Som relativt ny egenföretagare sitter jag nu med mitt livs första årsbokslut och använder Skatteverkets e-tjänst för förenklat årsbokslut. Min fråga rör resultaträkningen, punkterna R5 och R6. Vid R5 ska jag ange kostnaden för varor, material och tjänster, vid R6 övriga externa kostnader, som av SKV förklaras så här:
"I rutan för externa kostnader tar du upp kostnader för exempelvis lokaler, fastigheter, hyra av anläggningstillgångar, bilkostnader, reklam och PR, telefon, skadeståndsersättningar, elkostnader m.m."
Finns det någon mer exakt och tydlig princip för vilka kostnader som ska sorteras under respektive kategori? Jag blir inte klok på var skiljelinjen går, och hittar delvis motstridiga uppgifter när jag söker information på nätet.
De kostnader som jag i första hand undrar över är de för:
[ul]
[li]resor (tåg och buss)[/li]
[li]logi[/li]
[li]porto[/li]
[li]fortbildning[/li]
[/ul]
Ovanstående kan ju ses som "tjänster" och skulle i så fall hamna under R5. Å andra sidan misstänker jag att några av dem lika gärna kan anses vara "övriga externa kostnader".
Kostnader för företagsförsäkring, hemsida (domän + webbhotell) och bankavgifter gissar jag hamnar under R6, eller? :unsure:
Mycket tacksam för vägledning!