Senaste inläggen

Köp av 2 datorer under året?

hej
Har ett nystartat aktiebolag (bara jag anställd) sedan januari 2018. Köpte då en bärbar dator för 12500kr (exkl moms). Tänker nu köpa ytterligare en dator, denna gång en stationär dator. Denna kommer att kosta 15000kr (exkl moms). Läste att om man köper en dator under halva basbeloppet (2018 - 22750kr) så kan hela datorn dras av under 2...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta bolag behöver tips, råd, erfarenheter och feedback

Hej!

Har meddelat i tidigare inlägg att jag tänkt starta bolag i år. Har tack vare snabbt svar här på forumet kommit fram till att jag ska starta bolaget själv istället för att köpa ett färdigt bolag.

Men! Jag tänkte presentera min affärsidé och upplägget, då vill jag gärna höra från er andra vad ni tycker och om ni ha...

Kategori: Allmänt

Köpa eller starta AB

Hej!

Hoppas jag lagt in detta i rätt kategori.

Jag har tänkt att starta ett AB ihop med en kollega. Ägandet ska vara 90% av mig och 10% av min kollega. Kollegan ska gå i pension och behöver ha något att fakturera mot då hen förhoppningsvis kommer att bli kontaktad även efter pension. Jag själv står för allt runt omkrin...

Kategori: Allmänt

Kan enskild firma vara delägare i aktiebolag?

Hej!

Som rubriken lyder: Kan en enskild firma vara delägare i ett aktiebolag? Om ja, är det skattemässigt och/eller juridiskt fördelaktigt eller ogynnsamt jämfört med andra alternativ?

Varma hälsningar,
Me

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Kategori: Inköp

WPML eller Polylang och övriga frågeställningar

Det är dags för vår webshop att börja vända sig mot övriga nordiska länder.

Vi vill gärna att ordrarna skall komma till samma plattform/woocommerce pga administrativa skäl.
Shopen kommer vara en kopia av svenska sidan. Domännamnet kommer vara annorlunda.

Hur gör man? En webbyrå pratar om Polylang och den andra...

Kategori: E-handel

Driva trots Konkurs.

Hej, jag har gått i konkurs i byggbranschen, renovering. Och nu är jag sjukskriven och mår skit. Men har uppmuntrats att gå på en gammal dröm att driva café. Har alla förutsättningar att lyckas, läge,hyra allt är perfekt. Lokalen hyr jag sedan 1999 och haft mitt kontor där.
Min fråga är hur jag kan driva café fast jag har skatteskuld 30.000:...

Anställd saknar kvitto på köp

Hej,

En anställd i mitt AB köpte ett verktyg som behövs i arbetet, men fick endast ett transaktionskvitto, alltså ej ett kvitto där det framgår vad som köpts och vad momsen är. Jag har läst på här i forumet och förstår att det blir svårt att behandla detta som en vanlig utgift (avdragsgillt och momsfritt). Min anställde gjorde ett ut...

Hur gör bolag när de bokför fester, matc, etc.

Hej,

Jag har i några år arbetat för olika medelstora företag som alla har haft extremt mycket förmåner för sina anställda. Lyxfrukost varje dag, fika, kaffe, mänger med alkohol i kylarna att ta när som helst, stora fester med fri gästlista, middagar, evenemang, middag på jobbet etc.

Jag har förstått att det mesta av d...

Starta enskild firma, fråga om inkomster

Hej,

Håller just nu på att fylla i uppgifter för att starta enskild firma och jag är något förvirrad.
Jag ska ansöka om FA-skatt då jag kommer ha en annan anställning vid sidan och kommer inte ha några anställda i min egen firma.

Jag ska fylla i inkomst och skatt hittills under året och jag undrar om detta allts...

Kategori: Affärsplanen

Bokföring av reskassa

Hej,

Hur går man till väga när man bokför laddad reskassa på i detta fallet ett SL kort?

Måste man bokföra laddningen som en fodring och sen varje resa separat mot denna fodring på något sätt?
Eller räcker det om man bokför totalbeloppet av laddningen som inrikes resa (i detta fallet verkar det vara utan moms på...

Bokföring av inköp av mat på restaurang

Hej,
Om jag på en tjänsteresa köper frukost, lunch, middag, fika (enbart till mig själv och i nuläget på mitt privata kort) kan jag då bokföra dessa i företaget och få avdrag för detta?

Förstår att det finns tydliga regler angående representation men hittar konstigt nog inget om ovan typ av inköp.

Eller är det b...

Köpa hästgård hyra ut stallar

Vi har funderingar på att köpa en hästgård. På gården finns ett antal stallplatser, även ridhus etc.
Tanken är att vi hyr ut stallplatser, skall sätta ihop en affärsplan innan vi går till banken.
Hade tänkt oss ett AB vet inte hur det funkar men tänker att vi hyr ut stallet till AB så att Bolaget i slutändan gör en ganska marginell vi...

Direktpension - Aktier i värdepappersdepå som sparform?

Jag har två frågor angående direktpension

Kan man handla med aktier i vanlig värdepappersdepå som sparform?

Hur hanteras isf avkastningen?

I tidigare inlägg angående direktpension på forumet så skrevs

Med direktpension utan försäkring betalas då bara en enda avgift – den årliga fö...

Bokföring av Uber-Eats och Wolt

Hej,
Undrar hur bokför man Uber-Eats veckorapport?
Uber-Eats
Dessa anges på rapporten:
Totalbelopp: 1298:-
Uber-Eats avgift: -389,40
Nettoförsäljningen: 908,60
Momsjusteringar: -45,94
Total betalning: 862,66
----------
Jag har tänkt så här:

1580 D 1298
30...

Verifikationer

Hej!

Jag är helt ny på området bokföring och undrar över verifikationer. Måste man ha ett kvitto/faktura/kontoutdrag etc. på varje affärshändelse man bokför? Vem tittar på den verifikationen?

När det gäller egna insatser i företaget, vad är det för verifikation då? Är man inne i exempelvis Fortnox skapar man ju verifik...

Utvecklare sökes till Startup projekt - ägarskap kan diskuteras

Hej,

Två musikartister knäckte en lysande idé för ca 1,5 år sedan. Det ledde till företagsformering och teknikprojekt. Vi är nu halvvägs till MVP och vill komma i kontakt med duktiga och drivna programmerare/utvecklare. Utrymme finns även för roll som CTO.

Vår startup kommer revolutionera sitt marknadsområde och där te...

Kategori: Söker/eftersöker

Starta ett företag som ortsutvecklare?

Hej alla kära företagare här på företagande.se!

Hoppas ni har en grym tisdag, ny vecka nya möjligheter!!

Jag har funderat ett tag på en affärsidé och jag har lite saker jag skulle vilja bolla med någon, så tänkte att jag skapar en post här och ser vad ni tycker?! Ni kanske tycker det är en idiotisk idé och skjuter hål...

Kategori: Feedback

Affärs ide/sammansatt koncept inom häst näringen, Till salu.

Laminitis concept for sale!
A compound combination of minerals / vitamins / herbs for horses with laminitis problems.
Buy the concept and gain exclusive rights to the product, for manufacturing and sales.
Earlier manufactured and sold concept is, for horses with Summer Exem.
Currently sold as Exemia, www.exemia.se
...

Kategori: Affärsidéer

När bör schablonavdrag för hemmakontor göras?

Hej!

När under räkenskapsåret skall ev schablonavdrag för hemmakontor bokföras i en enskild firm? Går detta att göra när som under året så länge det så klart bara görs en gång per räkenskapsår?

Mvh
Martin