Senaste inläggen

Behöver råd ang ränteavdrag

Hejsan,
undrar om någon skulle kunna ge mig råd hur jag ska göra med mina ränteavdrag i deklarationen.
Det rör sig om ca 40 000 kr
Taxerad inkomst för 2016 ca 50-60 000 kr (vet ej exakt än) Detta är inkomst av tjänst som har beskattats med 30% skatt då det är extrajobb.
Inkomst från näringsverksamhet 0 kr (ingen vinst)...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Utbetalning av bonus för något som inte är en anställning

Hej,
. Vi är en marknadsplats där företag rekryterar kandidater När kandidaten blir anställd så ger vi kandidaten en bonus som grattis till anställningen. Kandidaten registrerar sig alltså endast och har inget med oss att göra.

Idag tolkar vi det som att vi behöver betala arb.avg och skatt etc men tycker samtidigt det låter m...

Skriva köp- och leveransvillkor

Hej!

Hur ska jag kunna mina egna köp, leverans och allmänna villkor? Finns det jurist för detta? vad kan det kosta?

Tacksam för all info jag kan få gällande detta, har suttit och funderat vad som gäller för mitt företag men att formulera detta proffsigt, det är en annan sak.

Kategori: E-handel

Köp av tjänster mellan företag?

Behöver hjälp!

Vi har köpt en webbdesigntjänst från ett företag och är inte nöjda med deras arbete. Motsvarar inte allt det vi hade tänkt oss, sedan helt plötsligt får man veta att det man vill ha skall kosta 7 gånger mer, trots att vi tydligt skrev i ett meddelande till de vad det vi är förväntar oss och vi fick en prissättning för...

Kategori: Allmänt

Boka bort leverantörsskuld utan känt ursprung

Hej!

Jag har en leverantörsskuld på konto 2440 som "hängt med" sedan 2012 i bokföringen och då som ingående saldo men som jag inte kan hitta något underlag till eller ursprung för. Hur kan jag bokföra bort denna leverantörsskuld på bästa sätt så den inte ligger kvar som skuld?

Bokföring av ändring samt försäljning av inventarie

Hej

jag har två frågor jag undrar om. Jag driver en hästverksamhet med tävling och uppfödning.

Fråga 1.
Jag har ett släp med ett återstående värde på på konto 1210 på 8000. Nu sålde jag det för 17000. Hur bokför jag detta? Gör jag en bokning när försäljningen sker som vilken sak som helst och så justerar man avs...

Hur stort utrymme behövs? Webbhotell.

Hej! Jag ska bygga en egen hemsida (jag har ingen större budget och vill inte betala mer än 200 kronor i månaden och tänker därför göra detta själv). Det finns ju så många alternativ.

Jag har fastnat för en amerikansk tjänst där man på alternativ 1 får obegränsad bandbredd och 10 GB lagringsutrymme och på alternativ 2 får 10 GB band...

Kategori: E-handel

Bokföra ersättning av bilförmån

Hej,

Har en fast anställning och driver ett AB vid sidan om. Har planer på att skaffa en förmånsbil och vill få ned förmånsvärdet till 0 kr genom 1) nettolöneavdrag samt 2) ersätta med privata skattade pengar från min huvudanställning.

Att bokföra nettolöneavdrag förstår jag. MEN hur bokför jag pengarna som jag betala...

Avskrivning av firmabil med förlust. Katastrof?!

Hej,

Jag skriver anonymt för att inte skada företaget jag har eller oroa de som har anknytning till firman.

Hur som helst driver jag ett företag inom transportbranschen. Nyligen rasade en motor i ett av mina fordon. Jag hade då två val; antingen byta motor till en kostnad av runt 60 000 kr eller att sälja fordonet för...

Bokföring av arbetsgivaravgifter vid årskiftet

Hej, jag har betalt arbetsgivaravgifter i januari för decemberlönen och bokförde i januari men programmet bokförde verifikationen automatiskt med datumet 24/12 vilket jag tycker är fel. Märkte nu när jag gör en avstämning.

Jag arbetar med kontantmetoden. Kan jag bara annullera bokförd post och lägga verifikationen på januari. eller...

JAMStack grupp för webbplats ägare

Nu startar vi JAMStack gruppen som riktar sig till alla som äger eller tänkt bygga en webbplats, blog eller e-handel och vill hitta den bästa lösningen. https://www.facebook.com/groups/jamstack/ (engelska)

Alla vet ju hur fruktansvärt tidskrävande det kan vara att hantera ett WordPress eller Joomla CMS förutom alla kostnader för host...

Kategori: Nyheter

Enskild firma - frågor om moms

Hej allihopa!

Går i tankarna att starta en enskild firma för att driva en mindre verksamhet utöver mitt vanliga jobb. Jag har en fråga angående moms som jag hoppas att få svar på 🙂, jag tänkte ställa frågan genom ett exempel:

Jag tillverkar en produkt som kostar mig i material 5000 kr inkl moms. Denna produkt s...

Momsdeklaration vs öresavrundning

Hej.
Har enskild firma och använder årlig momsdeklaration. Har precis gjort momsdeklaration inför bokslutet och ska bokföra momsomföring innan jag börjar med bokslutet.

Man ska inte använda ören i momsdeklarationen så alla fält som fyllts i på momsdeklarationen har varit med örena "avklippta", ej avrundade.
Då detta ibl...

För feg för att ringa? Mejla istället eller anlita säljare?

Tja! Jag är på gång att starta ett företag av en produkt. Jag tycker bara att det är så fruktansvärt jobbigt att ringa telefonsamtal. Jag vet, är man företagare måste man våga. Hur som, tror ni det fungerar att mejla chefer på företag eller krävs det telefonkontakt och mer aggressivitet för att nå fram? Jag vill sälja till företag men kan själv upp...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

HVB hem för barn och unga

Är det någon här som har erfarenhet av hur man fyller i ansökan till IVO för att starta ett stödboende för barn och unga (16-20 år) och som har blivit beviljad att starta. Vi har lokal, bygglov och brandskyddet klart. Psykolog och erfaren personal finnes, men har svårt att få ihop ansökan.
Tacksam för hjälp och råd.

Kategori: Söker/eftersöker

Nollställning mot Eg Kapital 2010

Är nu inne på Nollställning mot eget Kapital och vad jag kan förstå, så borde det bli så här:

K2010 6000 D2011 6000 (eg varuuttag)
K2010 2000 D2013 2000 (eg pengauttag)
D2010 8000 K2018 8000 (eg insättning)
D2010 XXXX K2019 XXXX (då jag gått med vinst :bravo)

blir det rätt?????? :OMG 🙂 , känns...

Öresdiff i balansrapporten!

Hej!

Jag har suttit i åtskilliga timmar med bokslutet för 2016 men balansrapporten balanserar inte. Jag har omfört momsen hittills, till konto 2010 (enskild firma).

Det finns en diff på 27öre som låg under momskontona tidigare (27öre momsskuld), men som efter omföring av momsen nu har flyttat till konto 2010. Detta inn...

Får jag klumpa ihop flera mindre inköp på en verifikation?

Som rubriken lyder, får jag klumpa ihop mindre inköp på en verifikation?

Exempel, vi besöker samma kund väldigt ofta och parkerar utanför dem. De blir väldigt många verifikationer om vi ska bokföra varje parkering som kanske kostar 20 kr. Det vore praktiskt om jag fick bunta ihop dem och bokföra dem månadsvis. Så vad kan/får jag göra...

Är det här en bra affärsidé?

Hej!

Jag vill starta företag. Jag är 15 år gammal och fyller 16 i år.

MItt idé är att starta en webshop där målgruppen är tjejer ( mellan 13 - 25 ungefär? ) . Det lilla speciella jag tror kommer vara unikt med min webshop är hur jag vill marknadsföra företaget. Jag tänker mig såhär: inga krav på hur modellerna ska se...

Kategori: Affärsidéer

Aktiebolag; ge bort tillfälligt?

Av olika anledningar kan jag inte starta ett eget företag just nu, bland annat på grund av min nuvarande anställning som kommer gå ut vid årsskiftet 2017. Jag vill dra igång aktiebolaget redan nu, och undrar hur jag ska gå tillväga? Notera att jag inte ens får sitta med i styrelsen. Jag funderar på att starta företaget i min frus namn, men från jan...