Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 7 år sedan

Frågor om bokföring av frakt, inköp och milersättning


Hej!

Som rubriken lyder så behöver jag svar jag har angående bokföring av frakt, inköp och milersättning.

1. Räcker det med en kopia på kontoutrdraget för bokföring av frakt eller behöver jag även skanna den fysiska räkningen som underlag?

2. Jag exporterar mina varor för konsignation och bokför mina varor när jag skickar iväg de (alltså inte så fort jag köpt varorna) får man göra så enl SKV eller måste inköpen bokföras så fort de köps in?
Tänker även ändra rutin till att jag bokför inköpen när varorna säljs, får man göra så enl SKV?

Tacksam för hjälp!
En grundregel är att ta med alla verifikationsunderlag som finns, inte bara kontoutdrag. Alla affärshändelser ska bokföras. När det gäller milersättning ska du ha ett underlag som visar när, vart och varför resorna utförts. Om det är omfattande bör du även ha en körjournal.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: