Senaste inläggen

Milersättning

Hej !
Om jag ur egen "ficka" betalar bort förmånsvärdet till mitt aktiebolag, på bilen som jag har på finansiell leasing, blir milersättningen då fortsatt 18,50 kr per mil? Jag tar inte ut lön ur mitt AB och har inga anställda.
mvh/Lars

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Sälja tomt+lokal till företaget

Hej,

det har kommit upp en möjlighet som jag ville rådfråga er.
Jag och familjen bor i en bostadsrätt på ca 105kvm och det kostar oss ca 100.000kr/år (el, ränta, månadsavgift).Värde ca 2,5mnkr.
Har en AB med bra ekonomi (ca 3mnkr likvida medel, inga lån), hyr en lokal som kostar ca 10.000kr/månad.
Nu har jag hitt...

Kategori: Inköp

Bokföra köp av aktier utan att pengar flyttats

Hej!

Har en fundering kring hur jag ska bokföra en händelse - hoppas att någon här kanske har något förslag!

Jag ägde som privatperson aktier i företaget där jag arbetar, onoterad AB. Startade sedan ett aktiebolag till vilket jag nu sålt dessa aktier för en summa (låt oss säga 100 000). Vid försäljning av aktierna förd...

Bokföring av momsdeklaration och stämma med balansräkning

Ny företagare här som tvekar lite på sin bokföring!

Om man deklarerar och betalar moms en gång per år i en Egen Firma(kontantmetoden) till Skatteverket så sker ju detta två månader efter bokslutsdatumet.

Blir inte resultatet i Balansräkningen fel på det året i så fall? Eller räknar man helt enkelt med att man avslutar...

CE-märkning av skrivbordslampa

Hej

Jag utvecklar och tillverkar designlampor i liten skala, till exempel skrivbordslampor. Hur bör jag som nybörjare gå till väga när jag ska kvalitetssäkra och få mina produkter att uppfylla säkerhetskraven, såsom CE märkning? Vem kan jag vända mig till för råd?

Tack på förhand
Frans

Kategori: Allmänt

Balanräkningen stämmer inte, eller??

Precis startat AB (utan momspliktig verksamhet, kontantmetoden) och försöker sätta mig in i det här med bokföring..

Via webbaserat bokfprogram testade jag att lägga in följande:
först insättning av aktiekapital 50.000 (konton 1940/2081).

sedan en betalning av försäkring 5000kr (konton 6310/1940)

...

Jag vill förbättra mina tjänster för dig & vill gärna höra din!

Jag vill förbättra mina tjänster för dig & vill gärna höra din åsikt!

Klicka bara nedan för att svara på 5 mycket korta frågor. Det tar bara 2 minuter!

https://robinhawiz.typeform.com/to/KJWrn8

p.s svara på fråga 4 samt bonusfrågan om du vill ha chansen att vinna 1h konsultation inom de tjänster du behöv...

Kategori: Feedback

Lönebidrag

Hej!
Vi får lönebidrag på en anställd från arbetsförmedlingen.
Först bokför jag lön som vanligt och lönen betalas ut.
Ersättningen kommer månaden efter in på bankgirokontot.
Hur bokför vi detta? Aktiebolag, fakturamedoden.
Tack på förhand!

Kostnadskalkyl för inköp

Hej!

Jag har letat en hel del efter en mall för att se hur inköp genom min enskilda firma påverkar min slutliga lön men hittar inget vettigt. Det kan låta som något rätt simpelt men för en som är lite osäker vill man gärna försäkra sig om att man tänker rätt. Förhoppningsvis kommer det här till användning för andra också.

Kategori: Inköp

Plattform för community

Letar efter rätt plattform för en community. Några av kraven är lättanvänt verktyg, att medlemmarna ska kunna lägga upp texter och även ljudfiler (kan vara ganska stora filer), enkel och synlig betygsättning av innehåll.
Någon som har satt upp en community och har erfarenhet?

Kategori: Affärsidéer

Skrivit in fel start-datum på första räkenskapsåret

Jag har en liten enskild firma och bokför med kontantmetoden sedan några år tillbaka.

Häromdagen upptäckte jag att jag har råkat skriva in fel datum som start på det första räkenskapsåret. Som första datum i räkenskapsåret har jag av någon anledning skrivit in datumet då momsregistreringen började gälla istället för dagen då F-skatte...

Kopiera en fil i Excel

Jag har utvecklat en underhållsplan gjord i Excel sedan 1991 både som anställd och i egen regi. Underhållsplanen har följt med mig hela tiden utan att mina arbetsgivare sagt något. Alla uppfattar det som "Granlunds Underhållsplan"

Nu ser jag att en konsult levererar exakt likadana underhållsplanen. Han måste ha kommit över Underhålls...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Försäljning till England

Hej!

Säljer normalt sett i Sverige, köper in från Polen (tillverkning där).

Nu har jag fått en förfrågan från ett Engelskt företag. Säljer till England (fortfarande EU)=uppger mitt VAT nummer och ska inte ange moms på fakturan.

Men jag hade tänkt att skicka varorna direkt från Polen till England. Om varo...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföra prel.löneskatt

Hej!

Behöver hjälp att tänka. (Hjärnan står still).

Vet hur jag ska bokföra särskild löneskatt på pensionsbetalningar för anställda inför bokslut.
K 2514
D 7530

Men, kan inte klura ut hur jag ska kontera den prel.löneskatten under året. Vilka konton? Och sedan mot den slutliga löneskatten...

Köp av porto, egen insättning

Hej
Jag har en nystartad enskild firma. Har dock sedan tidigare en hel del förfrankerade portopåsar och en rulle frimärken, totalt till ett värde av ca 1000 kr, som jag vill använda i företaget, när jag nu skall skicka varor till kunder.

Hur gör jag då? Jag vill ju så att säga köpa portopåsarna o frimärkena av mig själv. Skall...

Bokföra ersättning tidningar

Hej, om man driver en kioskrörelse och får en faktura från t.ex. kvällstidningarna avseende det man sålt av deras tidningar. Hur ska man kontera det?

Hälsningar
Sven-Eric

Enskilt företag, bil och plus på kontot.......

Hej. Hoppas att någon kan hjälpa mig lite här.
Vi har ett enskild städfirma sen nogra år tillbaks och vi har alltid använt oss av egna biler som ägs av oss privat och sen deklarera vi milersättning. Men är det verkligen rätt att göra så? Hur skulle det se ut om vi köper bil i företagets namn och kan man det när det är enkild?
Vi har s...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Vi hjälper dig med en professionell reklamfilm

Hej! Jag heter Gustaf och har precis startat ett uf-företag som gör proffesionella reklamfilmer till andra företag. Jag och izyAD UF skulle uppskatta om ni kunde svara på en enkät om erat intresse av vår tjänst så att vi i framtiden kanske kan göra en skräddarsydd reklamfilm till just dig. Tack på förhand/ izyAD UF
(Bara ett fåtal frågor)

Kategori: Allmänt

Gammal faktura med fel moms

Såg nyligen att en strax 2 år gammal faktura som jag har skickat iväg har visat sig ha fel moms på ett par hundralappar skrivet på sig och stämmer ej överens med den faktiska siffran i min övriga bokföring.

Hur löser man detta?

Hur gör man en rättningsverifikation?

Jag har nu sett att jag bokfört fel på en händelse ifrån föregående räkenskapsår.

Som jag förstår ska man göra en "rättningsverifikation" på det nuvarande året men jag vet ej hur jag går till väga?

Gör man:
"Rättning av verifikation nr. 34"
1930 Företagskonto: K 0.50 kr
3011 Försäljning tjänster...