Hej,
En anställd i mitt AB köpte ett verktyg som behövs i arbetet, men fick endast ett transaktionskvitto, alltså ej ett kvitto där det framgår vad som köpts och vad momsen är. Jag har läst på här i forumet och förstår att det blir svårt att behandla detta som en vanlig utgift (avdragsgillt och momsfritt). Min anställde gjorde ett ut...
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Hej,
Jag har i några år arbetat för olika medelstora företag som alla har haft extremt mycket förmåner för sina anställda. Lyxfrukost varje dag, fika, kaffe, mänger med alkohol i kylarna att ta när som helst, stora fester med fri gästlista, middagar, evenemang, middag på jobbet etc.
Jag har förstått att det mesta av d...
Kategori:
|
|
Hej,
Håller just nu på att fylla i uppgifter för att starta enskild firma och jag är något förvirrad.
Jag ska ansöka om FA-skatt då jag kommer ha en annan anställning vid sidan och kommer inte ha några anställda i min egen firma.
Jag ska fylla i inkomst och skatt hittills under året och jag undrar om detta allts...
Kategori:
Affärsplanen
|
|
Hej,
Hur går man till väga när man bokför laddad reskassa på i detta fallet ett SL kort?
Måste man bokföra laddningen som en fodring och sen varje resa separat mot denna fodring på något sätt?
Eller räcker det om man bokför totalbeloppet av laddningen som inrikes resa (i detta fallet verkar det vara utan moms på...
Kategori:
|
|
Hej,
Om jag på en tjänsteresa köper frukost, lunch, middag, fika (enbart till mig själv och i nuläget på mitt privata kort) kan jag då bokföra dessa i företaget och få avdrag för detta?
Förstår att det finns tydliga regler angående representation men hittar konstigt nog inget om ovan typ av inköp.
Eller är det b...
Kategori:
|
|
Vi har funderingar på att köpa en hästgård. På gården finns ett antal stallplatser, även ridhus etc.
Tanken är att vi hyr ut stallplatser, skall sätta ihop en affärsplan innan vi går till banken.
Hade tänkt oss ett AB vet inte hur det funkar men tänker att vi hyr ut stallet till AB så att Bolaget i slutändan gör en ganska marginell vi...
Kategori:
|
|
Jag har två frågor angående direktpension
Kan man handla med aktier i vanlig värdepappersdepå som sparform?
Hur hanteras isf avkastningen?
I tidigare inlägg angående direktpension på forumet så skrevs
”
Med direktpension utan försäkring betalas då bara en enda avgift – den årliga fö...
Kategori:
|
|
Hej,
Undrar hur bokför man Uber-Eats veckorapport?
Uber-Eats
Dessa anges på rapporten:
Totalbelopp: 1298:-
Uber-Eats avgift: -389,40
Nettoförsäljningen: 908,60
Momsjusteringar: -45,94
Total betalning: 862,66
----------
Jag har tänkt så här:
1580 D 1298
30...
Kategori:
|
|
Hej!
Jag är helt ny på området bokföring och undrar över verifikationer. Måste man ha ett kvitto/faktura/kontoutdrag etc. på varje affärshändelse man bokför? Vem tittar på den verifikationen?
När det gäller egna insatser i företaget, vad är det för verifikation då? Är man inne i exempelvis Fortnox skapar man ju verifik...
Kategori:
|
|
Hej,
Två musikartister knäckte en lysande idé för ca 1,5 år sedan. Det ledde till företagsformering och teknikprojekt. Vi är nu halvvägs till MVP och vill komma i kontakt med duktiga och drivna programmerare/utvecklare. Utrymme finns även för roll som CTO.
Vår startup kommer revolutionera sitt marknadsområde och där te...
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
Hej alla kära företagare här på företagande.se!
Hoppas ni har en grym tisdag, ny vecka nya möjligheter!!
Jag har funderat ett tag på en affärsidé och jag har lite saker jag skulle vilja bolla med någon, så tänkte att jag skapar en post här och ser vad ni tycker?! Ni kanske tycker det är en idiotisk idé och skjuter hål...
Kategori:
Feedback
|
|
Laminitis concept for sale!
A compound combination of minerals / vitamins / herbs for horses with laminitis problems.
Buy the concept and gain exclusive rights to the product, for manufacturing and sales.
Earlier manufactured and sold concept is, for horses with Summer Exem.
Currently sold as Exemia, www.exemia.se ...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Hej!
När under räkenskapsåret skall ev schablonavdrag för hemmakontor bokföras i en enskild firm? Går detta att göra när som under året så länge det så klart bara görs en gång per räkenskapsår?
Mvh
Martin
Kategori:
|
|
Hej !
Om jag ur egen "ficka" betalar bort förmånsvärdet till mitt aktiebolag, på bilen som jag har på finansiell leasing, blir milersättningen då fortsatt 18,50 kr per mil? Jag tar inte ut lön ur mitt AB och har inga anställda.
mvh/Lars
Kategori:
|
|
Hej,
det har kommit upp en möjlighet som jag ville rådfråga er.
Jag och familjen bor i en bostadsrätt på ca 105kvm och det kostar oss ca 100.000kr/år (el, ränta, månadsavgift).Värde ca 2,5mnkr.
Har en AB med bra ekonomi (ca 3mnkr likvida medel, inga lån), hyr en lokal som kostar ca 10.000kr/månad.
Nu har jag hitt...
Kategori:
Inköp
|
|
Hej!
Har en fundering kring hur jag ska bokföra en händelse - hoppas att någon här kanske har något förslag!
Jag ägde som privatperson aktier i företaget där jag arbetar, onoterad AB. Startade sedan ett aktiebolag till vilket jag nu sålt dessa aktier för en summa (låt oss säga 100 000). Vid försäljning av aktierna förd...
Kategori:
|
|
Ny företagare här som tvekar lite på sin bokföring!
Om man deklarerar och betalar moms en gång per år i en Egen Firma(kontantmetoden) till Skatteverket så sker ju detta två månader efter bokslutsdatumet.
Blir inte resultatet i Balansräkningen fel på det året i så fall? Eller räknar man helt enkelt med att man avslutar...
Kategori:
|
|
Hej
Jag utvecklar och tillverkar designlampor i liten skala, till exempel skrivbordslampor. Hur bör jag som nybörjare gå till väga när jag ska kvalitetssäkra och få mina produkter att uppfylla säkerhetskraven, såsom CE märkning? Vem kan jag vända mig till för råd?
Tack på förhand
Frans
Kategori:
Allmänt
|
|
Precis startat AB (utan momspliktig verksamhet, kontantmetoden) och försöker sätta mig in i det här med bokföring..
Via webbaserat bokfprogram testade jag att lägga in följande:
först insättning av aktiekapital 50.000 (konton 1940/2081).
sedan en betalning av försäkring 5000kr (konton 6310/1940)
...
Kategori:
|
|
Jag vill förbättra mina tjänster för dig & vill gärna höra din åsikt!
Klicka bara nedan för att svara på 5 mycket korta frågor. Det tar bara 2 minuter!
https://robinhawiz.typeform.com/to/KJWrn8
p.s svara på fråga 4 samt bonusfrågan om du vill ha chansen att vinna 1h konsultation inom de tjänster du behöv...
Kategori:
Feedback
|
|