Ekonomi

Eget uttag för decemberintäkt, vilket räkenskapsår?

hej!

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Jag fakturerar min kund månadsvis, och får betalt ca 40 dagar efter...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Rutin att redovisa lön?

Jag undrar viken rutin ni har när ni betalar ut lön och fyller i skattedeklarationen. Det känns som jag alltid sitter o letar i mina pärmar.

bokföring

Hej, jag är ny i området.

jag undrar bara hur jag skulle kunna bokföra detta:?

Jag ska måla en vägg för en pizzeria säg...

Hur redovisar jag gåvor till välgörenhet?

Jag planera att låta fem procent av min försäljning varje månad gå till välgörenhet och jag undra nu hur jag ska föra in dessa belopp i min redovisnin...

Ångest

Har nu fyllt i blanketten för att söka FA-skatt, hoppas jag har gjort rätt och förstått allting rätt.

Jag satte 0 i beräknad nett...

öppna företag i storbrittanien?

Hej. Har läst lite på nätet om att det är enkelt att öppna ett sk. LTD company i storbrittanien. Finns det någon här som har erfarenheter av detta, oc...

Dra av underskottet?

"Nu kan även en enskild näringsidkare t.ex. avsätta vinstmedel skattemässigt för framtiden och kvitta underskott i en nystartad verksamhet mot inkomst...

Lager bokföring

Hej jag har gjort manuela inleveranser och bokfört de på konto 1400 (lager). När jag sen kollar i kontoplanen visar det ingenting?

Exakt bokföring.

Lägger upp en ny länk och hoppas på ett exakt svar av min kommande bokföring.

Får köpa av ett företag inom EU momsfritt. Skickar...

Reseräkning?? tacksam för snabbt svar

Hej!

Jag är helt ny på detta område och har tusentals frågor som ger mig ångest. Vad är en reseräkning och vad ska den innehålla,...

Konstigt momssats???

Det företaget jag ska handla ifrån lägger på en moms på 17,5 procent, företaget är inom eu. Vad är det för konstig momssats? Hur bokför jag detta när...

Representation

Hej!

Har börjat lite smått att sköta bokföringen på företaget och kan inte riktigt allt än. Har lite svårt för det här med avdragsgill och e...

moms reg.

Nu ska jag fylla i min blankett för att söka fa skatt men ska jag någonstans också söka för att momsregga mig eller?

F-skattesedel.

Hej,

Jag och en vän ska starta Handelsbolag efter årsskiftet. Eftersom många på detta forum förmodligen redan driver Handelsbolag...

Frågor jag skulle vilja ha svar på.

Hej

En del börjar klarna nu men det finns fortfarande lite frågor jag skulle vilja ha svar på så jag hoppas någon har tid och lus...

Konton för AB

Lite funderingar på vilka konton som ska användas till följande affärshändelser för ett nystartat AB (2 ägare, 50/50) med sin första årsredovisning nu...

Skapa konto

HEJSAN!

Har nu köpt mig en egen version av SPCS (har tidigare bokfört i en god väns dator, men nu importerat företaget till min e...

Förlängt eller förkortat räkneskapsår?

Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas ni kan svara på. Det är så att jag precis har startat en egen firma och valde i min registre...

Deklarationsgranskning + påföljd = bokföring

Hej,

Jag ock min fru har ett litet HB med liten omsättning. Denna verksamhet har genomgått en granskning av skattemyndigheten med...

Behöver bokföringshjälp

Hej, nu behöver jag er hjälp, hoppas ni ställer upp!

Ska dra igång ett företag i början på nästa år och sitter nu här med ett bok...