Senaste inläggen

Köpa hästgård hyra ut stallar

Vi har funderingar på att köpa en hästgård. På gården finns ett antal stallplatser, även ridhus etc.
Tanken är att vi hyr ut stallplatser, skall sätta ihop en affärsplan innan vi går till banken.
Hade tänkt oss ett AB vet inte hur det funkar men tänker att vi hyr ut stallet till AB så att Bolaget i slutändan gör en ganska marginell vi...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Direktpension - Aktier i värdepappersdepå som sparform?

Jag har två frågor angående direktpension

Kan man handla med aktier i vanlig värdepappersdepå som sparform?

Hur hanteras isf avkastningen?

I tidigare inlägg angående direktpension på forumet så skrevs

Med direktpension utan försäkring betalas då bara en enda avgift – den årliga fö...

Bokföring av Uber-Eats och Wolt

Hej,
Undrar hur bokför man Uber-Eats veckorapport?
Uber-Eats
Dessa anges på rapporten:
Totalbelopp: 1298:-
Uber-Eats avgift: -389,40
Nettoförsäljningen: 908,60
Momsjusteringar: -45,94
Total betalning: 862,66
----------
Jag har tänkt så här:

1580 D 1298
30...

Verifikationer

Hej!

Jag är helt ny på området bokföring och undrar över verifikationer. Måste man ha ett kvitto/faktura/kontoutdrag etc. på varje affärshändelse man bokför? Vem tittar på den verifikationen?

När det gäller egna insatser i företaget, vad är det för verifikation då? Är man inne i exempelvis Fortnox skapar man ju verifik...

Utvecklare sökes till Startup projekt - ägarskap kan diskuteras

Hej,

Två musikartister knäckte en lysande idé för ca 1,5 år sedan. Det ledde till företagsformering och teknikprojekt. Vi är nu halvvägs till MVP och vill komma i kontakt med duktiga och drivna programmerare/utvecklare. Utrymme finns även för roll som CTO.

Vår startup kommer revolutionera sitt marknadsområde och där te...

Kategori: Söker/eftersöker

Starta ett företag som ortsutvecklare?

Hej alla kära företagare här på företagande.se!

Hoppas ni har en grym tisdag, ny vecka nya möjligheter!!

Jag har funderat ett tag på en affärsidé och jag har lite saker jag skulle vilja bolla med någon, så tänkte att jag skapar en post här och ser vad ni tycker?! Ni kanske tycker det är en idiotisk idé och skjuter hål...

Kategori: Feedback

Affärs ide/sammansatt koncept inom häst näringen, Till salu.

Laminitis concept for sale!
A compound combination of minerals / vitamins / herbs for horses with laminitis problems.
Buy the concept and gain exclusive rights to the product, for manufacturing and sales.
Earlier manufactured and sold concept is, for horses with Summer Exem.
Currently sold as Exemia, www.exemia.se
...

Kategori: Affärsidéer

När bör schablonavdrag för hemmakontor göras?

Hej!

När under räkenskapsåret skall ev schablonavdrag för hemmakontor bokföras i en enskild firm? Går detta att göra när som under året så länge det så klart bara görs en gång per räkenskapsår?

Mvh
Martin

Milersättning

Hej !
Om jag ur egen "ficka" betalar bort förmånsvärdet till mitt aktiebolag, på bilen som jag har på finansiell leasing, blir milersättningen då fortsatt 18,50 kr per mil? Jag tar inte ut lön ur mitt AB och har inga anställda.
mvh/Lars

Sälja tomt+lokal till företaget

Hej,

det har kommit upp en möjlighet som jag ville rådfråga er.
Jag och familjen bor i en bostadsrätt på ca 105kvm och det kostar oss ca 100.000kr/år (el, ränta, månadsavgift).Värde ca 2,5mnkr.
Har en AB med bra ekonomi (ca 3mnkr likvida medel, inga lån), hyr en lokal som kostar ca 10.000kr/månad.
Nu har jag hitt...

Kategori: Inköp

Bokföra köp av aktier utan att pengar flyttats

Hej!

Har en fundering kring hur jag ska bokföra en händelse - hoppas att någon här kanske har något förslag!

Jag ägde som privatperson aktier i företaget där jag arbetar, onoterad AB. Startade sedan ett aktiebolag till vilket jag nu sålt dessa aktier för en summa (låt oss säga 100 000). Vid försäljning av aktierna förd...

Bokföring av momsdeklaration och stämma med balansräkning

Ny företagare här som tvekar lite på sin bokföring!

Om man deklarerar och betalar moms en gång per år i en Egen Firma(kontantmetoden) till Skatteverket så sker ju detta två månader efter bokslutsdatumet.

Blir inte resultatet i Balansräkningen fel på det året i så fall? Eller räknar man helt enkelt med att man avslutar...

CE-märkning av skrivbordslampa

Hej

Jag utvecklar och tillverkar designlampor i liten skala, till exempel skrivbordslampor. Hur bör jag som nybörjare gå till väga när jag ska kvalitetssäkra och få mina produkter att uppfylla säkerhetskraven, såsom CE märkning? Vem kan jag vända mig till för råd?

Tack på förhand
Frans

Kategori: Allmänt

Balanräkningen stämmer inte, eller??

Precis startat AB (utan momspliktig verksamhet, kontantmetoden) och försöker sätta mig in i det här med bokföring..

Via webbaserat bokfprogram testade jag att lägga in följande:
först insättning av aktiekapital 50.000 (konton 1940/2081).

sedan en betalning av försäkring 5000kr (konton 6310/1940)

...

Jag vill förbättra mina tjänster för dig & vill gärna höra din!

Jag vill förbättra mina tjänster för dig & vill gärna höra din åsikt!

Klicka bara nedan för att svara på 5 mycket korta frågor. Det tar bara 2 minuter!

https://robinhawiz.typeform.com/to/KJWrn8

p.s svara på fråga 4 samt bonusfrågan om du vill ha chansen att vinna 1h konsultation inom de tjänster du behöv...

Kategori: Feedback

Lönebidrag

Hej!
Vi får lönebidrag på en anställd från arbetsförmedlingen.
Först bokför jag lön som vanligt och lönen betalas ut.
Ersättningen kommer månaden efter in på bankgirokontot.
Hur bokför vi detta? Aktiebolag, fakturamedoden.
Tack på förhand!

Kostnadskalkyl för inköp

Hej!

Jag har letat en hel del efter en mall för att se hur inköp genom min enskilda firma påverkar min slutliga lön men hittar inget vettigt. Det kan låta som något rätt simpelt men för en som är lite osäker vill man gärna försäkra sig om att man tänker rätt. Förhoppningsvis kommer det här till användning för andra också.

Kategori: Inköp

Plattform för community

Letar efter rätt plattform för en community. Några av kraven är lättanvänt verktyg, att medlemmarna ska kunna lägga upp texter och även ljudfiler (kan vara ganska stora filer), enkel och synlig betygsättning av innehåll.
Någon som har satt upp en community och har erfarenhet?

Kategori: Affärsidéer

Skrivit in fel start-datum på första räkenskapsåret

Jag har en liten enskild firma och bokför med kontantmetoden sedan några år tillbaka.

Häromdagen upptäckte jag att jag har råkat skriva in fel datum som start på det första räkenskapsåret. Som första datum i räkenskapsåret har jag av någon anledning skrivit in datumet då momsregistreringen började gälla istället för dagen då F-skatte...

Kopiera en fil i Excel

Jag har utvecklat en underhållsplan gjord i Excel sedan 1991 både som anställd och i egen regi. Underhållsplanen har följt med mig hela tiden utan att mina arbetsgivare sagt något. Alla uppfattar det som "Granlunds Underhållsplan"

Nu ser jag att en konsult levererar exakt likadana underhållsplanen. Han måste ha kommit över Underhålls...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor