Hej!
Styrelseledamot och vVD (ej anställd) i nytt AB behöver ex. köpa en ny dator för uteslutande användning i jobbet, men bolaget har inte pengar till övers.
Finns det några hinder mot att firman köper varan och personen gör ett ovillkorat tillskott för summan ex moms?
Finns det någon risk för förmånsbeskattni...
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Hej!
Jag är nybörjare och skulle vilja ha hjälp att bokföra en faktura som rör sig om att man har storhandlat 3 backar alkoholfritt energidryck för enklare förtäring i företaget i en lång period. Summan är 1697 kr och moms på 181,85. Utgiften är visserligen större än 60 kr som man enligt skatteverket får göra avdrag för, men att den...
Kategori:
|
|
På www.trycksaksportalen.se kan du enkelt se vad som händer med priset när man ändrar material, upplaga, tryckmetod e.tc. och även se förmånliga fraktpriser. Du behöver inte ens registrera dig (om du inte vill köpa något) Välkommen!
Kategori:
Inköp
|
|
Enligt titel:
Jobbar som frilansande översättare. Enbart mot byråer runtom i Europa. Har tuffat på i några år nu och försöker att undvika obetalda fakturor vid räkenskapsårets slut. Nu blir det likväl en liggandes och seden bjuder som bekant, då jag använder kontantmetoden, att om fakturan är daterad i december så bokförs den på 2017...
Kategori:
|
|

Kategori:
|
|
Gott Nytt År på er alla företagare.
Som ny på Företagande undrar jag om någon kunnig vänlig själ här kan ge mig ett säkert svar på min/a frågor.
Har läst mig till i stort sett allt, men har några funderingar.
Jag har startat ett enmans AB med suppleant. Jag äger 100% av aktierna, och tyvärr har ja...
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Hej
Är det någon som vet med säkerhet vilken SNI-kod jag skall använda mig av när jag ska starta enskild firma som utför Bitcoin mining? Hade varit roligt att få komma igång med ansökan idag och slippa vänta tills imorrn 🙂
Kategori:
|
|
Hej
Tänkte starta enskild firma för Bitcoin mining men har ingen aning vilken SNI-kod det går under.
Hade varit roligt att få starta upp firman 1 januari men annars får jag ringa skatteverket på tisdag.
Hoppas nån har erfarenhet i denna fråga och kan hjälpa mig.
Mvh Henrik
Kategori:
|
|
Hej!
Kanske är det många fler som tog upp samma funderingar/ frågor här, då letade jag inte riktigt efter några svar.
Jag tänker på att importera kosmetiska produkter och släppa ut i svenska marknaden genom marketplaces( e-handel) liksom Sell-o, då ska man ha tillgång till alla nätbutiker i norden ( Fyndiq, Cdon, trad...
Kategori:
E-handel
|
|
Hej,
Någon som vet EU standarden för att sälja klockor i Sverige och Europa.
Kategori:
Allmänt
|
|
Hej!
Helt ny här och i denna värld. Min fråga rör hur jag skall hantera inköp gjorda före start av min verksamhet.
Jag har precis startat AB, väntar på reg bevis och FA-godkännande.
Under 2017 har jag innestående konsultarvoden som inte betalats ut eftersom jag vill ta in dessa på AB och inte som lön. Jag har införskaf...
Kategori:
|
|
Om man har ett HB och webbutik och vill lägga ner verksamheten. Hur fungerar det med varor och grejer på lagret då? Tacksam för svar. Mvh
Kategori:
|
|
Hej!
Startade litet AB i november -17. Säljer tjänster, alltså inga omkostnader att tala om. Gör detta i liten skala, ca 20% av min tid. Har en anställning i annan organisation på 80%.
Funderar nu på hur jag tar ut lön. Under året hittills har jag fakturerat ca 30.000, varav 20.000 kommer in innan årsskiftet. Skall jag...
Kategori:
|
|
Hejsan,
jag har nu gått omkring och länge varit sugen på att starta ett eget klockföretag.
Jag vill alltså designa en egen klockkollektion. Ta en vanlig klocka fast med min logga på själva uret, samt någon fin presentbox.
Frågan är dock, det verkar vara svårt att hitta en kinesisk tillverkare som gör det...
Kategori:
Allmänt
|
|
Hej allihopa!
Jag har drivit en EF sedan 8 år tillbaka och i 2013 startade jag också ett AB då tanken var att AB:et skulle överta EF:an. Av olika anledningar blev ingen övertagande så jag körde både med EF och AB fast i AB hade jag liten aktivitet och tog maximalt lön i EF.
Jag har inte lämnat något K10 blankett sedan...
Kategori:
|
|
Jag ska starta ett AB. Endast jag kommer vara anställd och verksamheten kommer bestå av konsulttjänster mot andra bolag.
Har ingen erfarenhet av att driva företag så har såklart ett antal antagligen dumma frågor. Här kommer den första
Kategori:
|
|
Hej,
Studerar heltid och frilansar vid sidan av (registrerad sedan feb 2016), har inga övriga inkomster från anställningar.
I januari skrev jag till skatteverket och förklarade att jag inte kunde betala preliminär skatt kontinuerligt under året då huvudfokus under terminerna låg på studier, och att föregående år varit...
Kategori:
|
|
Hej på er,
Jag behöver er hjälp då jag totalt kört fast.
Jag är fast besluten att starta eget, jag arbetar nu som ledare på ett stort företag och har arbetat både som affärsutvecklare och ledare för både små grupper och stora mängder medarbetare men vill nu prova att driva en egen verksamhet och utveckla någonting till mitt e...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Hej, jag driver tre aktiebolag där jag är ledamot och ensam aktieägare. Suppleanten är en närstående i alla tre bolagen, suppleanten har ingen möjlighet att sitta kvar på sin post och jag behöver då fylla dennes uppdrag med någon ny person.
Två av bolagen har nästintill ingen verksamhet alls, ett av bolagen har lite verksamhet, men g...
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
Hej!
Jag undrar å en kunds vägnar om hur SKV ställer sig till avdrag för restaurangbesök och liknande utgifter.
Ett AB jag arbetar med konsultar åt restauranger och projektleder event mm. Hur kan man göra avdrag för besök på diverse ställen som är nödvändiga för att skapa sig en bild av den potentiella/framtida kundens...
Kategori:
|
|