När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hur länge låter man en potentiell kund fundera på en deal?
Anonym
Hej!
Säljer en tjänst som skapar en produkt åt små företag som sparar dem tid. Jag träffar företagsägarna personligen och berättar om min tjänst.
Jag var på träff i måndags och han var intresserad men ville fundera på det ett tag. Ville höra med ett företag i samma byggnad om de skulle dela på kostnaderna. Iallafall så tänkte jag titta förbi på fredag. Jag skulle kunna vänta länge då jag egentligen studerar. Men vill ju gå vidare till nya potentiella kunder. Ska jag låta han fundera så länge han vill men då träffa en ny potentiell kund under tiden?
Hej, har du möjlighet att ta fler än en kund åt gången? I så fall finns väl inga hinder att träffa fler kunder?
Lycka till
Anonym
Hej!
Tack för svar!
Absolut skulle jag ha tid och möjlighet att ha 2 kunder samtidigt, men tänkte värdera att varje kund skulle få all tid och känns sig speciell, men det kanske går att lösa ändå :)
mvh
Hallå!
Bra fråga, finns flera därute som faktiskt aldrig kommer någonvart just för att de inte inser hur viktigt det är att "äga återkomsten"
Enkelt förklarat så är det såhär, ju längre du låter kunden vänta ju kallare blir han eller hon.
Det du måste göra är att bli lite "hårdare" i ditt sälj, med "hård" så menar jag inte att du ska tvinga fram ett svar utan at du behöver visa att du ligger i framkant och är mån om allas tid.
Det värsta som finns är för en kund att få ett förslag som inte har någon tidsbegränsning, för då hamnar det i en "icke prio"-hög vilket gör att den glöms bort, faller mellan stolarna och när den väl förs på tal så kommer en känsla av olust upp för att man inte har tagit tag i saken.
Hjälp kunden att slippa denna känsla genom att efter varje presentation som leder till att kunden vill prata med andra alltid ställa följande frågor:
1. "Hur många är ni som fattar beslutet?"
2. "Kan jag rent av prata med/ träffa de andra för att svara på frågor han eller hon har så att ni när ni pratar är på samma nivå?"
3. "Om det enbart varit upp till dig, hade du kört då eller finns det något jag missat som gör att du känner dig osäker på värdet?"
4. "När har ni hunnit kolla på detta?" (anteckna datum och bestäm tid för återkomst)
På detta vis har du fått reda på 2 viktiga saker: Är kunden seriöst intresserad och finns det något du missat i din presentation som han eller hon behöver få förtydligat?
Dessutom så gör du alla en tjänst genom att veta när du ska återkomma, som en extra touch så lägg gärna till:
"Bra, då återkommer jag dag *datum och tid* tills dess vill jag att ni svarat på döljande frågor: "3 frågor som har med behovet av din produkt att göra eller som har med själva tjänstens värde att göra"
Det du gör nu är att du dessutom ber om en motprestation, och hur märkligt det än låter så är det enklare att få företag att göra något för dig än att återkomma till företag som inte behöver göra något alls, för du visar att du är viktig, seriös och professionell vilket företag uppskattar, glöm inte att du är där för att hjälpa dem med sin utmaning som du har en lösning på, de uppskattar att du involverar dem i processen och när du väl har gjort det, så är det mycket lättare för dem att svara ja eller nej på frågan "är detta något för oss"
Lycka till med din försäljning o kolla gärna in mina artiklar om ämnet sälj :)
Rasmus Biasi - Otålig, envis och fylld av komplex
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.