Senaste inläggen

Bokföring av "Tillgodfaktura".

Vårt företag skickar idag ut förskottsfakturor till våra abonnenter baserat på tidigare val. Det material vi skickar ut är skyddsförpackningar som kunderna därefter kan fylla med olika föremål de önskar få hjälp med att rusta upp. Vi baserar fakturan på de vanligaste föremål våra kunder skickar in samt att det vår lägsta kostnad för våra olika tjän...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföring av personalkostnader

Hej,
Om jag ska bokföra exempelvis ett SL-kort som är en personalförmån ska jag då bokföra det under ett konto för personalförmån? Och vilket konto då?
Och måste jag då lägga in det på personens lönespecifikation då det är en skattepliktig förmån? Sen avdragsgilla kostnader som typ kostnader för hemsida och dataprogram till företaget...

Avdrag i Aktiebolag

Hej,

Jag har ett nystartat aktiebolag och har lite funderingar kring skatt och avdrag. Jag hade enskild firma i ca 6 månader men gick sedan över till aktiebolag. Det jag undrar över är hur avdragsgilla kostnader fungerar i ett aktiebolag. Exempelvis hur bokför man utlägg för SL-kort och exempelvis gymkort? dessa är ju personliga, bok...

Beräkning av vinst, hjälp!

Jag funderar på att starta ett företag. Jag håller på att räkna lite på det men skulle behöva lite hjälp. Jag har bara satt in lite siffror som exempel. (Vi är 2 personer som kommer äga och jobba i företaget).

Intäkter totalt per månad: 500'

Utgifter per månad:
Lokalhyra: 15'
Löner: 4 anställda + 2...

Fel i bokföringen?

Jag startade 2015 en enskild firma och har bokfört via ett bokföringsprogram. Nu när jag ska ge mig på bokslutet så upptäcker jag att jag kanske har bokfört mina sociala avgifter och skatter fel. Jag har valt kontoplan 2012 (avskrivning skatter och avgifter) men läser att jag ska bokföra som eget uttag. Måste jag ändra?

Användarvillkor

Hej. Jag hade behövt lite hjälp med användarvillkor för min hemsida. Användarvillkoren är i mångt och mycket lika det som blocket använder. På grund av limiterad budget så har jag en enkel fråga, kan jag skriva/saxa mina egna villkor från tex blockets villkor som guideline eller måste man gå via en jurist?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Första året. Bokslut, Momsdeklaration. Ordning? Mild panik...

Hej,

Jag startade enskild firma i Oktober 2014 med förlängt räkenskapsår till 31 Dec 2015 och använder kontantmetoden. Jag har valt att redovisa moms en gång per år.

Nu börjar det bli dags att klara av både bokslutet och momsdeklarationen men allt är nytt för mig och jag vet inte vad jag ska göra först!
Jag har...

Tips på Redovisningsbyrå i Lundatrakten

Helt nystartat Handelsbolag, och jag behöver hjälp med redovisning och bokslut. Kan ni tipsa om nån bra i Lundatrakten.

Får man dra av flygresan?

Hej,

Om man reser i arbetet med dvs bokar en flygresa i arbetssyfte får då tillbaka flygskatten precis som med moms när man köper in saker till företaget?

Viktiga datum 2016?

Hej

Det är ju massa olika datum som gäller när man som företagare ska in till SKV (arbetsgivardeklaration, momsdeklaration, skatt mm....).

Det är lätt att glömma... iaf gör jag det 🙂

Hittade en lista på datum för 2016. Den finns Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Länkbyte?

Hej.

Som rubriken säger är jag intresserad av att hitta forum, bloggar och andra sidor som är inriktade på städning, städbolag etc. Extra intressant är det självklart med städfirmor som önskar samarbeta med länkbygge.

Vänligen kontakta mig för intre...

Kategori: Söker/eftersöker

Hjälp med import av varor utanför EU

Hej,

Vid import av varor utanför EU så händer det att beställningen går genom tullen utan att det kommer en faktura för moms av import. Hur gör man då med redovisningen? Ska man registrera utgiften varav moms 0 kr?

När man sedan säljer varan, ska man då lägga på moms när man själv inte betalat moms?

I...

Hur reservera medel till framtida försäkringspremier

Jag har under 2015 startat som konsult med enskild firma på heltid. I avtalet för mitt första uppdrag krävs att jag har kvar ansvarsförsäkringen i fem år efter avslutat uppdrag. Försäkringen är omfattande och kostar ca 15.000 kr/år. Jag har alltså framtida kostnader på totalt 75.000 kr som varit en förutsättning för få inkomster i år. Jag vill därf...

Hjälp med att skicka fakturor

Finns det företag man kan anlita för att skicka fakturorna man skickar via ett egenanställningsföretag?

Kategori: Allmänt

Socionom och investerare söker två kompanjoner

Socionom och investerare söker två kompanjoner för start av hem för ensamkommande flyktingbarn, en som kan hjälpa till att investera i en lämplig lokal och en som tidigare har jobbat i chefs/ledarposition tidigare på ett dylikt hem eller i alla fall en person som har väldigt bra myndighets kontakter och kan varas till stor hjälp i införskaffandet a...

Kategori: Affärsidéer

Felstavad address på kvittot.

Jag har gjort en betalning till ett webbhotell som ligger i Nederländerna och jag vill använda kvittot som verifikation för affärshändelsen. Enligt mervärdesskattelagen måste min address stå på kvittot och det gör den men den är inte helt rätt stavad. Min address innehåller ö och det holländska företaget kan inte hantera ö så följande tecken dyker...

Hur bokför man valutaomvandling på paypal?

När man använder paypal för att göra en betalning i EUR och man endast har USD på kontot så gör paypal först en valutaomvandling från USD till EUR innan betalningen görs. Paypal använder sin egen växelkurs så man förlorar lite pengar till paypal varje gång en valutaomvandling sker.

Här är ett exempel:

Jag gjorde en bet...

Kontrolluppgift för utbetalning av lokalhyra

Mitt AB hyr en lokal av hustru som är ägare till huset.
Lokalhyran betalas varje månad med x kronor.
Måste jag skapa någon slags kontrolluppgift från mitt AB för hennes
privata deklaration för intäkterna från lokalhyran?

Fungerar mitt företagsnamn?

Hej

Jag håller på att skapa en modern annonsplats för att konkurrera på marknaden med Blocket, Tradera, Letgo, Citiboard, Facebook m.m. Jag har skapat en sida där man kan för registrera sig. Tanken är att samla in så många intresserade som möjligt, och sedan erbjuda gratis annonsering till dessa, samt jobb erbjudanden på Onera och an...

Kategori: Feedback

Skatte konto i AB

hej
Vill har lite hjälp angående skattekonto i ett AB
Hur bokför man sin skattekonto när moms återbetalning lämna inte konto och landa på bolagets bankkonto men bara stanna kvar och täcka delvis skattekonto.
Försöka stämmer av innan årsbokslut
Tack på förhand