Senaste inläggen

Schablonavdrag kontor i hemmet samt arbetsresor

Har drivit en enskild firma i lite mer än ett år nu men har inte gjort några som helst avdrag för varken kontor i hemmet eller arbetsresor då jag inte förstått exakt hur dessa bokförs och hanteras ekonomiskt, tänkte se om någon kan försöka förtydliga det lite!

Jag såg att jag exempelvis kan få 4000kr i schablonavdrag för kontor i hem...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Var köper lågprisvaruhusen sina varor?

Som rubriken lyder, var köper lågprisvaruhusen sina varor?
Tänker på tex Gkås, ÖoB, lågprisvaruhus på nätet osv.
Inköpskanalerna är ju förstås väldigt breda, men intressant att veta. Antar att man köper upp större varupartier, men från vilka kanaler?

Kategori: Inköp

Hjälp! Hur gör jag med inköp innan start av företaget?

Nyligen har bildat AB och har inte börjat tjäna pengar, men jag håller på förberedda mig all inventarier som jag behöver i Företaget.
Min fråga är, Jag vill köpa en mobil/telefon/ och en data som ska använda i företaget. kan jag betala från min privata ekonom eller på avbetalning sedan bokföra/ redovisa/ i företagsnamn eller hur gör jag?

Korrigera negativt kassakonto.

Hej.

Jag har ett negativt kassakonto i bokföringen eftersom jag många gånger tidigare bokfört kassahändelser på bankkontot.

Jag undrar nu ifall jag kan göra en kontering från bank till kassa med hela beloppet på en gång, eller måste jag gå tillbaka i bokföringen och göra en korrigering för varje gång det blivit fel?

Säljer min verksamhet i utbyte mot aktier, men kan...

Hej,
Jag kommer att sälja min verksamhet, men inte mitt Aktiebolag 1. Försäljningen sker ej kontant utan mot 33% av aktierna i Aktiebolag 2 (ej mitt sedan innan).

I mitt Aktiebolag 1 så har jag haft två mindre verksamheter och kommer att fortsätta driva ena verksamheten vid sidan om samtidigt som Aktiebolag 1 agerar holdingbo...

Handelsbolag med ett utlandsk företag som delägare

Hur och var beskattas ett som utlandskt företag (ungerskt) som är delägare i ett handelsbolag och har ingen verksamhet i Sverige bara i Ungern.

Kategori: Företagande över gränserna

Betala med kontokort ej kopplat till företaget

Jag har försökt läsa på lite om hur man ska bokföra om man i en enskild firma (med förenklat årsbokslut) köper varor på sitt privata kontokort.

1. Bokför en "egen insättning" (2018)
2. Betala för varan med egen insättning (2018)

Man för väl inte i ren fysisk mening över några pengar från sitt privata konto kopp...

Disponering av vinsten

Sitter just nu med bokslut och gör en vinst på ca 300tkr.
Jag har tittat länge på att investera i en byggnad till företaget men det går lite trögt med sparandet av pengar.

Min fråga är: Hur ska jag på bästa sätt disponera vinsten?
Jag vill inte ha en skattesmäll senare men jag vill samtidigt spara så mycket pengar det...

Utdelningskatt

Hej

Jag undrar om man har haft en aktieutdelning så beskattas det med 20%, min undrar är, är det ägaren som ,måste betalar själva utdelningskatten eller bolaget ( om man har AB) kan står för den skatten också.

Tack på för hand

Mark /Z

Kategori: Nyheter

preliminärskatt och egenavgifter

Registrerade nyligen enskild firma och angav då 0 kr i överskott. Nu måste jag skicka ny preliminär inkomstdeklaration.

Behöver något göras för egenavgifter i detta skede eller är dessa inkluderade i nya beslutet som man får för debiterad preliminärskatt, dvs betala angiven summa och det blir rätt?

Outsorcing och Säljhjälp

Hej! Vi är på jakt efter säljare och entreprenörer som är sugna på att växa, starta upp en egen organisation och ta sig an en enkel, attraktiv och väldigt lönsam produkt.

Även etablerade säljbolag som vill ha en seriös och väl organiserad produkt och sadla om.

Vi arbetar inom energi o försäkringssektorn och kör B2B.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Komma runt låg kreditvärdighet och starta AB

Hej!

Det är så att jag skuldsanerar pga strul i mitt liv för många år sedan, jag har drygt 1 år kvar på den och allt flyter på fint. Nu är det så att jag vill starta ett AB så fort som möjligt, då behöver jag ett bankintyg och företagskonto, men ingen bank vill ge mig denna möjlighet, detta trots att jag har aktiekapitalet och inte...

Kategori: Allmänt

Hjälp! Hur bokföra Utländsk källskatt??

Hallå!

Jag har ett AB och har ett Aktie och Fondkonto som jag använder för att placera pengar som vi har över på lång sikt. Min verksamhet är inte handel av finansiella instrument, och har inte det inskrivit som biverksamhet eller dylikt.
Jag köpte aktier från USA i detta konto, men så visar det sig att dom har utdelning varje...

Sociala medier, marknadsföring som leder till försäljning?!?

Hej
Mitt namn är Rickard Ankarsund. Sedan några år tillbaka har jag drivit mitt företag SF-Rehab på halv/semifart. Något jag nu bestämt mig för att ändra på.
Men då budgeten jag har för marknadsföringen är minimal eller snarare obefintlig så behöver jag vara kreativ. Jag har under drygt 2 års tid försökt sätta mig in i marknadsföring...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Har du en ledig lokal? Annonsera ut den kostnadsfritt här!

Har du en ledig lokal?

Vi lanserar en helt ny sajt för lediga lokaler - och vi gör det möjligt för er som har lediga kommersiella ytor att synas med dessa helt kostnadsfritt!

[attachment=280]m2finder_2016-08-22.jpg[/attachment]

Nå tusentals användare med ditt/ dina objekt.

Vi samarbetar m...

Kategori: Nyheter

Min Kompanjon har lurat mig

Kaos!!! Har haft ett företag i sex år med en väninna. Hon har skött bokföringen i vårt AB och vi har en revisor. Nu har jag upptäckt efter sex år att hon lurar mig sen vi öppnade. Tagit ut lön trots mamma ledighet, betalat in tre ggr så mycket pension till Collectum till sig själv som till mig. Köpt massa privata saker till sig själv och sina husdj...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföra inköp av varor utanför EU

Hej,

Jag försöker få en sak klart för mig när det gäller import av varor utanför EU och momsen för dessa.

Säg att jag inporterar en vara och att jag betalat 10 kr för den varan. När jag sedan ska sälja den vidare ska jag då räkna med att jag minst måste sälja den för 12,5 kr? Dvs ska jag lägga på moms med 25 %. Eller k...

Bedriva "hobbyverksamhet" i aktiebolag med kapital

Hej medlemmar,

Om jag har ett aktiebolag, som hittills bara ägt och förvaltat värdepapper, finns det några hinder eller andra saker att tänka på om jag vill ändra verksamheten så att jag kan bedriva "hobbyverksamhet", t.ex. utveckling av programvaror/appar? Dvs. min verksamhet drivs utan anställda och löner och utan något vinstintres...

Fråga angående PayPal-avgift, valutakurser mm.

Jag tar emot betalningar via PayPal i andra valutor än SEK. De omvandlas inte direkt, då jag har satt upp flera valutakonton. Är väl medveten om att intäkten ska omvandlas till svensk valuta när man sedan bokför och jag har valt att använda mig av xe.com för den typen av omvandling. Nu till problemet: PayPals egna valutakurs när man sedan vill över...

Reda ut frågor - enskild firma

Hej
Kan någon hjälpa till med frågor om enskild firma ?

1)
Om man har enskild firma och skall göra en överlåtelse av firman via ansökan till bolagsverket.
Ska då den nya "ägaren" till företaget starta ett nytt bolag eller flyttar man bara över "ägandeskapet" till ett
annat org.nr dvs den nya äga...