstips bokförs en dator som en korttidsinventarie och en skattemässig direktavskrivning görs direkt, se under rubriken "Exempel: bokföra dator som är förbrukningsinventarie som tillgång (fakturametoden)" här.

Bokföra bort outnyttjad Kreditfaktura

Hej,

Jag har haft en kreditfaktura i min bokföring i 3 år nu. som jag skulle vilja boka bort. Jag undrar hur man kan ta sig tillväga?
Vad är tillåtet egentligen?

Tack.

Reglerad/styrd prissättning från leverantör

Hej!

Vill som relativ ny egenföretagare inom bland annat e-försäljning få lite hjälp gällande konkurrensregler i relationen leverantör - ÅF.

Får leverantören av en vara reglera mitt utpris till kund för att "hålla marknadspriset uppe"?
Vad gäller vid styrd prissättning och kan leverantören välja att stänga av m...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Dieselstölder från entreprenadmaskiner.

Har en "grund-idé ", vad gäller förhindrande av dieselstölder ur/från diverse entreprenadmaskiner, farmartankar osv.

Problemet är att jag driver inte eget, har inte en aning om vart, hur, när, eller ekonomi till en utveckling osv.

Vart börjar jag ens?

Är idag aktiv inom entreprenadmaskiner, och har tid...

Lägsta Aktiekapital innan det är för sent.

Hej

Har en fråga om aktiekapitalet. Jag har registreretat ett aktiebolag och satt in 50,000 i aktiekapital i form av aktier. Sedan har jag köpt tillgångar (en maskin) på 20,000 och har betalt en faktura på 5,000. Allt detta under en och samma år (2015).

Så aktiekapitalet är 50,000-5,000=45,000 . Den inkluderar inte kos...

Sälja skrivaren till sig själv

Hej

Jag driver ett aktiebolag och har nyligen köpt in en skrivare via min AB. Nu vill bli av med den och undrar om jag kan sälja den till mig själv?

Vad gäller priset, måste jag sälja för samma pris eller kan jag sälja för mindre/högre ?

Mvh
/Bortek

Sälja skrivaren till sig själv

Hej

Jag driver ett aktiebolag och har nyligen köpt in en skrivare via min AB. Nu vill bli av med den och undrar om jag kan sälja den till mig själv?

Vad gäller priset, måste jag sälja för samma pris eller kan jag sälja för mindre/högre ?

Mvh
/Bortek

Kategori: Allmänt