Senaste inläggen

Bilda koncern från befintligt bolag (med oskattade pengar)

Jag har ett befintligt bolag med EK på över 200tkr och tänker strukturera om så jag har ett holdingbolag som äger bolaget där jag driver verksamheten. Helst vill jag att bildandet skall ske med "oskattade" pengar (och till i övrigt låg kostnad).

Det mest uppenbara är nog att man bildar ett dotterbolag och sen flyttar tillgångar verks...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

En oerhört märklig situation

Hej

Jag har hamnat i en skum situation som jag försökt läsa på vad som gäller rent juridiskt och hur jag skall göra för att det skall bli rätt.

Jag har ett nystartat företag som i ärlighetens namn kanske inte gått så lysande men det har gjort en liten vinst.

Jag har skött bokföringen själv då jag har vis...

Starta eget assistansbolag

Hej!

Låter spännande och modigt att starta eget men kan även vara lite skrämmande om säger så.

Har jobbat som personlig assistent i snart 8 år för min bror. Eftersom man inte hinner kombinera detta med något annat, så har tankarna kring att starta ett bolag börjat bli allt mer attraktivt. Vi har bytt bolag mer än jag...

Kategori: Allmänt

hjälp mot konto 2013

hej jag har en AB ska göra en årsredovisning har konto 2013 och behöver en mot konto som jag är osäker vilken jag ska använda ???????

Få ett snabbt och legit lån här

Letar du efter en företagsfinansiering, personlig ekonomi, inteckningar, billån, studentkontanter, skuldkonsolideringskontanter, osäkra kontanter, riskkapital mm ... Du är på rätt ställe, kontakta oss nu för mer information.

Företagsnamn: MIDLAND CREDIT HOME

E-post: midlandcreditonline.com@gmail.com

Bokföra årets sista f-skatt (som betalas i januari) Enskild fir

Hej!

Har en enskild firma där jag i början av januari 2018 betalade in den sista f-skatten för 2017. Jag har dock inte bokfört händelsen ännu då jag är lite osäker på hur jag ska göra.

Under året har jag bokfört alla mina f-skatt-inbetalningar på konto 2012 (1930K, 2012D).

Om jag gör detta även för den s...

Fakturera ifrån privat bankkonto

Hejsan gott folk!

Jag har nyligen startat en enskild firma, den är godkänd men jag har ännu inte hunnit starta ett bankkonto åt firman. Min första faktura går iväg under veckan och jag lär då skriva att betalning sker som en överföring till mitt privata konto hos banken. Det innebär att kunden överför summan till min bank ink. moms &...

Företaget jag gjort affärer med saknar F-skatt

Jag har gjort affärer med ett företag som enligt egen upppgift har f- skatt. De uppger även det på sina fakturor. Nu har jag kollat upp företaget eftersom de betett sig dåligt. Det visar sig att de inte har någon f-skatt. Om jag läst på rätt måste man ha f-skatt om man utför tjänster. Hur gör jag nu? Anmäler? De är ju oseriösa .

Aktiebolag

Jag är en av tre delägare i ett aktiebolag som nu vill skriva över min del till de andra delägarna mot en mindre köpesumma. Dock när de andra delägarna frågade mig vad jag ansåg att min del i bolaget var värd och jag svarade dem med min min åsikt om värdet och varför fick jag nedan till svar från en av delägarna.

Efter ditt f...

Ang. ersättning till företag och provatpersoner (Affiliates)

Hej! Tänkte ställa en förhoppningsvis snabb fråga då jag inte hittar speciellt mycket information i frågan och jag inte är någon superhaj på bokföring.

Tänk detta scenario:
- Du bedriver en webbshop som säljer internationellt.
- Du har ett antal partners/affiliates i form av företag och privatpersoner som
recense...

Avtal

Hej.
Jag undrar vad man ska tänka på eller hur man ska skriva ett avtal om dispositionsrätt till lös egendom (med begränsad förfoganderätt)? OBS! det är inte ett hyresavtal det är frågan om, ingen hyra ska utgå. Jag har mailat Företagande.se och frågat om de har någon mall för det men har inte fått något svar.
Tacksam om någon här ha...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bifirma, ägarandel huvudbolag samt urträde

Om jag och en person till skulle starta ett handelsbolag tillsammans och bedriva var sin e-sajt inom företaget så tänker jag att det kunde vara bra om t.ex. jag startade en Bifirma inom huvudbolaget (det krävs väl för att vi ska kunna bedriva verksamheter under olika namn?).
Jag har dock några frågor kring detta:

1. Hade jag d...

Vi tar vara på dina säljmöjligheter

Nykundsbearbetning och Leadsgenerering – vi tar vara på dina säljmöjligheter

En effektiv Nykundsbearbetning och Leadsgenerering är för många företag och organisationer grunden till fler affärer och en ökad lönsamhet. Ditt företags framgång bygger vi genom att vårda kundkontakten och förvärva kunder som är långsiktigt lönsamma för dig...

Kategori: Söker/eftersöker

Driva eget företag i annans företag?

Jag är på väg att starta en e-handelssajt men jag har upptäckt att frakten kommer sluka all vinst. Så därför funderar jag på att slå ihop mig med ett annat litet företag som säljer liknande vara. På det sätt kunde vi få till fler sändningar per år för att bättre kunna förhandla om sänkta fraktkostnader. Men i så fall skulle vi båda vilja bedriva vå...

Inga kontanter.

Då det har blivit väldigt dyrt att ta emot kontakter av kunder, så ska vi sätta upp "hanterar ej kontanter" skyltar. Men detta var lättare sagt att gjort, jag undrar vart man hittar "hanterar ej kontanter" skyltar... Denna letar jag efter, någon som vet något? Tack så mycket på förhand.

Offert för löpande uppdrag

Hej!

Hur formulerar jag en offert för ett löpande uppdrag (en gång per månad, löpande) där priset kommer vara det samma varje månad?

Ska jag bara göra en vanlig offert med allt som en vanlig offert ska innehålla och sedan i en textrad lägga till "Priset gäller per månad" ?

Jag har ett avtal skri...

Tvist med delägare i Aktiebolag

Hej!
Jag och en delägare har ett aktiebolag där vi driver en skönhetssalong. Jag äger 50% av bolaget och min partner äger 50%. Min partner vill nu sälja sin andel. Min fråga är om min partner har rätt att sälja företaget dvs 50% av salongen vilket innebär lokalen och själva verksamheten(butiken) eller om hen bara har rätt till att sälja sin...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Övergång från Enskilld firma med skuld till AB

Hej alla Experter!

Ska försöka hålla frågan kort, men lite bakgrund, jag började för 4 år sedan utveckla ett program på fritiden, tog in ett par konsulter som hjälpte lite grann med sakerna jag inte klarade av själv, men pga bristande tid från min sida hann marknaden komma ikapp och släppa likvärdiga produkter. Under åren har jag sam...

Bokföra inköp Enskild Firma

HejHej!

Har lite frågor angående min bokföring. Köper och säljer varor och funderar på att ha som rutin att jag bokför mina inköp när jag sålt den varan och inte så fort jag köpt varan. Är det något som man får göra eller är det fel?

Jag håller på o klargör 2017 nu så att jag kan göra ett årsbokslut, måste jag bokföra...

Hjälp mig// jag vill ha ett behandlingshem

Hejsan alla mina sköna företagare eller läsare, jag måste få fråga är det någon som skulle kunna bolla lite meningar om hur man kan starta ett eget Behandlingshem.
Har då en kanon ide på ett behandlingshem men måste få mer insikt på hur jag ska gå till väga för just nu så måste jag hitta "DEN RÖDA TRÅDEN".

Jag kanske inte är...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag