Senaste inläggen

Lämna startup... vad är värdet på mina aktier?

Hej. Jag är delägare tillsammans med några till i en startup inom IT. Jag har bestämt mig för att lämna bolaget och säga upp mitt anställningsavtal, men kommer behålla hälften av mina aktier (ca 8% av bolaget)

Bolaget har idag en skuld på 3.3 miljoner, i form av lån från banker och konvertibler till investerare, vi har 12 kunder tota...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Moms på inköp i momsbefriat företag?

Hej!

Driver en enskild firma med momsbefriad verksamhet (artistframträdanden). Tänkte köpa en ny dator via företaget på Elgiganten. Hur funkar det med momsen? Får jag tillbaka momsen på mitt inköp efter deklarationen?

Mitt företag är inte momsregistrerat.

Kategori: Allmänt

Gymkort och friskvård

Hejsan!

Jag har drivit enskild firma ett tag men startade innan sommaren ett AB. Jag undrar hur jag rent praktiskt går tillväga för att ge mig själv friskvårdsbidrag för mitt träningskort hos Friskis. Nu dras den kostnaden via Autogiro från mitt privata konto. Gör jag bara en överföring till mig själv från aktiebolagets konto och bok...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Uppsägning av barn till delägare i AB

Hej,

enligt LAS undantas en anställd om hen hör till arbetsgivarens familj.

Vet ni hur stort ägande man behöver ha för att anses vara arbetsgivare enligt LAS?

Om föräldern anses vara arbetsgivare - kan man alltså då säga upp dennes barn pga arbetsbrist utan utredning om det finns andra jobb barnet skulle...

Kategori: HR - Personalfrågor

Reglera föräldraledighet i aktieägaravtal

Jag undrar om någon har tips på hur föräldraledighet brukar regleras i aktieägaravtal / kompanjonavtal?

Nettolön -> bruttolön

Hej,
En person tar ut 16 000 kr netto under augusti. Hon har ett bilförmånsvärde på 4158 kr
Jag får fram genom sidan räkna.net att brutto då blir 20924 kr (skattetabell 35). So far so good. Arbetsgivaravgift 6574 kr, skatt 4924 kr
Men, subtraherar man 20924 kr med 4158 kr (som ju då skulle vara brutto utan bilförmån) får man...

Utdelning i fåab

Hej!
Jag startade mitt aktiebolag augusti 2017 och har förlängt räkenskapsår till 2018-12-31. Jag äger 100% av aktierna och har gjort sedan start och dessa är kvalificerade. Planerar att ta utdelning under våren 2019 för det räkenskapsåret, när bokslutet är klart och stämman hållits. Om jag tar utdelningen för bokslutet 170801-181231 rent li...

Moms; från en privat person till företag

Hej! Kanske detta är en enkel fråga men hoppas att ni kan svara på. Om en person säljer begagnad utrustning till ett företag. Hur funkar det med moms. Måste moms står i fakturan?
Bästa hälsnignar

Nollställa momsskulder i balansräkningen...

Jag deklarerar moms en gång per år och gjorde detta för första gången i Februari. Nu är det en ny momsperiod men jag ser att enligt min balansrapport för nuvarande räkenskapsår(2018) så har jag "Ingående balans: 10 554" och även "Utgående balans: 10 554" på 2610 kontot. Bör inte detta ligga på noll då jag betalade dem 10 554 kronorna i Februari och...

Förutbetalda kostnader (interimsposter) och löneutbetalning

Jag har två uppgifter i kursen externredovisning jag fastnat på.

Uppgiften lyder:

Återföring av förutbetalda hyror (se IB konto 1710) och förutbetalda kostnader och upplupna intäkter (se IB konto 1790). Det senare utgör en periodiserad företagsförsäkring. I båda dessa fall betalade företaget förra åre...

Bygga flerfamiljshus hus på privat tomt

Hej,

Jag och min bror äger en tomt tillsammans. Syftet är att bygga en flerfamiljshus, dvs 4 lägenheter och hyra ut dessa. Men har en del juridiska och skattemässiga frågor. Är tacksam för utförliga svar.

1. Är det bättre att äga allt privat eller starta ett Aktiebolag och hyra ut lägenheterna som närin...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bygga flerfamiljshus hus på privat tomt

Hej,

Jag och min bror äger en tomt tillsammans. Syftet är att bygga en flerfamiljshus, dvs 4 lägenheter och hyra ut dessa. Men har en del juridiska och skattemässiga frågor. Är tacksam för utförliga svar.

1. Är det bättre att äga allt privat eller starta ett Aktiebolag och hyra ut lägenheterna som närin...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avveckla egen firma och "börja om"

Jag har länge funderat på att avveckla min enskilda firma, släppa f-skatten, ta en paus något år och sätta igång igen som en ny firma. Är det någon annan som har erfarenheter av detta?

Vad tycker Skatteverket om man gör så? Blir det problem?

Hur bokföra aktiekapitalet?

skatt

Hej då var det skatt igen. Jag köpte mig en kärra jag trodde att man skulle dra av kärran på fakturan. Men enligt skatteverket kommer skatten på hela fakturan som jag få dra av. Vilken skatt är rätt ?????

Krav på registrering som arbetsgivare (AB)

Hej!
Har sökt runt utan att hitta svar på denna fråga.
När "måste" man registrera sig som arbetsgivare?
Jag driva en konsultfirma utöver "vanlig anställning".
Kommer endast plocka ut utdelningen, ingen lön.
När måste jag registrera företaget som arbetsgivare?
När lön ska betalas ut?
När personalkostn...

Kategori: Affärsplanen

Likvidera ett bolag

Hej! Jag har en liten fundering angående bolag.

Om man har ett AB bolag och i bolaget innehar man värdepapper som man har investerat i andra bolag som t.ex H&M, skulle man kunna överföra värdepapperna till en privatpersons konto?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vad är giltigt kvitto på eget uttag?

Hej! Jag tänkte plocka ut lite pengar för första gången och samtidigt se till att bokföringen inte exploderar i samma veva.

Jag förstår dock inte vad som räknas som ett kvitto efter man endast gör en banköverföring ifrån företaget till sitt privatkonto. Swedbank har "Transaktionsdetaljer" som dyker upp efter en överföring, räknas de...

Kontantfaktura

Hej,

Vi är normalt ett e-handelsbolag men vi har ett par privatkunder som vill köpa direkt ifrån oss utan att använda plattformen.

Det är så här, jag framställer en faktura i fakturaprogrammet och min kusin levererar. Fakturan har ett ocr:nr men de envisas med att swisha pengarna till min kusins konto.

...

Brytpunkt och förlängt räkenskapsår - enskild firma

Hejsan!

Jag har en ganska nystartad enskild firma inne på mitt första räkenskaps år som är ett förlängt sådant (okt 2017-dec 2018). Vilken period är det som jag ska räkna på i förhållande till brytpunkt 1? Är det överskottet under hela mitt förlängda räkenskapsår? Eller bara 2018?

Tacksam för alla svar!

...