När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Tjena! Jag har en idé som bygger på att jag skulle starta en förening. Låta folk bli medlemmar mot en avgift, säg 1000kr. Föreningen kan sedan ge dem tjänster mot att de betalat 1000kr. Frågan är: Dessa 1000kr som varje medlem betalt, kan jag ta ut de från föreningen på nåt smidigt sätt eller hur skulle de annars kunna betala och att jag kan få pengarna och ej att föreningen sitter på dem. Jag förstår att det verka skumt att registrera detta som en förening men det finns ett stort syfte med det så snö inte in er på det utan försök bara svara på frågan.
Har ingen aning vilken kategori som passar bäst.
Tack på förhand/ Olle
Du kan alltid ta en medlemsavgift, månatligen (tänk bostadsrättsförening exempelvis) eller årligen eller hur du nu vill lägga upp det. Avgiften ska finansiera det föreningen behöver så som lokaler, arvoden till styrelsen osv. En förenings syfte är att medlemmarna ska ha en gemensam nytta av att göra något i förening, exempelvis mängdrabatter. Du kan inte ta ut pengarna hux flux utan det ska redovisas som vanligt. Jag utgår från att du förstår ägande och dylikt när det rör föreningar.
Krasst sett så ska styrelsen först bestämma om uttag ska tillåtas och där kan enskilda medlemmar ha saker att säga till om också. Sedan måste du vända dig till stadgarna (som du antagligen känner till väl) för att se till så att en person i någon position i föreningen tillåts ta emot pengar.
Antingen skriver du det som lån eller så köper du en tjänst - men att lyfta pengar rakt ut kommer du inte kunna göra.
Ok så jag kan ej skriva i stadgarna när jag startar föreningen att ordförande får göra uttag och att t.ex rösträtt bara ges till de som suttit i styrelsen?
Först och främst vore det olagligt att ta ut pengar utan intentionen att betala tillbaka dem, för det andra ska pengar som tas ut i löner etc skattas. Till slut så är rösträtt och delägarskap hela syftet med förening. Förstår du inte detta kan du släppa hela idén.
Hej,
Jag jobbar för Coompanion, vi har kostnadsfri rådgivning för alla vill starta kooperativt. Beror på var du bor så kan du alltid kontakta våran kontor så får du hjälp kostnadsfritt. se sida: coompanion.se
Det du beskriver så låter det som Ekonomisk förening, det är också ett företag som vilket företag som helst. De som betalar inträde är också delägare till företaget/förening och har lika mycket rättigheter till verksamheten som du har.
Tänk att det är som ett aktiekapital i AB. Skillnaden är att här alla betalar lika mycket och öppet för alla som uppfyller kraven. AB är sluten de aktieägaren.
Så när medlemmarna lämnar förening så måste förening betala tillbaka de 1000:- . SÅ du kan inte ta ut pengarna till eget syfte.
Sen är det så att ni ska ha Ekonomisk förening så måste man vara minst tre för att kunna starta, och det måste vara ett handel med sina medlemmar annars så blir det bara ideell förening. Förening säljer sina tjänster/produkter till sina medlemmar , men insatsen är fast.
// Berisha.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.