Söka huslån som egenföretagare

36
Bakgrund
Företaget har gått med vinst. Jag har en periodiseringsfond kvar från föregående år.
Privat behöver jag ta en så stor utdelning som möjligt, som ska användas som kontantinsats till ett husköp om ca 1 år.
Banken vill kunna se en stabil näringsverksamhet med vinst. Till hösten har jag varit aktiv i 2 år.

Vad är bäst ur möjligheten att få banklån privat?
• Maximera företagets vinst, dvs ingen ny avsättning till periodiseringsfond samt full återföring av förra årets p-fond? Fördel är att verksamheten ser ut att gå bra. Utdelningsutrymmet ökar (eftersom EK ökar). Nackdel är att skattebetalningen blir som högst och minskar likvida medel.
• Maximera p-fonder. Det minimerar företagets vinst, men också dess skatt. Dock minskar utdelningsutrymmet.
• En mix av de ovan.

Tack för era tips
1073
139
Det framgår inte vilken företagsform du driver, AB eller enskild firma? Eftersom du nämner utdelningsutrymme så förmodar jag AB och då är väl det viktigaste i det här sammanhanget att uppvisa en hög lön. Ifall det är enskild firma blir det mest positiva i sammanhanget att firman uppvisar ett högt resultat, vilket innebär att du själv uppvisar en hög inkomst. Då bör du inte avsätta till periodiseringsfonder och återföra de du redan har avsatt.
36
Tack för svar. Det är ett aktiebolag och jag tar redan ut en relativt hög lön redan. Jag har ett större skattemässigt utdelningsutrymme än vad jag har eget kapital.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.