Senaste inläggen

Gratis marknadsföring på bästa sätt

Hej! Jag behöver tips och idéer på hur jag ska marknadsföra min webshop http://lustlife.se på bästa sätt för en väldigt billig peng. Jag har använt mig av Facebook och Instagram samt flygblad hittills men tyvärr så räcker det inte. Alla tips och idéer är välkomna.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Lagerhantering

Vad gäller för hantering av lager i bokföring? Jag läste att är man en enskild firma med omsättning på under 3 miljoner så behöver man inte bokföra lagersaldo men med undantag för om lagret överstiger 5.000kr. Den enskilda firma jag sköter bokföringen är nystartad sen i somras och hittills har det bara varit inköp av produkter och verktyg för att s...

Kategori: Allmänt

Designskydd

Funderar på att designskydda/mönsterskydda en av mina produkter. Vad har ni för erfarenhet av sådant? Är det värt att göra det eller är det slöseri av pengar? Känns ju som en trygghet men hur långt räcker det?

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Nybörjare fråga kring redovisning av försäljning

Hej

Håller på att fixa med bokföringen på egen hand för en liten enskild firma. Jag använder Bokio och det har rullat på bra med bokföring av inköp av varor för att starta igång tillverkning av de produkter som sedan ska säljas. Nu ska jag däremot genomföra den första försäljningen. Vad behövs för underlag för att bokföra den? Den är...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bygga Verkstad åt Företaget

Hej

Jag har ett litet AB som jag driver på sidan av min ordinarie anställning.
Nu går det så pass bra, att jag måste börja ha en fast lokal att ha maskiner och utrustning i .

Vilket är det bästa sättet att lösa lokalproblemet enligt nedanstående formel:
Jag har en gård med gott om plats , vill bygga ett...

Erfaren Systemutvecklare letar efter en ny uppgift :) !

[size=4]Jag utvecklade många e-handelswebbplatser, premium wordpress-teman och plugins, hotellmotorer och mer, genom att använda de mest effektiva verktygen för webbutveckling för att få ditt jobb gjort på rekordtid.
Jag är skicklig i PHP, Javascipt, AngularJs, NodeJs, Laravel, WordPress Api, OOP, MVC, Java EE, Html5 och CSS3.
...

Kategori: Söker/eftersöker

Investerare sökes till företagsförvärv

Jag har planer på att förvärva en del småbolag. Fokus kommer ligga på mindre programvarubolag med "Software as a Service" som affärsmodell och därmed en stor del repetetiva intäkter. Dock är just denna affärsmodell inte ett kriterium som är hugget i sten, men ett krav är att verksamheten ska ha en bra tjänst/produkt, stabil lönsamhet och goda tillv...

Sälja företagsbil (leasingbil) till privatperson

Hej,

Mitt AB har leasat en bil, som används som förmånsbil av en anställd) och nu när leasingperioden går ut så vill jag sälja bilen vidare, antingen till den anställde, som privatpserson eller t.ex. vilken privatperson som helst på Blocket. Eftersom det är leasingbil så har jag dragit av halva momsen på leasingkostnaden men restvärd...

F-skatt eller FA-skatt

Finns det några nackdelar att ha både A-skatt och f-skatt ( FA-skatt) istället för bara f-skatt.
Tänker om man skulle vilja ta lite extra jobb när man har tid.

Hur bokför jag denna typ av inbetalning på bästa sätt

Hej,

Tänkte bara kolla om någon kan vägleda mig lite snabbt.
Nyligen startat EF, köper in varor här i Sverige och exporterar de till utlandet där butiker säljer dessa varor och när varorna är sålda så får jag betalt i dollar via paypal.

Nu till min fråga, på de verifikaten jag får av dessa företag står det vad s...

Leadsgenerering och mötesbokning

Logistikkonsult Sim Logistics AB söker seriös och erfaren säljare/säljkonsult för uppsökande initial försäljning av konsulttjänster i i huvudsak södra delen av landet.

Målet är att säljaren genom en första kontakt via telefon sorterar ut de bolag som är genuint intresserade av våra tjänster och vill träffas för ett första förutsättni...

Inköp av datorer

Hej,
Hur ska jag bokföra inköp av datorer?
Vi har köpt in en dator för 39 595 kr varav moms 7 919 kr samt en adapter till datorn 599 kr varav moms 119,80 kr.
Om jag lägger det på konto 1250 så kan jag inte dra momsen så vilket konto ska jag använda?

Mvh
Malin

Inköp / Leasing av inredning omaskiner i nytt privat Aktiebolag

Som rubriken lyder, undrar om någon som vet eller har erfarenhet av leasing eller inköp av verkstads inredning, maskiner och verktyg till ett helt nytt privat AB och vad kontrollerar dom? Är det stört omöjligt?

Kategori: Inköp

Göra reklam utan f-skatt

Läste nånstans att man ej får göra reklam om man ej har f-skatt. Stämmer det?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vinskatt och moms vid förlängt räkenskapsår?

Hejsan,

Om jag startar ett företag augusti 2017 med förlängt räkenskapsår och årsredovisning för moms funkar det då så här

- Om jag gör en försäljning på 300.000kr 2017 så behöver jag inte betala vinstskatt på detta belopp årsskiftet 2017/2018? Utan istället är det vinsten som ligger i bolaget vid första bokslutet 2018...

Ombildning av firma, räkna inkråm på kostnadsinventarier

Hej!

Jag har drivit en enskild firma vid sidan av anställning i ett par år, och har kommit till den punkt att jag anser det värt att ombilda till aktiebolag, och behöver då fixa med överlåtelse av inkråm. Tror jag har lyckats bena ut det mesta, i stort så överför man bara sina konton från bokföringen och tar betalt för tillgångarna e...

Äga onoterat bolag privat eller i aktiebolag

Jag har ett diemma gällande ägande i ett onoterat bolag.

Här är situationen: Jag är anställd i ett ”vanligt” företag och tjänar där över brytpunkten för statlig skatt (dvs har full avsättning till pension etc.). Vid sidan om denna anställning har jag idag en enskild firma där jag gör en del konsultuppdrag/sitter i ett par styrelser...

Konkurrerande verksamhet?

Hej!

(Flyttar inlägget hit istället då jag misstänker att det kan ha varit felplacerat)

Jag har startat Ab med en vän inom samma bransch jag jobbar i. Jobbar just nu i ett tjänsteföretag och mitt egna Ab kommer vara som konsult åt kunden som beställer jobbet av tjänsteföretagen.

Mitt konsultföretag skull...

Kategori: Allmänt

Överförmyndare låter ej underåriga driva ensk. firma?

Hej!

Jag heter Alexander och är 17 år gammal, och bor i Österåkers kommun. Jag ansökte nyligen om att registrera en enskild firma, men eftersom att jag är underårig måste jag ju såklart ha tillstånd från föräldrar och överförmyndare. När jag ansökte om detta tillstånd att få driva denna näringsverksamhet fick jag avslag av min överfö...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Konkurrerande verksamhet? Regler?

Hej!

Jag har startat eget Ab inom samma bransch jag jobbar i med en vän. Jobbar just nu i ett tjänsteföretag och mitt egna Ab kommer vara som konsult åt kunden som beställer jobbet av tjänsteföretagen.

Mitt konsultföretag skulle alltså kunna ge jobb även åt företaget jag jobbar i just nu.

Räknas det som...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik