Senaste inläggen

Starta egen bilfirma - några frågor

1. Vilken bolagsform är mest fördelaktigt för handel med begagnade bilar?

2. Genomsnittsvinsten per bil ca 9000:- (endast inköp och sälj, ej reparationer eller rekonditionering)

Enkelt räknat 1 bil säljs per vecka... 36000:- / mån
Efter VMB 28800:- kvar, efter F-skatt 23040:-

På 23040:- skall ja...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ehandel inom skönhet till salu

Nu har du chans att köpa en e-handel inom ekologisk hudvård.
www naturesbeauty se

Butiken har funnits i 3 år och har drivits på sidan av heltidsarbete

Omsättning pendlar mellan 10-20 000 varje månad beroende på hur mycket tid som läggs ner på marknadsföringen.

Butiken har precis blivit uppgrade...

Kategori: Till salu

Fysiska verifikationer på löneutbetalning etc.?

Jag känner mig lite osäker på vilka transaktioner som jag behöver en fysisk verifikation för. När det kommer en faktura så använder man ju naturligtvis den. Men behöver jag skriva ut något dokument som underlag för exempelvis en löneutbetalning? Vad ska jag isåfall skriva ut?

Och samma sak om jag flyttar pengar från Skattekontot till...

Tips vid inkråmsförsäljning

Hej!
Jag har en liten fråga här angående en försäljning av enskild firma.
Det gäller ett övertagande av firma inom familjen mellan mor och dotter.

Företaget står skrivet på dottern, men modern skall ta över företaget och allt därtill.

Det är tänkt att bli en överlåtelse av bolagets inkråm och den enda "kö...

Hur du hittar bra företag i Indien att outsourca utveckling til

Hejsan

Vår startup (www.upcomer.com) började utveckla vår produkt för cirka 2 år sedan. Då vi själva inte kunde programmera och för att vi hade dåligt med pengar så valde vi att outsourca vår utveckling till Indien. Självklart hade vi hört talas om alla risker med detta men efter några misslyckanden och efter flera resor till Indien...

Kategori: Off Topic

Betalning av misstag

Jag har fått in pengar på mitt företagskonto av misstag. Det är mitt fd kund som skickat de till mitt bankgiro. Hon vill ha de tillbacka på ett annat konto än hon har skickad från. Kan jag göra det? Jag kan inte ens se om det är hennes konto. Kommer de fortfarande gälla som retur om jag skickar pengarna till ett annat konto?

Utgifter i enskild firma

Hejsan!

Jag är vissångare och trubadur som är ute och spelar. När jag startade min enskilda firma så fick jag lära mig tumregeln (av rådgivaren på Nyföretagarcentrum) att ca, 50% av det jag spelat in blir min lön.

Jag går efter den regeln och 50% av varje gage ligger kvar på företagskontot för skatter vid årets slut. <...

Bokföra avbetalning på kredit?

Jag köpte en mobiltelefon på månadsvis avbetalning och eftersom jag fick ett "kreditkvitto" på beloppet bokförde jag den som Leverantörsskuld på hela beloppet (kredit) och på mobilkontot samt moms (kredit).

Jag bokför enligt fakturametoden och det är inga konstigheter när jag betalar av på skulden (minska levskuld och ta från bankko...

Div. frågor om AB inför uppstart

Jag överväger att ombilda från EF till AB och en rad frågor har uppstått. Hoppas på att kunna få lite klarhet här via forumet 🙂

Jag har en heltidsanställning hos annan arbetsgivare med inkomst över brytgränsen för statlig skatt och ska driva mitt AB vid sidan om anställningen. Bara jag ska arbeta i AB:et och jag ska vara ensam ägar...

Div. frågor om AB inför uppstart

Jag överväger att ombilda från EF till AB och en rad frågor har uppstått. Hoppas på att kunna få lite klarhet här via forumet 🙂

Jag har en heltidsanställning hos annan arbetsgivare med inkomst över brytgränsen för statlig skatt och ska driva mitt AB vid sidan om anställningen. Bara jag ska arbeta i AB:et och jag ska vara ensam ägare...

Kategori: Nyheter

Konto

Jag har precis börjat sälja musik online via en distributionssida vid namnet Distrokid (registrerat utanför EU). Där går det ej att registrera som företag, utan betalning sker som dig till privatperson via PayPal. Väldigt likt det Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokföra återbetalning av felaktigt betald faktura.

Vid betalning av räkningar betalade jag en faktura till fel leverantör. Fakturan skulle betalas för bredbandskostnad men jag betalde den på fortums elkononto. Vi använder kontantmetoden. Företaget är ett aktiebolag
Bokförings steg 1 är klar. Konto 1930 är krediterad med 1000kr. konto 5121 för el i drift 800kr och ingående moms på 2641.

Utbetalning av lön och resa, efter att ha jobbat åt kommunen

Hej!

För någon månad sen så arbetade jag åt Göteborgs stad och spelade musik på en hel del olika träffpunkter och äldreboenden. Man får ett schema och det är två veckors intensiv turné.

På den lapp jag har om ersättning står det följande:
-Arvode 870:-/spelning och person (vid fakturering 1079:- totalt)
...

Kategori: Allmänt

Varning för Kronans Bolagsjuridik AB

Jag vill varna alla företagare för att undvika hamna i en otrevlig situation.

Kronans Bolagsjuridik AB, Avessa AB och Hills Investment AB är lurendrejeri på hög nivå. Samtliga bolag drivs av samma personer med ett enda syfte att lura företagare på pengar. Jag har själv förlorat pengar på dem. De arbetade tidigare under företagen Sve...

Söker försäljare/delägare

Vårt företag som säljer och designar handgjorda väskor och accessoarer i samarbete med SMEs och kooperativ i Asien söker 1-2 kollegor med ansvar för försäljning mot företag och dylik. Vi söker någon som är intresserad av en mer flexibel arbetsansvar då detta är inte en vanlig anställning utan man har möjlighet att bli delägare/eget företagare.

Kategori: Söker/eftersöker

Värdering aktier efter utdelning

Hej! Ska värdet av aktier i balansräkningen justeras ner efter en utdelning?
Ex: Bolag A äger två aktieposter i bolag B till ett anskaffningsvärde på ex 100 000 kr. Bolag B delar ut 10 000 kr/aktiepost. Bolag A får alltså en utdelning på 20 000 kr som jag bokför som en skattefri intäkt i bolag A. Men vad gör jag då i bokslutet med aktievärde...

Försäkring liten enskild firma

Jag har just startat en liten trädgårdsanläggnings firma (enskilt företag, inga anställda). Vad rekommenderar ni för försäkringar?

Hjälp! Jag har lånat pengar av mitt AB, ovetandes. Vad gör jag?

Har ett nystartat AB och har plockat ut pengar ibland. Trodde det var som att ha en enskild firma. Men nu har jag ju förstått att bara för att jag har pengarna nu och kan sätta in dom i företaget så måste balansräkningen stämma med mitt bankkonto.
Hjälp vad gör jag ? Jag har ingen tanke på att lura staten på pengar. Utan jag vill betala skat...

Tömma momskontot.

Har förstått nu att momskontot ska tömmas. MIn förra hjälp har inte gjort det alls, så jag har nu många tusen på det kontot. Jag ha nu försökt ta mig på min lilla bokföring själv och det går ju hyfsat. Men hur tömmer jag allt de kontot nu så det blir noll ? Det är ju moms som ligger kvar där från ca 1,5 år tillbaka. Någon som kan förklara enkelt fö...

Skaffa företag som 15-åring?

Hej!
Mitt namn är Ida och i år fyller jag 15 år.
Jag har haft den här idén att skapa ett klädesföretag i cirka 1 år.
Det hela började med att jag började få kroppskomplex och det blev svårare och svårare att gå till butiker och handla för att ständigt bli hjärntvättad att smala personer är det som ska gälla. Vart man än går s...