Senaste inläggen

Börja arbeta under föräldraledigheten

Om en person har bestämt och kommit överens med arbetsgivaren att vara föräldraledig under ett år men vill provjobba på ett annat företag efter 6 månader. Finns det något enligt lagen som säger att man inte får det?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Behöver Revisor till Förening

Jag ska starta en förening och söker nu en revisor. Föreningen kommer verka inom området dans och kulturutbyte.
Har någon ett bra tips?
//Sy.

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföringshjälp!!

Hej!

Tacksam för hjälp, det är säkert inget avancerat men skulle vilja ha hjälp hur jag praktiskt går tillväga.

Jag producerar en pdf-fil som jag säljer, från och med idag betalar folk in pengar till mitt swishkonto och på onsdag skickar jag ut filen till de som har köpt den. Låt säga att 40 st köper den fördelat på te...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Söker affiliates!

Hej!

Vi söker affiliates!
Tjäna pengar på att lägga ut länkar eller banners på din webbsida, blogg eller annat.
APOT101 är ett online apotek som fokuserar på leksaker för vuxna, potensmedel, viktminskning, håravfall etc.
en marknad som har stor omsättning och efterfrågan!

Genom vårt affiliateprogra...

Glömt att nollställa momskonton

Hej.
Jag bokför åt min fru som har enskild firma och inser att jag glömt att nollställa momskonton för föregående räkenskapsår (tillika momsperiod) som slutade 2015-12-31.
Jag borde då gjort något liknande den 31/12:
2610 - Utgående moms, 25 % 77 976,00 kr
2640 - Ingående moms 7 218,66 kr
2650 - Redovisningskonto...

Risker vid köp av industrifastighet

Hejsan företagsnördar ;)

Vad finns det för risker kopplat till att köpa en industrifastighet?
Vad behöver man kolla upp runt fastigheten?
Jag är ute efter dom mer byråkratiska delarna här som man måste ha koll på för att inte gå på en nit.
Kan tex en fastighet ha något miljö-ärende mot sig? isåfall hur kollar m...

Kategori: Allmänt

Starta och äga AB med anmärkning (företagskonto)

Hejsan,

Skulle behöva svar på en snabb fråga.

Jag och en vän är på god väg att öppna AB, det har dock dykt upp ett litet hinder på vägen som vi skulle behöva ett snabbt tips på enklaste lösning för.

Kapital samt plan för bolaget finns, det som dock satt lite käppar i hjulen är att SEB som vi först var ho...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Arbetsgivaravgift

Driver ett nystartat AB. Ska ni betala ut lön för första gången. Har ungefärlig koll på hur det här fungerar. Tänkt betala ut 20 000 brutto. På den här summan ska jag betala 31,42% i arbetsgivaravgift enligt http://arbetsgivaravgift.nu/. dvs. 6284kr, betalas det här direkt in...

Kategori: HR - Personalfrågor

Returavgift på kreditfaktura

Hej, vi har mottagit en kreditfaktura från en leverantör som vi köper varor till kunder ifrån. Varor vi tidigare köpt av leverantören har vi alltså återlämnat och fått kreditfaktura för, detta har vi gjort många gånger tidigare med denna leverantör utan några konstigheter. Nu har de dock för första gången, på grund av att ett mycket stort antal var...

Krävs bolag?

Hej, Jag är numera pensionär och skall hålla föredrag för några företag angående ledarskap. De kommer då ersätta mig för mina resekostnader till och från seminariet. Behöver jag starta någon form utav företag om jag ej skall ta ut någon vinst för tjänsten?
tack på förhand
:bravo
Mvh jan

Kategori: Feedback

söker t-shirt leverantör som trycker och säljer t-shirts.

jag har startat en webbshop www.sarkayan.se och skall nu börja sälja t-shirts.

jag söker efter en t-shirt leverantör som trycker t-shirts och säljer t-shirts, helst någon inom EU.

Från en början är det små mängder vi talar om , 25 - 100 st.

Min design har 3 färger , svart,röd och vit. jag vill att t-shir...

Vilken bolagsform ska jag välja till företaget?

Har tänkt att bedriva uthyrning av husvagnar/husbilar och har just nu 8 st husvagnar som införskaffades som privatperson. Vet inte vilken bolagsform jag ska starta, men hjälp mig utifrån dessa förutsättningar:

-Har anställning nu med en årsinkomst ca 450 000kr, och ska fortsätta vara anställd samtidigt som jag ska bedriva mitt företa...

Trasslig klient

Hej, jag har haft hand om ett nystartat aktiebolag sen december där ägaren varit allt annat än skötsam. Han har sedan tidigare en enskild firma och började på inrådan av sin redovisningskonsult för denna använda samma bankkonto som startats för aktiebolaget. Verksamheten är densamma och enskilda ska stängas ner.
Han har månadsvis moms på ak...

Söker E-handel/butik att sälja vår produkt

Vi är importör av ett lagnings material, det lagar det mesta. Vi använder det i vår verksamhet själva (www.wermlandsevent.com) och är sjukt nöjda. Men som sagt vi importerar för vidare försäljning och önskar inleda ett samarbete med butik eller e-handel.

E-handel där kan vi tillämpa droppshipping, produkten skickas i vanliga kuvert....

Enskild verksamhet. Ej bokfört.

Hej,

Detta kan vara det dummaste ni läser denna månad, men here it goes.

För drygt tre år sedan tog jag mitt första projekt som frilansare och projekten har duggat tätt. Sedan 2013 har jag inte bokfört Jag har dock betalat moms och skatt korrekt. Jag har inga ursäkter för det här. Det är idiotiskt, men jag vill göra r...

Affärsängel sökes

Johannes heter jag och driver en Däckverkstad.

Jag söker en affärsängel.

Info:
Jag har blivit sälj agent till ett däck märke som heter "Westlake Sport RS" som är ett drifting däck som är CE-godkänd vilket betyder att det är godkänt att köra det på allmänna vägar och klassas som friktionsdäck (Året runt däck)

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hjälp med rekrytera i Sverige

Hej,

Har du ett bolag i Sverige?

Vi skulle vilja lägga in en annons på AF - men de tillåter ej utländskt reggade företag.

Någon som kan sträcka ut en hand?

Projektarbete i skolan angående rekrytering av inköpare

Hej på er,

Nu chansar jag när jag lägger inlägget i denna del, men får gärna flyttas om det är fel.

Går för närvarande på en yrkeshögskola där jag studerar till inköpare. Håller på med ett projektarbete i skolan, där vi ska ta reda på kraven som ställs på inköpare företagen rekryterar.

Vänder mig hit då...

Kategori: Off Topic

Bokföra innanför EU eller utanför EU (Digitala varor)?

Hej,
Jag lite funderingar om hur man ska bokföra inköp av säg 1000 kr i digitala varor till ett bankkonto som ligger inom EU men företaget ligger utanför EU, detta är alltså inköp av digitala varor så det är inga fysiska varor?

Den informationen jag fick ifrån säljaren var att det ska bokföras som innanför EU eftersom betalnin...

Enskild firma och AB parallellt

Jag har drivit enskild firma vid sidan av heltidsanställning under några år. Delvis pga. hög skatt på inkomster över brytpunkten har jag nyss startat upp ett AB.

Min tanke är att driva både EF och AB parallellt under en period för att sedan avveckla EF. Skattemässigt är det bra att alla inkomster fr.o.m nu går till mitt AB och att ut...