När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag använder Nordea Business Gold (kreditkort på företaget) och har ett AB med F-skatt, faktureringsmetoden och månadsmoms. Jag använder Fortnox.
Ett par gånger har jag fått en faktura från en leverantör som betalas med kreditkortet. Ett exempel är Vistaprint: Den 30 augusti köpte jag trycksaker för 500 kr. Jag betalade med kreditkortet, fick en faktura och ett kvitto. Den 10 september betalade jag kreditkorts på totalt 500 kr. Hur ska detta bokföras?
Fakturadatumet är 30 augusti, betalningen till Vistaprint skedde 30 augusti men mitt företagskonto belastades först 11 september.
Jag registrerar leverantörsfakturan i Fortnox och väljer då 500 kr DEBET på konto 5930 (Reklamtrycksaker och direktreklam) och 500 kr KREDIT på konto 2440 (Leverantörsskulder). Jag väljer direkt att göra en slutbetalning på fakturan och här blir det klurigt. Fortnox låter mig bara välja konto 1920 (Postgiro) eller 1930 (Bankgiro) som konto för betalningen. Jag väljer mitt företagskonto (1930) och får sedan manuellt redigera betalningspostens KREDIT från konto 1930 till mitt kreditkortskonto 2410.
Den 10 september kommer kreditkortsfakturan, jag betalar den och bokför som 500 kr DEBET på 2410 och 500 kr KREDIT på företagskontot (1930).
Är detta korrekt hantering? Varför får jag inte välja mitt kreditkortskonto 2410 när jag väljer att betala fakturan i Fortnox? (detta kanske är en fråga till Fortnox-supporten iofs)
EDIT: Den här tråden kanske hamnade i fel forumdel. En moderator får gärna flytta den rätt. Tack!
Hej,
Det blir ju korrekt i bokföringen som du beskriver.
Du kan dock välja vilka olika möjligheter till betalning du vill ha och vilka konton de avser i Fortnox. Under inställningar någonstans. Betalningar kanske? Då kan du lägga till och ta bort.
Tack Johan, det ser ut att bli helt rätt men det är skönt att få det bekräftat. Jag hittade precis den inställningen du pratade om, toppen! Det verkar fortfarande som att Fortnox tycker att 1930 är Bankgiro och 1920 Postgiro men jag fortsätter köra på 1930 ändå och har döpt det till "Företagskonto". Men nu har jag gjort så jag kan välja mellan 1930 eller 2410 när jag betalar fakturor.
Om du går in på inställningar- leverantörsfakturor - betalsätt och betalningsvillkor så kan du ändra texten till tex Bankkonto. (samma ställe som du la till 2410)