Senaste inläggen

Felredovisat av anlitad (och auktoriserad) redovisningskonsult?

Hej,

Jag valde att anlita en auktoriserad redovisningskonsult från en mindre men ändå ansenlig byrå. Som novis var det skönt att inte tänka på bokföringen och dessutom se möjligheter till sparade pengar pga smart bokföring snarare än att missa detaljer genom att göra det själv med mindre erfarenhet.

Jag har nu synat bo...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

milersättning och trängselskatt

Hej

Jag har drivit företag sen 6 år tillbaka.
Senaste tiden, i år alltså så har jag haft tre kunder som påstår att jag inte har rätt att ta ut milersättning och trängselskatt av de.
Min senaste kund är helt insnöad på det och till och med hotat mig med diverse.

Min fråga är
Får en hantverkare ta...

beställa produkt från Eu-land, hur gör jag med momsen?

Jag prisjämför en produkt (kameratillbehör) i butik i sverige jämfört med köp via en säljande online-butik på ebay från ett annat eu-land.

I sverige kostar det billigaste exemplaret 17 000 ink moms

på ebay får jag det med frakt och enligt säljaren tillkommer inga övriga avgifter och ingen extra moms / tax och där är p...

Kategori: Företagande över gränserna

Transportstyrelsen trängselskatt tilläggsavgift

Hej, vilket konto ska tilläggsavgift (förseningsavgift på 500 kr) för trängselskatt bokföras på?

Kontera löner

Hej,

jag har bara hanterat lön i löneprogram och undrar om jag behöver tänka på något speciellt om jag skall köra lönehanteringen i vårt bokföringsprogram? Är det bra att kontera efterhand transaktionerna händer?

VH Kristina

Bokföra verifikat + kreditkortsfaktura [Fakturametoden]

Hej,

Jag använder Nordea Business Gold (kreditkort på företaget) och har ett AB med F-skatt.

Jag undrar hur jag ska göra bokföringen korrekt. Jag illustrerar med ett exempel där jag den 5 oktober köper en dator för 10 000 kr (inkl. moms) och kontorsmaterial för 500 kr (inkl. moms). Båda köpen görs på mitt företags kred...

Inköp av mobil på enskild firma (kontantmetoden)

Jag tänkte köpa en ny mobil med fastprisabonnemang som jag kommer att använda ungefär lika mycket i firman som privat.
Telia likställer privatperson och enskild näringsidkare så både mobil och abonnemang köps i princip i egenskap av mig som privatperson. (mobil ingår i abonnemanget på 24 mån)
Hur redovisar jag den löpande månadskos...

Enskild firma går mot plus, yey eller ney?

Hej,

Efter ca 4-5 år av ständig minus vid årets slut ser det ut som att mitt lilla företag går mot ett positivt resultat i år.
Det är ingen stor summa det handlar om och jag har inga jobb på gång eller inköp planera heller därför ser det ut som att jag går ca 10000-15000 kr + för en gång skull.

Men hur gör jag n...

Söker någon som tillverkar klockor.

Hej gott folk! Jag driver en webbshop som precis kommit igång, vi har ännu ett fåtal produkter.
Det vi har idag är några t-shirts, hoodies mm.
Jag har skapat en design på en klocka som jag vill tillverka och jag har även kommit i kontakt med en leverantör som kan tillverka klockan och box till klockan.
Jag vill inte förhasta m...

Kategori: Inköp

Kvitta fakturor med kontantmetoden

Hej,

Min enskilda firma och ett annat företag har bytt tjänster enligt fastställd summa. Vi vill göra det rätt och fakturera respektive insats. Dock vekar det ju onödigt att faktiskt flytta pengarna då det är +-0 och likviditen inte är på topp 🙂 Kan man kvitta fakturorna och hur ska det i så fall bokföras? Jag kör enskild firma och...

Gärna feedback på vår affärsidé

Hej,

Tänkte jag skulle ta chansen och dela vår affärsidé www.Taggis.com här på forumet och därmed förhoppningsvis få möjlighet till kommentarer kring dess nytta och möjligheter. Det är inom området digitalt lärande och bildpresentationer online

.

Här är länken till videon och kampanjen som för nuvarande...

Kategori: Affärsidéer

Intern represetation i enmansbolag.

Hejsan!

Jag har ett för året nystartat aktiebolag, där jag är ensam ägare och styrelseledamot och min fru är suppleant i styrelsen. Det är inga anställda.

Naturligtvis vill jag utnyttja möjligheten att ta kostnader i bolaget istället för med privata medel när så är tillåtet, men jag tycker det är svårt att få klarhet i...

Prissättning Hemsida

Hej!

Jag är en kille på 16 år som ska skapa ett UF-företag. Jag ska skapa, designa och sälja hemsidor och behöver hjälp med prissättning. Skulle uppskattas om ni har tid att svara på en kort enkät som tar mindre än 1 minut för att hjälpa mig prissätta min tjänst. Tack i förhand!

Länk för enkät: https://www.webbenkater...

Kategori: Feedback

Momsfri faktura

Hej alla. Jag skulle behöva skriva fakturor där jag inte behöver använda momstariffer eftersom mitt företag är momsbefriad. Har fakturamallen från företagande.se men kan inte i mallen utesluta momsbelopp. Någon som kan hjälpa mig med detta. Med vänlig hälsning Claes.

Kategori: Allmänt

Hjälp med Bokföring

Hej på er!

Jag undrar ifall det är möjligt att få distans-hjälp med att avsluta en enskild firma?
All bokföring har jag gjort själv i Fortnox, men jag har fått hjälp med alla Deklarationer då jag inte är kunnig på den fronten. Så anledningen till att jag frågar är att jag vill att allt ska bli rätt inför den slutliga deklarati...

Söker ung tjej som affärspartner

Hej!

Jag söker med ljus och lykta efter en driven, positiv, ung tjej med en dröm om att bli en framgångsrik entreprenör tillsammans med mig. Du vill vara din egna chef men samtidigt ha en affärspartner att bolla idéer med. Vi kommer att arbeta som ett team där personkemin är mycket viktig.

Min tanke är att driva en t...

Kategori: Söker/eftersöker

Kostnadsföring av förutbetald leasing

Hej, jag har en leasingbil med förutbetald leasing som införskaffades och uthämtades i början av september. Leasingperioden på 36 månader börjar enligt avtalet gälla 1 oktober och en "initialavgift" betalas för tiden jag haft bilen i september.
Skatteverket sade när jag ringde att i detta läge ska september månad ska räknas med när den föru...

Beräkna soliditet, hjälp!

Hej,

Det är dags att fixa årsredovisning och bokslutet till mitt lilla AB för första gången och jag önskar lite hjälp.. 🙂

Jag har som vana att göra det mesta själv, så även detta tänkte jag! Dock så blir jag osäker på hur jag får fram soliditeten.

Så här mycket har jag fattat;

J...

Hjälp att konvertera jpg till vektorgrafik

Hej gott folk!

Nu har jag skapat över 10 designs, fler kommer det att bli!

De kommer att tryckas på t-shirts, det finns dock ett problem.
Filerna är inte i vektor grafik, jag behöver någon som kan göra de till EPS fil, alltså vektor.

Just nu är de normala filer alltså jpg.

Pris kan...

Kategori: Söker/eftersöker

Avsluta enskild firma - Bokföra inventarier

Hej på er!

Jag har drivit min enskilda firma i 3 år nu, men har inte haft nytta av den på senare tid så funderar på att avsluta firman. Jag har en fråga kort och gott gällande mina inköp till företaget.

Måste jag ta upp något av mina inköp/inventarier vid avslutandet utav min firma?

Jag har drivit...