Hej!
Undrar hur kan jag bokföra inköp av en äldre bil för 28500 kr. - konto 1241? eller som inventarier? Märkligt men på fakturan står att det är momsfritt, alltså momsen var 0%.
I fall skall man bokföra på konto 1241, hur gör man sedan vid bokslutet?
Tack på förhand
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Hej .
Jag är i uppstarten till ett företag där jag ska sälja varor via Amazon jag kommer använda mig av amazons tjänster så dom kommer sitta på hela mitt lager och sköta logistik och kundservice.
Alla mina varor skickas direkt från min kontakt i Cambodia till USA dvs mina varor nuddar aldrig svensk mark .
Kategori:
|
|
Hej!
Jag finner att dubbelkonto är meningslöst och är inte utformat för bokföring i våra moderna samhällen. Varför kan man inte forma en redovisning som är odubblad?
Kategori:
|
|
Om ett AB ska starta ett dotterbolag så är aktiekapitalet ej avdragsgillt om jag förstått det rätt. Det betyder att skatt dras på beloppet?
Om företaget går med ca 70k i vinst så blir det ca 50k över efter skatten dragits av. Då kan dessa redan skattade pengar användas för att starta det nya AB:et - har jag förstått det hela rätt då?...
Kategori:
|
|
Hej,
Jag undrar om jag gör rätt.Har bokat några leverantörsfakturor på reservdelar.Nu har jag lämnat tillbaka en del reservdelar och fått en kredit för detta från leverantören.Jag har bokat dessa som ny inkomst och använt 3791 återbetalning.,är detta rätt egentligen? eller ska man göra detta på annat sätt?Jag använder mig av Zervant programm...
Kategori:
|
|
Jag har sen ett tag tillbaka en webbshop som pga flera olika anledningar inte vuxit som den ska. Vissa anledningar kan jag inte ha hjälp med här men en av anledningarna är att min ehandelslösning (visma webshop) inte passar det jag behöver och det kommer inte fungera alls när jag blir större och den går inte att utveckla (mycket).
Va...
Kategori:
E-handel
|
|
Hej,
Det är så nu att jag köpte aktiebolah för några månader sen. Sen har jag ändrat det på mitt namn osv. Idag gick jag till bank för att öppna företagskonto. Fick inte... De sa att det är nåt fel för att vi gjorde allt detta utan aktiekapital. Asså när vi köpte så gick vi jätte långt utan aktiekapitel. Jae lost. Vad ska man göra? K...
Kategori:
Finansiering, Riskkapital och Bidrag
|
|
Hej!
Har en idé att sälja Facebook sidor till småföretagare såsom restauranger, frisörer städ/servicefirmor, bil och moped mekaniker m.m.
Varför?
1. Tjäna extra pengar
2. Lära mig sälja bra, speciellt anpassa mig till olika typer av människor. Lite skillnad på bilmekanikern och hårstylisten.
Kategori:
Affärsplanen
|
|
Hej,
Jag har fyllt i Skatteverkets "Förenklat årsbokslut" online. När man gör det ber de en fylla i sista verifikatnumret i ens bokföring (#42 i mitt fall). Anledningen till det är att när Skatteverkets formulär sedan spottar ur sig alla bokslutsunderlag du fyllt i så räknas de som verifikat också, så du får t.ex. #43, #44, #45, #46 som en P...
Kategori:
|
|
Hej!
Någon som har koll på hur man bokför drivmedel som köpts inom EU när man varit på tjänsteresa med sin leasingbil? Gäller enskild firma.
Mvh Christoffer
Kategori:
|
|
Hej!
Vi har fått en faktura från Fora som avser de slutligt rapporterade lönesummor för 2016, samt preliminära lönesummor för 2017.
Jag har satt hela beloppet på konto 7410, och sedan 24,26% av det fördelat på kontona 2514 och 7533.
Dock finns det även med "Ränta vid avräkning" på fakturan på ca 200kr. Vad är detta för ränta?...
Kategori:
|
|
Jag har en fråga som är lite petitessig men jag vill göra rätt. Det gäller enskild firma med måleriverksamhet. För att lösa lunchen när jag är ute på måleriuppdrag har jag köpt en mikrovågsugn som jag planerar bokföra som förbrukningsinventarie. Hur gör jag med engångsmaterial som tex papperstallrikar. Är 5490 (Övriga förbrukningsinventarier och fö...
Kategori:
|
|
Jag är ny på det här med företagande och blir inte klok på det här med momsen.
Alla förklaringar om moms verkar solklara. Skillnade mellan utgående moms och ingående moms betalar jag till staten. Enkelt! I alla exempel som går att läsa om så tas momsen med i alla affärer som görs (både köp och sälj), men i verkligheten så funkar det...
Kategori:
|
|
Jag har fått en utbetalning från ett företag jag anlitade för att sälja biljetter till en konsert.
Då deras tjänster kostade1000 kr ex moms och 250 kr moms. När jag sedan fick utbetalningen var dessa pengar avdragna från min summa jag tjänade på biljetterna.
Hur bokför jag detta?
MVH Adam
Kategori:
|
|
Hejsan.
Jag har en uppgift jag skulle önska någon snäll varelse kan hjälpa mig med, har nämligen prov på liknande uppgifter nästa månad.
Max är en idrottsintresserad kille som fått en idé om att starta ett friskvårdcentrum för överviktiga pojkar i åldern 15-23 år. Under det första året räknar han med att sälja tränings...
Kategori:
|
|
Jag är 23 år gammal och har 30 tkr i bruttolön utan förmåner som anställd, jag har arbetat helt ensam på min position som automationstekniker/behörig elektriker/programmerare + allt möjligt tekniskt vilket har satt mig i en sits där min arbetsgivare värderar min kunskap inom företaget högt och när jag sa upp mig blev jag erbjuden en chefsroll med 3...
Kategori:
Allmänt
|
|
Hej!
Har ett AB och har nyligen leasat en lätt lastbil, Ford Transit.
Hur och på vilka konton bokför jag leasingen.
Dels första förhöjda avgiften och sedan den löpande leasingkostnaden.
(Första förhöjda hyran är 65 435 kr inkl. mom)
Kategori:
|
|
Hej.
Jag vill starta ett litet nichat grossistföretag för kontorsprylar som endast kommer erbjuda ett litet antal produkter.
Efter kontakt med ett företag som säljer stora volymer kontorsprylar till andra företag så verkar de villiga att köpa av mig om jag lyckas sälja samma produkter till ett lägre pris än vad grossisterna gö...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Hej!
Har anlitat ett frakt bolag som har försenat mina frakter på grund av att de har brustit i sin interna kommunikation (detta vet jag för att jag har tagit del av mejl konversationer) där olika parter nu skyller på varan och chefen gör sig oanträffbar.
Förseningen av frakten som innehåller varor som ska säljas har...
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Hej,
Jag har köpt en fastighet dels via ett förvärvslån i mitt moderbolag.
Efter några månader vill jag "flytta ner" detta lånet från mitt moderbolag till dotterbolag (Ok enl revisorn).
Jag får bättre villkor på lånet och har bättre pengaflöde i dotterbolag.
Hur bokför jag detta?
Kategori:
|
|