Senaste inläggen
Royaltyfrågor - hur bokför jag och betalar ut?
Har lite funderingar kring royalties. Får in en del royalties till mitt aktiebolag , både för mig själv men även för andra (förlagsverksamhet). |
|||
Ta en dörrinstallation på företaget?Jobbar heltid som youtuber (skapar videos och livestreamar) vilket jag då har en enskild firma till och har en liten studio i en del av mitt rum med green screen, ljudinspelningsutrustning, studiolampor och lite annat sådant. Flyttade nyligen in en bostadsrätt som jag ska dela med en kompis och då jag tagit vardagsrummet som mitt rum så är probleme... Kategori: Inköp |
|||
Unikt Virtual Reality-koncept söker finansiering
Företaget Virtual eTraining Software lanserar återigen ett nytt unikt och skalbart bildkoncept, www.taggis.com, med kunder såsom Norwegian, SAS och Air Berlin m.fl. Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag |
|||
spärrad bankräkning, redovisa vart?För att få en hög ränta på bankräkningen har jag spärrat konto 1974, med en uppsägningstid av 3 månader. Behållningen representerar en slags överskottslikviditet för bolaget och Jag undrar över om det egentligen är möjligt att redovisa behållningen som Bank i årsredovisningen eller kanske under övriga kortfristiga placeringar kanske? |
|||
Både momspliktig och icke momspliktig verksamhet
Hej, |
|||
Kan jag få ersättning från företaget
Jag håller på att starta igång ett företag med en vän. |
|||
Avveckla för att slippa köpa ut?
Hejsan, |
|||
Kontering vid vidarefakturering
Jag har redan ställt denna fråga i en annan tråd men då jag ej fått svar och det börjar brinna i knutarna att få detta rätt så ställer jag en ny fråga här. |
|||
Vad tycker ni om min affärsidé?
Jag har en affärside som jag behöver input på. Idéen är följande: Kategori: Affärsidéer |
|||
Bokförings- och kvittofrågor inför start av enskild firma
Hej allihopa! |
|||
Avdrag för att jobba i hemmet, mindre än 800hHej, jag jobbar från hemmet (hyresrätt), undrar om och hur mycket jag kan göra avdrag för kontoret. Och hur beräknar jag ytan jag använder - räknar jag bord, stol och bokhylla? Hyresrätten är skriven på makan och jag kommer jobba färre timmar än 800/år. |
|||
När betalar jag in Skatt till Skatteverket för mitt aktiebolag?
Hej |
|||
Byggtjänst från annat EU-land i SverigeHej, ska bokföra en leverantörsfaktura från ett Litauiskt byggföretag för byggtjänster utförda i Sverige (de har fakturerat i kronor och inte lagt på någon moms). Vi är också ett byggföretag. Jag pratade med Skatteverket och de sade att det skattemässigt ska behandlas exakt som om det var ett svenskt byggföretag vi köpt tjänsten av, det vill säga d... |
|||
Starta AB och sälja min enskilda firma till AB
Hej, |
|||
Bokföra inbetalningar av moms, soc. avgifter och personalskatt
Hej, |
|||
Aktiekapital vs initiala kostnaderJag är på väg att registrera ett AB som kommer att överta verksamheten från min enskilda firma. Jag hade tänkt mig ett initialt aktiekapital om 390000 kr vilket jag baserar på att mina initiala kostnader blir ca 360000 kr och jag därefter har fasta intäkter som överstiger de löpande kostnaderna direkt (samma som i min nuvarande enskilda firma). Nu... |
|||
Fakturera en försäljning som reär registrerad i kassa-apparaten
Jag bokför åt en restaurang. När gästen vill betala via faktura så är notan redan registrerad i kassan specad på mat och dryck med olika momssatser. Istället för att slå ut notan på kort el kontant så finns alternativet faktura. Man får då även ut 2 kvitton. När jag bokför kassarapporten så hamnar fakturabeloppet som en kundfordran på 1511. |
|||
Bluffaktura BolagsupplysningenBolagsupplysningen är idag ett välkänt blufföretag. Men vad händer om ett företag av misstag har skrivet på deras så kallade avtal, som enligt lagen inte kan betraktas som bedrägeri, och sedan bestrider alla fakturor och inkassokrav. Enligt blufföretagets egna villkor så kommer de att stämma det bestridande företaget i Estnisk domstol eftersom dera... |
|||
Hur bokföra avskrivningar vid inköp av varor (4000, 4515, 4545)
Har lite problem med att få till avskrivningar i samband med årsbokslut och hoppas få hjälp och tips. |
|||
PostNord Delivery Checkout ModulevConnect har i samarbete med PostNord utvecklat en helt ny leveransmodul som samlar PostNords alla leveransalternativ på ett ställe, vilket gör det mycket enkelt att installera dem på din webbshop. Du väljer bara vilka leveransalternativ du vill erbjuda dina kunder, så fixar modulen resten. Modulen är kostnadsfri och vi hjälper er att installera sa... Kategori: Nyheter |
|||