Senaste inläggen

Är det lönt?

Hej,

Jag undrar om det är lönt att ta extra lön (utöver lön tagen till 30% skatt) eftersom det höjer lönebaserade underlaget för utdelning åter efter.

Jag driver AB, är enda anställda och tar ut lön upp till första gränsskiktet (30%)

Ett exempel är att jag tar ut extra lön 100000kr vid årets slut för at...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Söker säljare som vill utöka sin portfölj med hundtillbehör

Säljare med F-skattsedel sökes för försäljning av hundtillbehör omgående inför julhandeln.
Vi vill nu expandera vår organisation med en rutinerad säljare. Tanken är att du arbetar med försäljning av våra produkter som egna företagare där ni då har egna återförsäljaravtal med oss.Ni ansvarar för er egen försäljning via telefon och genom be...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur når jag bäst vårdpersonal?

Jag ska marknadsföra min föreläsning, som handlar om bemötande inom psykiatrin ur ett patientperspektiv. Föreläsningen riktar sig till personer som arbetar, eller kommer att arbeta, inom psykiatrin. Potentiella kunder är exempelvis landsting, privata vårdföretag och universitet. Jag hade premiär för föreläsningen för drygt två veckor sedan, då på e...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Förlust och vinst i bolaget

Hej, jag undrar hur det funkar när man gjort förlust i sitt bolag år 1 och sedan gör man en vist år 2.
T. ex jag gör en förlust med 100 000 kr år 1 och en vinst på 200 000 kr år 2. Måste jag betala bolagsskatt på hela 200 000 kr år 2 eller räknas min förlust med från år 1 så att jag endast behöver betala skatt på 100 000 kr. Jag gissar på d...

Bokföra Payson försäljning

Hej!

Jag ska börja använda Payson, och undrar hur man bokför försäljningen som sker därigenom. Jag tror att det fungerar på följande vis, men rätta mig gärna om jag har fel.

Försäljning av produktför 1000 kr.

3010 försäljning kredit 1000 kr
2611 utg moms kredit 250 kr
1950 "Payson" d...

Bokföring av cashback (ej inkommen utan utbetalning)

Jag frågade skatteverket kring bokföring av återbäring och de sa man skulle bokföra det som återbäring på konto 3340. Men att jag skulle fråga med en bokföringskonsult eller va de sa. Men är osäker över bokföringskonsulten är helt säker heller då denna tömde konto 3340 vid årsbokslut o satte in på nåt momskonto. Var inga stora siffror men är ändå v...

Sälja aktier till startkapital?

Hej, hoppas ni har en bra dag!

Vi har tänkt starta ett aktiebolag, vi har dock inte 50 000kr. Vår plan var att vi ska ta in ägare som köper aktier till startkapitalet.

Kan vi på något sätt få aktier själva utan att betala något? 🙂

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Restaurang bokföring

Hej!
En restaurang har varit och ätit på olika restauranger för att få inspiration av menyn och maten för att kunna utveckla sin egen verksamhet. Är det avdragsgillt? Hur ska det bokföras i sådana fall?

Tack på förhand!

Thanks so much for the article post.Much thanks again. Much obliged. Kabat

Thanks so much for the article post.Much thanks again. Much obliged. Plantier

Really informative forum. Gaskins

Really informative forum. Lamprey

Kategori: Till salu

Thanks-a-mundo for the article.Much thanks again. Budge

Thanks-a-mundo for the article.Much thanks again. Egolf

Söker en erfaren programerare/utvecklare som affärspartner.

Hej

Robin heter jag, är 31 år gammal och bor i Linköping. Jag är kunnig och utbildad inom biokemi och kroppen i övrigt. Träning/kost och entreprenörskap är mina stora passioner i livet och jag har ett eget företag (hälsofit.se) i vilket jag hjälper människor på detaljnivå hur det ska äta, träna och röra på sig för att antingen lägga...

Kategori: Söker/eftersöker

öppna bolag i Malta

Jag driver ett företag i Sverige med underentreprenörer samt att jag själv jobbar i företaget., jag skulle vilja ha mer info vad jag tjänar på att behålla mitt bolag i Sverige och öppna ett nytt i Malta som jag faktuera mina arbetstimmar till .........,,,,,,,

Kategori: Allmänt

Fiffiluriga skatteavdrag?

Det såg ut som ett bakslag på pensionsavdraget när det minskade, tills jag råkade läsa att om man till någon del har eget företag går det att dra av stora belopp. Vi har EF och anställning. Man kan säkert öka rejält i banken. Vad finns annars?

Vidareförsäljning - prispåslag

Hej, jag har en fråga ang bokföring. Jag fick information om att man inte får göra vinst vid vidareförsäljning. Alltså prispåslag på en inköpt vara som man sedan säljer vidare till kund.

Exempel 1. Om jag hjälper en kund att måla och inreda en lokal, mitt förtag tar in ett ett förtag som tar hand om målningen och ett företag som tar...

Bokföringsfrågor (nybörjarnivå)

Hej,
Tomas här igen med fler nybörjarfrågor
Nyligen startat EF för min hobbyverksamhet (export av hobbyprodukter)

1. Hur bokför jag ett inköp av vara köpt av privatperson som jag inte hittar underlag till?
En vara som jag köpt innan start dvs

2. Hur bokför jag ett inköp där jag köpt tex 2 varor me...

Nybörjare på telefon söker tips

Hej!

Jag jobbar för bokalokal.se, ett företag som hjälper till att hitta och boka lokaler/festvåningar i Stockholmsområdet. Mitt jobb är att:

1. Ringa företag i Stockholm
2. Ta reda på vem som ansvarar för deras personalfester/företagsevent
3. Ta reda på om jag kan hjälpa den personen hitta en passande lo...

Kategori: Allmänt

Tillstånd att sälja produkter

behöver man alltid tillstånd från tillverkare om man vill starta en webbshopp med specifika produkter. Eller är det så att dom varor man kan köpa som återförsäljare är fria att säljas som man vill genom tex en webbshop, butik etc. ?

Kategori: Affärsidéer

Bokföra försäljning i två steg på två olika konton

Vi erbjuder en tjänst online där jag bokför så här:

19xx kortinlösen (debet)
30xx försäljning av tjänst (kredit)

En-två dagar senare:
19xx kortinlösen (kredit)
19xx bankkonto (debet)

Vi har dock en hel del betalningar där vi inte kan utföra vår tjänst av en mängd olika anledningar. A...

Bokföra tillbyggnad av fastighet K3

Hej,

Har en fråga kring hur jag bokför vid en tillbyggnad av en fastighet som pågår under en längre period, ca 1 år. Har lyckats läsa mig till att kostnaderna bör bokas på konto 1181 under tiden det byggs om att man sedan vänder det till konto 1100 Byggnader när arbete är helt färdigt.

Hänger dock inte riktigt med på...