Senaste inläggen

Eget uttag Handelsbolag

Hej!

Behöver lite hjälp hur eget uttag funger i ett Handelsbolag. Vet inte om jag tänker rätt eller inte, skulle uppskatta ifall någon kunde förklara vissa grejer.

Ponera att jag har 12 000kr i mitt HB och jag vill nu göra ett eget uttag.

- Jag räknar med att 50% går till skatt samt egenavgifter.
...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur lösa arbetstid och lön vid lägerverksamhet?

Hej

Jag har funderingar på att dra igång lägerverksamhet med barn, och kommer då behöva förstärkning från andra.
Jag har försökt surfa runt en hel del, men lyckas inte hitta bra info.

Hur löser man det arbetstidslagen vid lägerverksamhet? Säg att jag skall annorda lägeraktiviteter 6 dagar i veckan.
Måndag...

Kategori: HR - Personalfrågor

Nettolöneavdrag för tjänstebil

Hej,

Jag har nyligen skaffat tjänstebil på mitt AB (ensam i bolaget).
För att undvika förmånsbeskattning så har jag höjt min bruttolön och sen vill jag göra nettoavdrag för hela förmånsvärdet och därmed inte ha någon förmån.

Jag har kollat men hittar olika sätt.
Hur skall detta bokföras?

An...

Två namn i Bolagsverket ?

Hej Allihopa,

Jag har en enskild firma, och jag vill använda ett nytt varumärke för marknadsföring namn (önskar att registrera det, innan jag använder det).

Kan jag lägga till ett namn till mitt bolagsverk?
eller måste jag registrera det som ett varumärke hos Patent- och registreringsverket?

Vad f...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Styrelsens ansvar vid konkurs

Styrelseordförande och styrelseledamot lämnade styrelsen strax innan konkurs.
Slipper de "solidariskt betalningsansvar" för skatter?

Var nu ensam kvar som styrelseledamot och sitter med skatteskulden,,,,,
Vad gäller?

Import från Thailand till Sverige

Vad är det för regler tull/moms/skatt om man importerar varor ifrån Thailand till Sverige. Ex massageolja liniment ?

Kategori: Företagande över gränserna

Skaffa sjukförsäkring då man redan har en diagnos

Hej,

Jag har precis startat eget AB och tänkte skaffa tjänstepension med premiebefrielse samt sjukförsäkring (obs frågan gäller ej sjukvårdsförsäkring). Jag har sedan tidigare konstaterad artros i ena axeln men är fullt arbetsför. När jag nu villa skaffa dessa försäkringar på Folksam så vill de ge dem till mig med en klausul som säge...

Kategori: HR - Personalfrågor

Starta företag med skulder

Vill starta bolag.
AB eller KB

Men har skulder till KFM. Kan KFM kräva bolaget för mina personliga skulder?

Hur funkar det med moms och Rot/Rut?
Tar KFM dessa pengar?

Tacksam för svar

Mvh Claes Krantz

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Driva webbshopp som egen anställd

Är det någon här som driver webbshopp genom en egenanställning?
Funkar de ens ?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Min delägare ger inte BF & vill sälja sin andel till överpris.

Hej
Jag och min väninna köpte ett AB för 4 manader sedan. VI har inget skrivet mellan oss, mer än den sedvanliga hembudsklausulen och en förköpsrättsklasul från säljaren.

Min väninna skulle enligt muntlig överenskommelse sköta bokföring, fakturering, löner och jag skulle driva verksamheten. Hon har under dessa fyra månader beg...

Skuld inkommande följesedel hur boka bort ?

Hej, jag har en gammal följesedel som jag inte hade bokat mot leverantörsfaktura, problemet är att jag inte får bort denna skuld . (den har hängt med sen förra året ) Nu är det snart dags för bokslut och den kommer med på balansrapporten.

Den är uppbokad på konto 2995 , (se bild) finns det nån vänlig själ som kan skriva (helst exakt...

Tjänst eller vara?

Hej, nystartade företagare här.
Håller på med Tryck, profilering och trycksaker.

Vad jag förstått det så är allt som finns fysiskt en vara. Allt annat är tjänster.
Hur är det om man trycker på tex skylt, blir det en vara eller en tjänst då? Eller både och? När blir det isåffall en vara, för alla varor man säljer innebä...

Senior.se - sajt för köpstark målgrupp

Digital plattform för landets köpstarkaste målgrupp - seniorerna.
Vill man vända sig till seniorer och pensionärer så finns det inget bättre domännamn i Sverige än "senior.se".
Sajten omsätter idag cirka 500 000:- / år men potentialen är enorm.

Säljes antingen som sajt eller som enbart domän.
290 000:- eller h...

Kategori: Domäner till salu

Hetaste trenden för män!

Den växande skäggbärande befolkningen i både Sverige och internationellt har också gjort att skäggproduktsbranschen exploderat, och det är svårt att hitta någon idag som inte tar hand om sitt skägg och vårdar det minst lika bra som håret på huvudet. Skäggolja, skäggvax, skäggschampo, speciella kammar och borstar har skapat en hel livsstil. Vi på HK...

Kategori: Off Topic

Hår och skäggprodukter!

Den växande skäggbärande befolkningen i både Sverige och internationellt har också gjort att skäggproduktsbranschen exploderat, och det är svårt att hitta någon idag som inte tar hand om sitt skägg och vårdar det minst lika bra som håret på huvudet. Skäggolja, skäggvax, skäggschampo, speciella kammar och borstar har skapat en hel livsstil. Vi på HK...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

tvinga mig och stänga pga av renovering

hej...hyr en lokal och driver en rörelse. En byggfirma bygger en hus 92 cm från min lokal. Nu vill dom att jag ska stänga min rörelse för att dom ska åtgärda brandskyddsåtgärder! Vilka rättigheter har jag som hyresgäst och vad kan jag kräva av min hyresvärd? Kan han tvinga mig och stänga min rörelse för att dom andra ska ha tillgång till min lokal?...

Bokföra Patreon

Driver enskild firma och tänkte börja använda tjänsten [URL="https://www.patreon.com/"]Patreon[/URL] på min hemsida så att läsare kan donera pengar om dom vill. Är det någon som har erfarenhet av Patreon som kan förklara lite hur ni bokför och deklarerar?

Så som jag förstår det fungerar Patreon så här:

[ul]
[l...

Vad räknas som aktiekapital?

Hej,
aktiebolaget har 50000 kr aktiekapital o varor i lager med ungefär 100000 kr. Allt allt betalades. Företaget har ingen lån. Alla fakturor betalas också.

Fråga nu är: Hur större är aktiekapital? Kommer det att inkluderas lager med värde 1000000 kr till aktiekapital eller inte?

Tack så jätte mycket för hjälpe...

Bokföring av TryggPlans olika delar i AB

Hej,

Ska i aktiebolag bokföra månatlig betalning till TryggPlan (främst pension).

De olika delarna är:

Ålderspension
Sjuk
Premiebefrielse
Familjepension
Vårdförsäkring
TGL
Olycksfall

Vet någon vilka konton man ska fördela dessa olika delar på?

Bästa sättet att marknadsföra sig för runt 10 tusen kr?

Hej gruppen,

Som rubriken skriven " Bästa sättet att marknadsföra sig i Malmö

Jag funderar på att marknadsföra mitt nya företag Malmo Maids and Home Services som sysslar med hemstädäning, flyttstädning, barnpassning, flytthjälp, snöskottning och trägårdsarbeten.

Jag vill helst avbetala med cirka 1000kr/m...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring