Senaste inläggen

Starta webbshop med easybot.se

Starta webbshop med oss på easybot och se fram emot att jobba i en av världens mest moderna och kraftfulla webbplattformar. Välj en av våra designmallar att utgå ifrån - tillsammans designar vi sedan din startsida utan extra kostnad och kan garantera en unik och proffsig design. Hos oss betalar du endast en månadsavgift och slipper både startavgift...

Kategori: E-handel

Betala tillbaka startkapital i AB

Hej!

Jag funderar på att starta ett AB och "lånar" ut startkapitalet 50.000kr till bolaget. Hur kan man enklast betala tillbaka detta till sig själv?

Vilket blir mest fördelaktigt, att betala ut lön till sig själv eller bara ta ut en utdelning en gång om året?

Tack på förhand!

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hjälp med bokföring från privat konto till företags konto

Hejsan.

Har kommit igång och börjat tjäna pengar med Google Adsense (Google annonser).

Det började trilla in lite för mycket pengar så nu tog jag tag i och startade en enskild firma.

Den första betalningen från Google har nu kommit in på mitt privat konto, men jag har också skaffat ett Fö...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp med import utanför EU

Jag försöker göra rätt för mig när jag skall börja importera från icke EU land, har frågat Tullen, skatteverket och PostNord och får hela tiden svar som är så svåra att förstå.
Förstår att jag inte behöver betala tullavgift på värde under 1500:- men moms skall betalas på allt.
Detta med att skriva importdekl. det fattar jag inte ett n...

Kategori: E-handel

AB går i konkurs, kommer anmärkning på sin privat kredit

Hej vänner,

Jag har en krog som inte gick så bra och jag äger 70% av aktier i bolaget.

Om bolaget går i konkurs, kommer jag att få anmärkningar på min privat kredit upplysningar?

Blir jätte oroade? worry ?

Tusen tack å förhand !

/Japanska

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Gällande begränsad eller obegränsad skattskyldig vid flytt utom

Hej på er,

Vi har frågor gällande begränsad eller obegränsad skattskyldig vid flytt utomlands.

Företaget är ett fåmans aktiebolag där en person äger 100% av aktierna men sitter inte i styret.
Däremot sitter personens syskon i styret.

Tjänsten som bolaget erbjuder är Teknisk konsultverksamhet inom...

Kategori: Företagande över gränserna

Söker återförsäljare?

Hej gott folk!

Jag undrar fall det finns intresserade återförsäljare här?
Återförsäljare som säljer värmepumpar, teknik etc. Vi är öppna för alla som vill kontakta oss.

Våra värmepumpar har fått klassificeringen '' Mest energisnålast i Sverige''. Dem är dessutom miljövänligare än alla andra värmepumpar.
Ä...

Kategori: Söker/eftersöker

Behöver hjälp om att hitta kunder och samarbeten

Hej alla företagare!

Jag har jätte svårt att fånga upp kunder!
Har ni några tips eller idéer över hur man kan hitta nya kunder eller samarbeten?

Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp!

Mvh
Sarah Andersen
sarah@activegreen.se

Active Green Sweden AB
www.active...

Kategori: Allmänt

Callcenter sökes

Hej!

Är ni ett callcenter eller en sälj organisation som söker uppdrag så har vi lösningen för er!
Vi söker nu partners för försäljning av vår produkt.

Vi har en organisation som besitter gedigen kunskap vid arbete mot callcenter.
Det vi kan erbjuda är B2B försäljning och det är bra teckningsbidrag per sä...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföringsfirma har glömt min bokföring!

Hejsan,

Jag har anlitat en firma som är ansvarslös and har glömt mina bokföringar.

Vad ska jag göra?

Vem ska jag vända till ?

Tack på förhand !

Hälsningar,

JK

Ta in investerare i AB

Hej.

Jag skulle vilja ta in investerare i mitt bolag. Just nu omsätter vi inte så mycket men vi har framtidspotential och jag funderar ut en strategi för framtida investerare.
Antingen så säljer vi B eller C aktier, vilket gör att investeringen vi får in kan vi återinvestera vinsten direkt när vi vill och sedan ge utdelning n...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Var i Inkomstdeklaration 1 (privatperson) gör man avdrag?

Tjena! Snart är det hög tid för Inkomstdeklaration 1 för taxeringsår 2017.

Detta är första gången för mig som jag gör en mer ingående inkomstdeklaration då 2017 var första året med enskild firma.

Jag har googlat bilder på Inkomstdeklaration 1 för jag aldrig riktigt kollat igenom en sådan mer ingående än att bara kolla...

Bokföra inköp av datorväska från Storbritannien?

Hej!

Jag har gjort ett inköp av en datorväska ifrån Storbritannien på mitt privata kort till min enskilda firma.
Jag angav att det var till mitt företag men betalade moms på köpet ändå, var det rätt av säljaren?
Nu är min fråga hur jag ska bokföra köpet och ifall jag kan dra av momsen?

Modellverksamhet i HB, estetisk kirurgi m.m. på företaget?

Hej!

Företag: Handelsbolag där ena bolagsmannen är modell/influencer och andra bolagsmannen sköter all administration.

Verksamhet: modelljobb, influencer marketing samt försäljning av foton och second hand-kläder.

Vi undrar angående de kostnader som kan tänkas tas på företaget, vilka som är avdragsgilla,...

Vad väger en trycksak och vad kostar den?

I vår priskalkylator www.trycksaksportalen.se kan du se vad en mängd olika trycksaker kostar och väger. Du kan enkelt se hur pappersval, upplagor och tryckmetod påverkar priset och vikten. Den är gratis att använda och du behöver inte registrera dig. :bravo

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Avskrivning immateriell tillgång enligt K2, inköpt utveckling

Jag skulle vilja bokföra utveckling av program som en tillgång och skriva av på 5 år. Det är inköpt och inte utvecklat av egen personal.

Jag känner till att 1012 Balanserade utgifter för programvaror finns, men den gäller inte vid K2. Vilket konto ska jag använda om jag vill kunna utgå från K2 vid årsredovisningen? Finns det något a...

Eget uttag Enskild Firma

Hejsan!

Jag har nyligen startat firma och fakturerar en gång i veckan mot en specifik kund.
Det jag nu klurar på är hur man bäst tar ut lön från sin firma. Jag har hört att det ska vara gynnsamt rent skattemässigt att vänta tills man har ett lite större kapital på kontot och då ta ut en summa nära brytpunkten, jämfört med att...

Bokföra delbetalning från eget konto

Hej,

Jag har köpt en kamera för 3998 kr ink moms innan jag har startad företaget och jag har också valt att delbetala den. Skulle någon kunna visa ett exempel på hur man bör bokföra detta? Det finns också räntan och aviavgift på fakturan.

Jag antar att jag inte får dra av momsen för att kameran köptes innan jag blev mo...

Kan vi göra det lite lättare att bli entreprenör?

Know a Talent brinner för att fler ska våga ta steget från en hobby-verksamhet till en professionell satsning. Därför har vi startat en tjänst som ska göra det lite lättare att ta steget

Därför vill vi hjälpa entreprenörer och unga företag att hitta kortare konsultuppdrag för att kunna starta och utveckla sina egna företag. De kan s...

Kategori: Affärsidéer

Skulle behöva lite hjälp med svar på enkät

Hej!

Vi har gjort en enkät för att kunna förstå kunderna lite mera, hur de ser när de köper en luftvärmare/ värmepump.

Vi skulle uppskatta om ni tog er tid att svara denna enkät. Det tar max 5 min.

Det är bara att klicka på länkan här nedan:

Kategori: Off Topic