Tjäna pengar på Förening?

6
Tjena! Jag har en idé som bygger på att jag skulle starta en förening. Låta folk bli medlemmar mot en avgift, säg 1000kr. Föreningen kan sedan ge dem tjänster mot att de betalat 1000kr. Frågan är: Dessa 1000kr som varje medlem betalt, kan jag ta ut de från föreningen på nåt smidigt sätt eller hur skulle de annars kunna betala och att jag kan få pengarna och ej att föreningen sitter på dem. Jag förstår att det verka skumt att registrera detta som en förening men det finns ett stort syfte med det så snö inte in er på det utan försök bara svara på frågan.

Har ingen aning vilken kategori som passar bäst.
Tack på förhand/ Olle
102
22
Du kan alltid ta en medlemsavgift, månatligen (tänk bostadsrättsförening exempelvis) eller årligen eller hur du nu vill lägga upp det. Avgiften ska finansiera det föreningen behöver så som lokaler, arvoden till styrelsen osv. En förenings syfte är att medlemmarna ska ha en gemensam nytta av att göra något i förening, exempelvis mängdrabatter. Du kan inte ta ut pengarna hux flux utan det ska redovisas som vanligt. Jag utgår från att du förstår ägande och dylikt när det rör föreningar.
6
Tack för svar Daniel. Vet du eller vet du nån som vet hur man redovisar uttag?
102
22
Krasst sett så ska styrelsen först bestämma om uttag ska tillåtas och där kan enskilda medlemmar ha saker att säga till om också. Sedan måste du vända dig till stadgarna (som du antagligen känner till väl) för att se till så att en person i någon position i föreningen tillåts ta emot pengar. Antingen skriver du det som lån eller så köper du en tjänst - men att lyfta pengar rakt ut kommer du inte kunna göra.
6
Ok så jag kan ej skriva i stadgarna när jag startar föreningen att ordförande får göra uttag och att t.ex rösträtt bara ges till de som suttit i styrelsen?
102
22
Först och främst vore det olagligt att ta ut pengar utan intentionen att betala tillbaka dem, för det andra ska pengar som tas ut i löner etc skattas. Till slut så är rösträtt och delägarskap hela syftet med förening. Förstår du inte detta kan du släppa hela idén.
6
2
Hej, Jag jobbar för Coompanion, vi har kostnadsfri rådgivning för alla vill starta kooperativt. Beror på var du bor så kan du alltid kontakta våran kontor så får du hjälp kostnadsfritt. se sida: coompanion.se Det du beskriver så låter det som Ekonomisk förening, det är också ett företag som vilket företag som helst. De som betalar inträde är också delägare till företaget/förening och har lika mycket rättigheter till verksamheten som du har. Tänk att det är som ett aktiekapital i AB. Skillnaden är att här alla betalar lika mycket och öppet för alla som uppfyller kraven. AB är sluten de aktieägaren. Så när medlemmarna lämnar förening så måste förening betala tillbaka de 1000:- . SÅ du kan inte ta ut pengarna till eget syfte. Sen är det så att ni ska ha Ekonomisk förening så måste man vara minst tre för att kunna starta, och det måste vara ett handel med sina medlemmar annars så blir det bara ideell förening. Förening säljer sina tjänster/produkter till sina medlemmar , men insatsen är fast. // Berisha.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.